Waneer heb je een ambtelijke dagvaarding voor Faillissement?

FreelancerIT
Topic Starter

Waneer heb je een ambtelijke dagvaarding voor Faillissement?

#1 , 29 jan 2013 10:13

Ik had tot gisteren een bijzondere rekening bij de BTW aan mijn broek. Met een meevaller slaagde ik er gisteren in om alsnog alles te betalen. Ik heb tot op heden nog geen deurwaarder gezien, dus mits het bijbetalen van de interesten hoop ik er van af te zijn.

Het is echter al de 3de keer op rij dat ik een bijzondere rekening heb gehad, daarmee zit ik nu nog een beetje met de schrik.

Maak ik nu nog een kans op een dagvaarding voor faillissment, of is met de betaling van dieze bijzondere rekening in principe alles geregeld?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
glenn1976
Contacteer: Website

#2 , 29 jan 2013 11:28

geachte,

de reden dat je een bijzondere rekening krijgt voor de btw is omdat je je btw die verschuldigd is op je btw-aangifte niet op tijd betaald.

Als je een beetje een goede boekhouder hebt, moet die jou na ieder kwartaal vertellen hoeveel btw je moet betalen. dit is normaal je gewone BTW R/C Brussel. Als je bijvoorbeeld je btw voor het vierde kwartaal 2012 hebt betaald voor 20 januari 2013, dan zult je geen intresten moeten betalen, zal je btw R/C Brussel ook niet afgesloten worden (opnulstelling) en zal je geen Bijzondere Rekening Mechelen aan je broek hebben (waarop trouwens een boete van 15% wordt aangerekend op het openstaand bedrag).

Normaal gezien moet je ook iedere keer voorschotten betalen. dat zou dus nu moeten gebeuren voor 20 februari en voor 20 maart. Dit voorschot is 1/3 van je verschuldigde btw van het vorige kwartaal (Vak 71 op je btw aangifte)

Als je zelf zegt dat het al 3 keer is dat je een bijzondere rekening hebt, moet je bij jezelf eens nagaan waarom je je btw niet op tijd kan betalen. Beter even in het rood en intresten betalen (wat een aftrekbare kost is), dan een niet-aftrekbare btw-boete van 15%

Denk eraan dat de btw een boete-belasting is.
btw-aangifte te laat = boete.
btw te laat betaald = intresten.
btw veel te laat betaald = Bijzondere rekening Mechelen
btw betaald zonder juist referentie = boeten
enz...

PS: vergeet niet je btw listing volledig en correct in te dienen voor 31 maart want daar hangen ook serieuze boetes aan vast

PS2: sorry als dit heel streng klinkt, is beroepsmisvorming. Wij hameren er bij onze klanten ook op om zeker op tijd btw te betalen. Als je nu btw Mechelen betaald hebt zit je voor die kwartalen goed. Vergeet niet dat je 4de kwartaal zeker voor het einde van deze maand betaald moeten zijn.

FreelancerIT
Topic Starter

#3 , 29 jan 2013 11:36

Dank u voor het antwoord glenn1976.

Ik ben me terdege bewust van de situatie. Mijn probleem ligt hem momenteel in de inkomsten en de grootte van de bedragen die ik moet betalen. Zo zou ik voor de BTW een kleine 5500 moeten betalen deze maand, maar is het geld van december al ver op met al die andere achterstallen...

Een beetje een vicieuze cirkel waar ik de komende maanden toch wil zien uit te geraken.

belangrijker (voor mij dan momenteel) is de vraag of ik nog moet rekening houden met een dagvaarding of niet? Dit heb ik niet uit uw antwoord kunnen opmaken.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jan 2013 11:38

Freelancer de meesten weten hoe het komt dat je te laat bent met je BTW, maar als je het betaald heeft is dit een zeer grote stap voorwaarts en slaap op je beide oren, de BTW administratie zal je niet dagvaarden in Faillisement omdat je een paar keer de bijzondere rekening aangesmeerd gekregen heeft, en als er iemand je toch zou dagvaarden dan kan je toch naar de zitting gaan en je verhaal doen, ieder handelsrechter luister naar je argumenten, het is niet omdat je gedagvaard bent dat je failliet verklaard word.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#5 , 29 jan 2013 13:06

Ik kan toch niet goed volgen.
Men drijft handel of presteert een dienst...daarop rekent men aan de klant een % BTW aan dat bedrag mag nooit voor andere betalingen gebruikt worden.
Blijkbaar zijn er toch nog steeds mensen die dat niet doorhebben.
Zo ook als men goederen uit het buitenland aankoop .. dat is in EU zonder BTW en dan dient men ineens in België 21% btw op factuur te betalen terwijl dikwijls de goederen nog niet verkocht zijn.
En dan krijgt men problemen.

