fiscus maakt geweldige blunder

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

fiscus maakt geweldige blunder

#1 , 14 nov 2012 00:17

Ongelooflijk maar waar. Aanslagbiljet ontvangen maar de tollenaars hebben geblunderd op een mega wijze:
Mijn pensioen hebben ze volledig belast op mijn naam en dan nog eens volledig op naam van mijn echtgenote. Dus voor 200 percent!!!!
Het rode strikje en zijn struikrovers doen ons dus tweemaal belasting betalen op hetzelfde.

Nochtans alles correct ingevuld op Tax-on-Web (heb het onmiddellijk gecontroleerd). Het is me een raadsel hoe ze dan toch nog tot dergelijke stommiteiten kunnen komen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako
Berichten: 335

#2 , 14 nov 2012 15:20

Tja, fouten gebeuren jammergenoeg nog steeds, ondankt de huidige informatieca, en dit zowel door belastingplichtige als door de belastingen/ambtenaar en zal men waarschijnlijk nooit volledig kunnen uitsluiten.

Indien het werkelijk een fout is bij hun zal je met een simpel telefoontje naar de controleur al veel moeten kunnen ophelderen en zal hij de fout wel zal erkennen en rechtzetten

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 14 nov 2012 19:56

Vraag:

Aangezien mijn aanslagbiljet niet is opgesteld volgens mijn belastingsaangifte (zie boven), moest de fiscus mij dan niet eerst een bericht van wijziging opsturen?
Heb intussen nog andere rare fenomenen vastgesteld in mijn aanslagbiljet. Het lijkt alsof een dronken belastingsambtenaar mijn dossier heeft behandeld....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

dako
Berichten: 335

#4 , 15 nov 2012 14:35

Normaal krijg je inderdaad eerst een bericht van wijziging. Maar uit de praktijk merk ik dat de fiscus dit tegenwoordig durft overslaan, bij vb een duidelijke fout van belastingplichtige, de ambtenaar even telefoneert en vraagt of hij het mag aanpassen en aanslag mag sturen.

Wat jij echter zegt is dat er een fout bij de fiscus is gebeurd. Mogelijk/waarschijnlijk zijn ze hier zelfs niet van op de hoogte van deze fout(anders zouden ze het wel rechtzetten/tegenhouden voor verzending anslagbiljet). Het is voor de fiscus dan ook moeilijk om een bericht van wijziging te sturen, voor een fout van hen, waar ze zelf niet van op de hoogte zijn...

Als je zeker bent dat de fout bij de fiscus zit (laat desnoods je aanslagbiljet nog eens nakijken door ervaren persoon als je niet 100% zeker bent), en bel eens met de controleur. Je zal dan vermoedelijk al veel wijzer worden...

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 15 nov 2012 14:50

Normaal krijg je inderdaad eerst een bericht van wijziging. Maar uit de praktijk merk ik dat de fiscus dit tegenwoordig durft overslaan, bij vb een duidelijke fout van belastingplichtige, de ambtenaar even telefoneert en vraagt of hij het mag aanpassen en aanslag mag sturen.

Wat jij echter zegt is dat er een fout bij de fiscus is gebeurd. Mogelijk/waarschijnlijk zijn ze hier zelfs niet van op de hoogte van deze fout(anders zouden ze het wel rechtzetten/tegenhouden voor verzending anslagbiljet). Het is voor de fiscus dan ook moeilijk om een bericht van wijziging te sturen, voor een fout van hen, waar ze zelf niet van op de hoogte zijn...

Als je zeker bent dat de fout bij de fiscus zit (laat desnoods je aanslagbiljet nog eens nakijken door ervaren persoon als je niet 100% zeker bent), en bel eens met de controleur. Je zal dan vermoedelijk al veel wijzer worden...
Bij de belastingscontrole geraak ik telefonisch nooit binnen. Heb ook email gestuurd die niet wordt beantwoord.
Intussen nog twee andere fouten ontdekt. Het loopt al mis met de elementaire gegevens op pagina één van de aangifte.

