Beste allemaal,
Gisteren kregen wij telefoon van de belastingscontrole ivm een fout aangaande de aangifte voor 2011. Tot op heden volgden wij nauwkeuring reeds enkele jaren de richtlijnen, ivm de aangifte van een mindervalide kind, van het ministerie van financiën (http://koba.minfin.fgov.be/commande/pdf ... n-2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;) en gaven wij ons kind aan als gehandicapt aangezien het zeer ruim voldoet aan de voorwaarden inzake punten (+9).
Blijkt echter dat, omwille van een antwoord op een oudere vraag, een omzendbrief ontwikkeld is (http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;) die de spelregels hieromtrent al in 2008 gewijzigd heeft. Bovenstaande brochure is echter reeds in tegenspraak aangezien deze gedateerd is in 2010 en de omzendbrief van 2008 is. Resultaat is dat ons kind plots niet meer voldoet aan de richtlijnen alhoewel het totale aantal punten zeer ruim boven de 9 zit maar geen 4 in de 1e peiler. Alsook vorige jaren kregen wij belastingscontrole en is er omtrent deze specifieke materie (alhoewel nu volgens omzendbrief fout is) nooit een probleem gemaakt vanuit financiën en bleek alles in orde te zijn.
Bij vraag om uitleg, verwees gisteren de betreffende instantie naar een intern schrijven van de inspecteur om met de regels van de circulaire van 2008 rekening te houden. Volgens dezelfde persoon zouden hierdoor blijkbaar heel veel mensen geraakt worden alsook retroactief negatieve rechtzettingen ontvangen.
De bron van deze omzendbrief of de reden voor de "plotse" (aangezien voorheen niet toegepast maar wel ergens bestaande) verstrenging van de regels, waar, door wie en wanneer goedgekeurd kan ik echter niet vinden. Mijn vraag is enerzijds wat is de wetgevende kracht van deze circulaire? kan men plots de regels op deze manier wijzigen als de basis - art. 135 (http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;) niet gewijzigd is? Anderzijds kan een directeur van een uitvoerend orgaan (ondergetekende van de circulaire) eenzijdig wetgeving overrulen? En kan men ondanks duidelijke foute communicatie via verschillende kanalen, instanties, websites (vele andere instanties vermelden tot op vandaag de originele regels zoals in Art 135 - ook intern in financiën) retro-actief aanpassingen maken. Of maak ik zelf ergens denkfouten?
Een aantal eigen persoonlijke bedenkingen zijn dat deze verstrenging teruggaat en gebaseerd is op het oude systeem van 66% (=gelijk aan 4 punten in de eerste peiler) ivm kinderen geboren voor 1993. Deze 66% regel wilde men toen net afschaffen aangezien die niet meer overeenkwam met de huidge realiteit van de samenleving en omzetten in het peilersysteem waar de omgevingsfactoren (mobiliteit, onderwijs, tewerkstelling,..) in rekening werden gebracht.
Hartelijk dank voor de reacties