FreelancerIT
Topic Starter

#6 , 29 jan 2013 13:11

Het probleem, mijn beste Franciscus, is het soms onverwachts wegvallen van een contract, waardoor je halvelings verplicht wordt om alles te gebruiken, of het nu van de BTW is of niet...

Ik stelde een duidelijke vraag, en 3 - goedbedoelde - posts later weet ik nog steeds niet zoiveel meer...

Waar ik daarentegen wel mee gebaat zou zijn is een antwoord op de vraag die ik stelde in mijn openingspost...

[Persoonlijke aanval verwijderd: Vandebos]

FreelancerIT
Topic Starter

#7 , 29 jan 2013 13:24

denlowie
Ik dank u voor de enige bruikbare post van de discussie. :-)

Tussenstap hing echter een heel donker beeld op van mijn kansen bij een eventuele dagvaarding voor een Faillissement. Ik heb de rekening kunnen betalen mits ondersteuning van het Ouderlijke Gezag, iets waar ik hun uiteraard heel dankbaar voor ben.

glenn1976
Voel u zeker niet aangesproken over mijn vorige reactie, het was geen aanval naar u toe.

Ik zou heel graag aan mijn verplichtingen willen voldoen, dit op een normale manier, ik moet echter - keer op keer - afrekenen met onverwachte tegenslagen. Ik hoop het in 2013 niet opnieuw mee te maken, maar toch...

Wat ik zeg kan wel klinken als een excuus als een ander, maar het maakt het niet minder waar...

Franciscus

#8 , 29 jan 2013 13:34

Als VOORAFGAANDELIJK afspraken gemaakt worden met belastingen en BTW kan er een oplossing uit de bus komen.
Troost u na overname uit faling van een firma heeft men in mijn familiekring zo'n 6 jaar problemen gehad met de belastingen. Uiteindelijk is dat opgelost geworden.

Maar eens dat een aantal zaken niet zijn betaald zijn daar procedures die opgestart zijn en als men dan nog niet in regel is heeft de administratie niet veel keuze meer.

Wat ik zei is dat nogal wat problemen ontstaan omdat beginnende zelfstandigen ook blijkbaar nog steeds te weinig kennis hebben van de regelgeving en daardoor in een neerwaartse spiraal terechtkomen.
Ondertussen is de economie ook niet meer je dat en zijn leningen bij banken ook niet meer zo zeker.

Zorg er trouwens voor dat ook uw jaarrekeningen/balans en andere documenten op tijd binnen zijn en betaald.
Ook al zou de boekhouder ze te laat binnenbrengen dan nog bent u het die voor de wetgeving verantwoordelijk is en de rekening zal betalen.

FreelancerIT
Topic Starter

#9 , 29 jan 2013 13:43

De situatie die u juist beschreef lag oorspronkelijk aan de bron van mijn huidige problemen... Zo kwam ik vorig jaar te weten dat mijn vorige boekhouder tussen 2010 en 2011 geen enkele BTW-aangifte op tijd had binnengedaan...

Ik vermoed dat een groot deel van de inflexibiliteit die ik nu ervaar, in het bijzonder in hoofde van schuldeisers zoals de BTW, daar aan te danken is.

Dit gezegd zijnde, wat zijn nu eigenlijk de redenen die - bijvoorbeeld de BTW - kunnen aanroepen om u te dagvaarden voor een Faillissement?

LeenW

#10 , 29 jan 2013 15:02

Er zit wel wat tijd tussen een bijzondere rekening en een deurwaarder, er moet echt al een grote schuld zijn of een schuld die gaat verjaren. Als alles nu is afbetaald, zit je safe. Voorlopig. Als je een nieuwe bijzondere rekening krijgt, gaan je ze al snel als een "vast klant" aanzien. Als je nu alles mooi in orde houdt, trekken ze een streep onder het verleden.

Naar mijn ervaring is de BTW wel flexibel, als je afspraken maakt en je je daaraan houdt. Het speelt zeker niet in je voordeel dat je aangiftes te laat binnen zijn. Boekhouder of niet, het blijft jouw verantwoordelijkheid he.

