overuren + belastingen

GuanoApe
Topic Starter
Berichten: 40

overuren + belastingen

#1 , 18 jul 2012 14:20

Als ik per week 6 uur overuren (24u / maand) zou gaan doen, aan 18 euro + 150% het uur.

Wat voor weerslag heeft dit op mijn belastingen?

Arbeiderstatuut en momenteel interimarbeid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 18 jul 2012 20:31

Dan moet u dat bedrag vermelden op uw belastingsbrief.
Hoeveel u daar op moet betalen hangt af van uw totaal netto-belastbaar inkomen.
M.a.w. de vraag kan niet zomaar worden beantwoord.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#3 , 20 jul 2012 21:14

Als ik per week 6 uur overuren (24u / maand) zou gaan doen, aan 18 euro + 150% het uur.

Wat voor weerslag heeft dit op mijn belastingen?

Arbeiderstatuut en momenteel interimarbeid.
Ik vermoed dat je wel degelijk een antwoord kan krijgen op je vraag.

Indien je belastbaar inkomen (bekijk maar eens je belastingafrekening) minimaal 18.730,01 euro bedraagt dan wordt je op elke cent die je meer gaat verdienen belast aan 45% + daarbovenop het belastingspercentage van de toepasselijke gemeentebelasting (ergens rond de 7%).

Als je ongehuwd bent en je hebt een BRUTO belastbaar inkomen (het totaal jaarlijks ontvangen bedrag na afhouding van de sociale zekerheid op je loonfiche) van 21.235,27 euro dan betaal je op dit deel van je inkomen +/- 4.584 euro (afhankelijk van je tarief gemeentebelasting, dat per gemeente wel verschilt).

Heb je boven deze 21.235,27 bijvoorbeeld 1.000 euro meer aan BRUTO inkomen dan betaal je +/- 5.121 euro aan belastingen. Maw je betaalt 537 euro méér op een bruto bijkomend inkomen van 1.000 euro (in deze ongehuwde situatie met deze bedragen gaat van elke euro dat je bruto meer verdient er 53,70 % naar de staat, of je houdt nog 46,30% over (van 1.000 euro meer blijft er 463 euro over).

Deze cijfers kunnen ietwat verschillen (lager uitvallen) als je bijvoorbeeld gehuwd bent en je partner heeft geen inkomen of je hebt een paar kinderen of andere personen ten laste, of je hebt energiebesparende investeringen verricht die je fiscaal in mindering kan brengen, of je betaalt een hypothecaire lening af voor je woning, enz...

De realiteit zal evenwel ergens liggen dat je van elke 100 euro meer ontvangst je netto, na belasting er 50 euro overhoudt.

[niet ter zake doende opmerking verwijderd:Vandebos]
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”