Aangezien ik mijn aangifte heb ingediend via tax-on-web begrijp ik niet hoe feitelijke gegevens omtrent onze "situatie" zomaar gewijzigd zijn geworden in het aanslagbiljet. Intussen probeer ik de "logika" van de fout te ontdekken...heb nu geen tijd om zelf naar het controlekantoor te gaan.

Uiteraard zijn de fouten in het voordeel van het failliete België.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dako
Berichten: 335

#6 , 15 nov 2012 15:42

telefonisch kan je er normaal redelijk "goed" terecht (afhankelijk van welk controlekantoor), maar wel enkel tussen 9-12 en 14-16u leert de ervaring...

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 15 nov 2012 16:25

Elk belastingkantoor heeft tegenwoordig een centraal 0257/ nummer.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jefke007
Berichten: 1816

#8 , 15 nov 2012 19:02

Als ze geen "bericht van wijziging" opstellen, kan je in bepaalde gevallen de lotto winnen . (Teruggave van alle voorheffingen met 7% moratoriuminstresten per jaar. Enkel mogelijk indien er 6 maanden na het bezwaarschrift GEEN directoriale beslissing is.)
zie berichtje van 12-12-2006 19u 08
http://www.juridischforum.be/forum/view ... =16&t=2845" onclick="window.open(this.href);return false;

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 16 nov 2012 13:04

Beste Roharro,

in plaats van dat hier gezeurd wordt over ' bericht van wijziging' en aanverwante , moet roharro zo spoedig mogelijk op het bureau staan van zijn belastingcontroleur in Lier. Die zullen rap zien dat er een serieuze fout gebeurd is. Dit moet opgelost worden zonder bezwaarschrift. Simpel op vraag van betrokkene.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

dako
Berichten: 335

#10 , 19 nov 2012 16:51

Ondertussen al contact gehad met je controlekantoor? en wat was hun antwoord?

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 12 dec 2012 00:42

Ondertussen al contact gehad met je controlekantoor? en wat was hun antwoord?
Ik ben uiteindelijk persoonlijk naar het controlekantoor geweest. Ze moesten me daar elke uitleg schuldig blijven. Drie personen hebben er zich over gebogen en geen één van hen kon een verklaring geven. Ik heb daar dan ter plaatse zelf alles nog eens voorgerekend en alle ondersteunende bewijzen getoond.
Toen zeiden ze me dat ze het in die zin zouden corrigeren. Ze hebben me dan een eerste bericht van wijziging gestuurd maar dat bevatte nog meer en andere fouten dan de eerst aanslag.
Om een lang verhaal kort te maken: ik ben VIER keer terug moeten gaan omdat er telkens nog nieuwe fouten in de aanslag zaten. Sedert een week heb ik nu eindelijk een bericht van ontheffing van belasting voor het juiste bedrag (kleine netto terugbetaling).
Nu nog afwachten of ze het correcte bedrag werkelijk zullen terugstorten......

@Wanton: teneinde niet de verkeerde mensen te beschuldigen, het is niet het kantoor van Lier dat er een zootje heeft van gemaakt!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jef 007
Berichten: 737

#12 , 12 dec 2012 10:42

ik denk dat Roharro zaken door elkaar haalt. Als hij een juiste" tax on web aangifte" doet, dan komt er geen ambtenaar aan te pas. Dus de tollenaars en de struikrovers in het plaatselijk belastingskantoor hebben GEEN fouten gemaakt. Mogelijks is wel iets fout gelopen met de centrale informatica.
Wat ook raar is, is dat haan hij een tax on web aangifte zou gedaan hebben (zoals hij beweert) dan staat zijn pensioenbedrag reeds op de electronische aangifte, dus de belastingscontroleurs in Lier kunnen hieraan niks wijzigen!!!!
Verder haspelt roharro een" bericht van wijziging van aangifte" (formulier 279) en een aanslagbiljet door elkaar.
Terugbetaling van belastingen gebeuren op het einde van de tweede maand na ontvangst van het aanslagbiljet; dat is dezelfde termijn als hij zou moeten bijbetalen.
Het is ongepast om deze belastingsambtenaren tollenaars en struikrovers te noemen want bij een aangifte tax on web hebben ze GEEN materiele inbreng!!