Verder kan ik alleen maar beamen wat Franciscus zegt. BTW is er om door te storten, zonder uitzondering. Als je het gebruikt om andere dingen te financieren.. nu ja, ik ga niet zeggen dat je het verdient, maar slim is het in elk geval niet. Ik krijg nu wel de indruk dat je hier een hoop goede tips krijgt en mits een betere boekhouder en eigen engagement zal het je niet meer overkomen.

FreelancerIT
Topic Starter

#11 , 29 jan 2013 15:24

En ik kan enkel beamen wat ik zeg... soms krijg je gewoon de keuze niet en moet je het wel gebruiken....

De wereld is nu eenmaal niet zo zwart-wit. Ik krijg misschien goede adviezen (die ik eigenlijk niet nodig heb), maar een echt antwoord op mijn vraga lijkt er maar niet van te komen. :-D

gebruiker

#12 , 29 jan 2013 15:42

Ik had tot gisteren een bijzondere rekening bij de BTW aan mijn broek. Met een meevaller slaagde ik er gisteren in om alsnog alles te betalen. Ik heb tot op heden nog geen deurwaarder gezien, dus mits het bijbetalen van de interesten hoop ik er van af te zijn.

Het is echter al de 3de keer op rij dat ik een bijzondere rekening heb gehad, daarmee zit ik nu nog een beetje met de schrik.

Maak ik nu nog een kans op een dagvaarding voor faillissment, of is met de betaling van dieze bijzondere rekening in principe alles geregeld?
Als je alle gevorderde bedragen vereffend hebt dan staat er toch niets meer open als vordering? Er bestaat dan toch geen enkele reden meer waarom iets meer zou starten, in casu een dagvaarding voor faillissement?

Of is je verhaal niet volledig?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

glenn1976
Contacteer: Website

#13 , 29 jan 2013 16:13

denlowie
Ik dank u voor de enige bruikbare post van de discussie. :-)

Tussenstap hing echter een heel donker beeld op van mijn kansen bij een eventuele dagvaarding voor een Faillissement. Ik heb de rekening kunnen betalen mits ondersteuning van het Ouderlijke Gezag, iets waar ik hun uiteraard heel dankbaar voor ben.

glenn1976
Voel u zeker niet aangesproken over mijn vorige reactie, het was geen aanval naar u toe.

Ik zou heel graag aan mijn verplichtingen willen voldoen, dit op een normale manier, ik moet echter - keer op keer - afrekenen met onverwachte tegenslagen. Ik hoop het in 2013 niet opnieuw mee te maken, maar toch...

Wat ik zeg kan wel klinken als een excuus als een ander, maar het maakt het niet minder waar...
ik voel me zeker niet aangesproken. als je boekhouder natuurlijk jouw aangiften niet heeft ingediend, dan kan dat natuurlijk alleen maar problemen geven. De boetes voor laattijdig of niet-indienen van aangiften zijn vorig jaar verdubbeld en absoluut niet om mee te lachen (als je je boekhouder natuurlijk ook niet hebt betaald en dat hij daarom niets meer heeft gedaan, dan zou hij je minstens verwittigd moeten hebben)

Om je vraag te beantwoorden: gezien je je laatste bijzondere rekening hebt betaald gaan ze je faillissement niet vragen.
Probeer wel iets te regelen voor je btw van dit kwartaal. vraag een onderhoud met het btw kantoor waaronder je valt. Altijd beter iets betalen dan niets betalen is het beste advies, daaruit blijkt je goede wil. Al is het elke week een paar honderd euro.

FreelancerIT
Topic Starter

#14 , 29 jan 2013 16:46

Als je alle gevorderde bedragen vereffend hebt dan staat er toch niets meer open als vordering? Er bestaat dan toch geen enkele reden meer waarom iets meer zou starten, in casu een dagvaarding voor faillissement?

Of is je verhaal niet volledig?
Het verhaal is volledig...

Ik wil enkel een staartje vermijden.
Ik zuiver de huidige aangifte zo snel mogelijk aan, maar het zal in stukken moeten. Vandaar mijn vraag eigenlijk... De bijzeondere rekening is betaald, maar met dat ik de nieuwe pas in stukken ga kunnen betalen...

Vandebos

#15 , 29 jan 2013 21:06

Wil iedereen zich aub tot de kern van de zaak beperken? Voor preken --> commentaarsectie http://www.hln.be" onclick="window.open(this.href);return false; of bij seminarieambities http://www.hbvl.be" onclick="window.open(this.href);return false;.

Vandebos.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”