Onroerende voorheffing: geschil met vorige eigenaars

tomholp
Topic Starter
Berichten: 15

Onroerende voorheffing: geschil met vorige eigenaars

#1 , 22 jun 2012 16:40

Volgend probleem doet zich voor:

Wij kopen een woning (akte wordt verleden in april). Wij betalen pro rata de onroerende voorheffing zoals door de notaris berekend.
Enkele maanden later ontvangen wij per brief het aanslagbiljet onroerende voorheffing op naam van de vorige eigenaars. Zonder hier aandacht aan te schenken op welke naam deze brief staat (een brief van de FOD financiën ziet er steeds hetzelfde uit dus ik heb geen aandacht geschonken aan geadresseerde) open ik deze brief. Ik stel vast dat de onroerende voorheffing die dit jaar nog ten laste is van de vorige eigenaars, gezien wij ons deel reeds bij akte aan hen hebben betaald, niet strookt met hetgeen in de akte werd aangerekend.

In de akte werd er uitgegaan van de reguliere onroerende voorheffing, zonder rekening te houden met eventuele verminderingen. De vorige eigenaars genoten echter beiden een vermindering wegens handicap. Hierdoor bedraagt de verschuldigde onroerende voorheffing quasi de helft van het normale bedrag.

Wanneer ik dit alles terug pro rata uitreken, blijkt dat wij bij akte 202 euro teveel hebben betaald. De verkopers die al enkele jaren die vermindering genieten, hebben hierover (al dan niet bewust) nooit een opmerking gemaakt bij akte noch hun notaris heeft hierover iets opgemerkt.

Na kennisname van dit alles hebben we alles voorgelegd aan onze notaris. Deze zei dat het normaal was dat bij akte steeds het basisbedrag wordt verrekend. Ze zou een nieuwe pro rata verdeling opstellen en dit voorleggen aan de notaris van de verkopers om het teveel betaalde terug te vorderen.

Enkele maanden later krijgen we te horen dat de notaris van de verkopers zich baseert op de akte en weigert de onroerende voorheffing terug te vorderen. Onze notaris adviseert om het zelf onderling te regelen met de verkopers. Ik zal dus aangetekend het bedrag terug vorderen van de verkopers en desgevallend 'dreigen' met juridische procedure.

Heeft dit kans op slagen?

Welke rechtbank is bevoegd. Betreft dit vredegerecht of Rb van eerste aanleg gezien hun exclusieve bevoegdheid inzake fiscale zaken?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22319
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 jun 2012 19:47

Ik denk dta je van een koude kermis zal thuiskomen. Vorige bewoners genoten deze vermindering wegens hun handicap. Jullie hebben die handicap niet, en kunnen dus niet genieten hiervan.

tomholp
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 22 jun 2012 20:02

Ik denk dta je van een koude kermis zal thuiskomen. Vorige bewoners genoten deze vermindering wegens hun handicap. Jullie hebben die handicap niet, en kunnen dus niet genieten hiervan.
Uiteraard geniet zij van deze vermindering doch de onroerende voorheffing wordt verschuldigd op basis van de toestand op 01 januari van het aanslagjaar.

Op 01 januari waren wij nog geen eigenaar van de woning. Dus de pro rata verdeling moet gebeuren op basis van de toestand op 01 januari dus op basis van de toestand van de toenmalige eigenaars en zij genieten nu eenmaal deze vermindering. Het is namelijk de eigenaar die op 01 januari die de belastingplichtige is, niet wij!. Het is natuurlijk logisch dat dit pro rata verdeeld wordt maar het kan geenszins de bedoeling zijn dat je ingevolge de pro rata verdeling meer ontvangt dan dat je in totaal aan onroerende voorheffing dient te betalen.... Hetgeen nu wel het geval is. Ze hebben van ons meer dan 400 euro gekregen terwijl ze maar rond de 300 euro in totaal dienden te betalen.

Wij zijn pas belastingsplichtig op 01 januari van het volgende jaar en dit op basis van toestand op 01 januari 2012.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”