woonbonus

Heidip
Topic Starter
Berichten: 11

woonbonus

#1 , 15 nov 2012 12:29

Ik heb een vraag betreffende de woonbonus.

Wij bezitten momenteel een woning in Mechelen maar hebben ook dit jaar een bouwgrond gekocht en tekenen binnenkort de akte van de hypothecaire lening om hier een nieuwbouw op te zetten. Onze woning in Mechelen staat momenteel te koop.

Als ik het goed begrijp komen wij dan in aanmerking voor de woonbonus voor fiscale aftrek van enige en eigen woning voor inkomstenjaar 2012.

Maar wat nu als de woning einde 2013 niet verkocht is? Komen wij dan nog in aanmerking hiervoor maar zonder het verhoogde deel? Of moeten we dan via de gewone intrestaftrek en aftrek kapitaalaflossingen gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9904
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 15 nov 2012 17:47

Voor belastingen 2013 inkomsten 2012 zou ik zeker al niet gebruik maken van de woonbonus. Indien u nu nog een lening moet aangaan voor de bouw , heeft u dit jaar misschien geen lasten meer. Zeker als de lening pas in december wordt getekend : uw eerste afbetaling is dan al in 2013.
Indien uw woning einde 2013 niet is verkocht , kan u nog 1 x van de woonbonus genieten. Daarna moet de woning wel verkocht zijn , anders valt u idd terug op het oude , minder voordelige , systeem.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”