Bijzondere rekening

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Bijzondere rekening

#1 , 02 dec 2012 01:25

Ik ben sinds een paar jaar actief als freelance programmeur. In 2011 had ik een vrij slecht jaar, waardoor ik in maart dit jaar een bijzondere rekening van de BTW aan mijn broek had. Op de valreep heb ik toen een afbetalingsplan geregeld gekregen. In 2x, telkens een bedrag van ongeveer € 3600.

Financieel is het mij hierdoor niet goed afgegaan dit jaar, ik had op een aantal andere zaken ook een achterstal en een paar afbetalingsplannen lopen. Naar mijn planning was ik van plan hierdoor mijn nieuwe BTW-aangifte te betalein in augustus dit jaar.

Ik kreeg echter te horen dat mijn project stopgezet werd. Een opzeg, waar ik in principe recht op had/heb, is tot op heden hangende.

Resultaat: Ik heb de BTW opnieuw niet kunnen betalen, waardoor ik nogmaals een bijzondere rekening te betalen heb.

Deze keer hebben ze echter gas gegeven. Op minder dan 1 week tijd heb ik alle brieven gekregen tot en met het formulier met de overschrijving toe.

Ik zit nu met de handen in mijn haar. Wat te doen? Mijn 1st volgende betaling verwacht ik pas eind december, en gaat verre van voldoende zijn voor het voldoen van deze schuld (€ 8300), een lening bij de bank is geen optie, net als een lening aangaan bij vrienden of mijn ouders.

Ik kan een afbetalingsplan aanvragen via de ombudsdienst, maar vrees dat de BTW opnieuw gaat moeilijk doen. Ik heb met veel geluk een afbetalingsplan gekregen: mijn dossierverantwoordelijke bleek die dag afwezig te zijn, de persoon die ik te spreken kreeg was geen kwaaie persoon en heeft me toen aan een afbetalingsplan geholpen. Mijn gewone dossierverantwoordelijke was dit niet van plan geweest bleek achteraf.

Ik ben ten einde raad: zou een status als "bedrijf in moeilijkheden" me kunnen helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 dec 2012 08:42

BTW is altijd moeilijker dan de belastingen en als je op de bijzondere rekening komt dan heb je al wat boetes aan je been.
Waarom heb je geen factuur een kwartaal later ingediend??, dan zou je nu nog niet op de bijzondere rekening staan en bij de BTW merken ze dit niet want controles die gaan altijd over een volledig jaar.

Een bedrijf in moeilijkheden dit is voor bedrijven met werknemers die hun omzet met 20% gedaald is.

Wat je wel kan aanvragen is de Wet Op de Continuïteit.
Maar dit gaat ook geld kosten, publicatie staatsblad, advocaat, een extra voor de boekhouder, eventueel iemand die aangeduid word en die jij moet betalen enz.
Het beste is een goed gesprek met de controleur van de BTW te hebben en alles op tafel te leggen bij wijze van spreken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jef 007
Berichten: 737

#3 , 02 dec 2012 10:55

BTW is altijd moeilijker dan de belastingen en als je op de bijzondere rekening komt dan heb je al wat boetes aan je been.
Waarom heb je geen factuur een kwartaal later ingediend??, dan zou je nu nog niet op de bijzondere rekening staan en bij de BTW merken ze dit niet want controles die gaan altijd over een volledig jaar.

is het toegelaten om een factuur later in te dienen??

Reclame

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 dec 2012 11:00


is het toegelaten om een factuur later in te dienen??

Dit is strikt gezien niet toegelaten, maar iedereen kan iets vergeten of verloren gelegd hebben.

En er zal bij den BTW geen haan er over kraaien, als je ze de volgende aangifte ze er maar aangeeft.
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22287
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 02 dec 2012 11:16

Waarom heb je het geld van de BTW, dat je ontving van de klant, niet opzij gezet?

Jef 007
Berichten: 737

#6 , 02 dec 2012 11:39

= to the point, maar waarschijnlijk is het gebruikt om andere ( prive) kosten te dekken
het is wel zo dat de klant de BTW betaalt, de handelaar ontvangt de BTW, en stort ze later via de BTW aangiftes door aan de administratie van BTW
maar tussen het ontvangen van de BTW en de doorstorten loopt het soms verkeerd
handelaar betaalt dus GEEN btw zelf
dat is de reden waarom de BTW administratie hier streng is, en terecht volgens mij

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#7 , 02 dec 2012 11:56

Waarom heb je het geld van de BTW, dat je ontving van de klant, niet opzij gezet?
Dat was mijn bedoeling. Maar met de erfernis van vorig jaar geraakte mijn geld elke maand telkens op. :-(
BTW is altijd moeilijker dan de belastingen en als je op de bijzondere rekening komt dan heb je al wat boetes aan je been.
Waarom heb je geen factuur een kwartaal later ingediend??, dan zou je nu nog niet op de bijzondere rekening staan en bij de BTW merken ze dit niet want controles die gaan altijd over een volledig jaar.
Dit is ook gebeurd met de aangifte voor oktober dit jaar. Alleen was er toen al een aangifte ingevoerd voor juli. Ik had ook niet gedacht om in betalingsmoeilijkheden te geraken,...
Wat je wel kan aanvragen is de Wet Op de Continuïteit.
Maar dit gaat ook geld kosten, publicatie staatsblad, advocaat, een extra voor de boekhouder, eventueel iemand die aangeduid word en die jij moet betalen enz.
Het beste is een goed gesprek met de controleur van de BTW te hebben en alles op tafel te leggen bij wijze van spreken.
Wat houdt dit dan juist in?

LeenW
Berichten: 12867

#8 , 03 dec 2012 10:14

De BTW die je ontvangt, nooit voor iets anders gebruiken. Zo simpel is het inderdaad. Nu komt er 15% boete en interesten bij.

Vraag een afbetalingsplan aan het ontvangkantoor, alleen zij kunnen er nu nog iets aan doen.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#9 , 03 dec 2012 12:36

De BTW die je ontvangt, nooit voor iets anders gebruiken. Zo simpel is het inderdaad. Nu komt er 15% boete en interesten bij.

Jammer genoeg was dit een paar maanden terug niet echt mogelijk. Mijn bedoeling was om het in te halen in de maanden daarna, maar het onverwachte stoppen van mijn contract veroorzaakte daar voor problemen. Excuses, ik weet het wel, maar het doet niets af aan de situatie.

Biedt "de wet op continuïteit" in deze situatie dan geen oplossing?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”