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 12 dec 2012 11:57

ik denk dat Roharro zaken door elkaar haalt. Als hij een juiste" tax on web aangifte" doet, dan komt er geen ambtenaar aan te pas. Dus de tollenaars en de struikrovers in het plaatselijk belastingskantoor hebben GEEN fouten gemaakt. Mogelijks is wel iets fout gelopen met de centrale informatica.
Wat ook raar is, is dat haan hij een tax on web aangifte zou gedaan hebben (zoals hij beweert) dan staat zijn pensioenbedrag reeds op de electronische aangifte, dus de belastingscontroleurs in Lier kunnen hieraan niks wijzigen!!!!
Verder haspelt roharro een" bericht van wijziging van aangifte" (formulier 279) en een aanslagbiljet door elkaar.
Terugbetaling van belastingen gebeuren op het einde van de tweede maand na ontvangst van het aanslagbiljet; dat is dezelfde termijn als hij zou moeten bijbetalen.
Het is ongepast om deze belastingsambtenaren tollenaars en struikrovers te noemen want bij een aangifte tax on web hebben ze GEEN materiele inbreng!!
Ik haal helemaal niets door mekaar. Ik heb inderdaad de aangifte ingediend via tax-on-web.
Mijn pensioenbedrag stond er dus oorspronkelijk inderdaad reeds correct op. Maar op het aanslagbiljet werd het tweemaal belast: uit mijn hoofde (correct) en nogmaals volledig uit hoofde van mijn echtgenote.

Ik haal ook het aanslagbiljet niet door mekaar met andere documenten. Ik heb nu uiteindelijk een ontheffing van ambtswege gekregen, gelukkig voor het correcte bedrag. Ik wil niemand affronteren, maar als de belastingsdienst herhaalde malen vergissingen begaat is dat een feit en dat mag m.i. toch vermeld worden.
Zelfs als ze geen "materiële" (?) inbreng hebben dan mag ik toch verwachten dat ze foutloze computerprogramma's hanteren.

Indien mijn ironie/sarcasme/cynisme voor sommige mensen kwetsend overkomt wil ik me daar wel voor verontschuldigen, het is zeker niet mijn bedoeling grof te zijn en ik ben ook niet kwaadaardig.
I
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jef 007
Berichten: 737

#14 , 12 dec 2012 12:31

het foute computerprogramma is NIET te wijten aan de tollenaars en struikrovers van de plaatselijke belastingsdienst

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 12 dec 2012 12:52

het foute computerprogramma is NIET te wijten aan de tollenaars en struikrovers van de plaatselijke belastingsdienst
Neen dat begrijp ik wel. Maar mijn eerste indruk was dat er wel iemand aan mijn aangifte via tax-on-web handmatig had geprutst. Naast het dubbel belasten van het inkomen waren er nog twee onverklaarbare "fouten". Mijn toorn (een aanslagbiljet waarin je tweemaal op je jaarinkomen wordt belast en de belastingsvermindering voor dienstencheques spoorloos is verdwenen werkt nu eenmaal niet rustgevend - het bij te betalen bedrag was astronomisch hoog!) betrof niet specifiek de mensen van het lokale kantoor maar het "instituut fiscus" (= de tollenaar) en de verantwoordelijke politici (=de struikrovers) die het "instituut fiscus" van de nodige werkmiddelen moeten voorzien opdat alles correct en vlot verloopt.
De mensen van het lokale kantoor zaten er duidelijk zelf verveeld mee omdat ze geen sluitende verklaring konden geven omtrent wat er juist gebeurd was. Ze hebben me zelfs gezegd om het volgend jaar weer goed in het oog te houden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”