Energiebesparende uitgaven AJ2010 - fout in toelichting

bartderycke
Topic Starter
Berichten: 2

Energiebesparende uitgaven AJ2010 - fout in toelichting

#1 , 19 jun 2012 09:24

In 2009 hebben mijn vrouw en ik de verwarmingsketel in onze woning laten vervangen. Het factuurbedrag daarvan was €8376,14. Nog in 2009 zijn we gehuwd, waardoor we in de belastingen AJ2010 nog elk afzonderlijk een aangifte hebben moeten indienen. Uiteraard hebben we dit ook zo ingegeven in Tax-on-Web.
Het probleem vormt zich nu bij de belastingsvermindering voor energiebesparende uitgaven. In het vak 1334 (aandeel in de woning) heb ik 50% ingevuld, vak 2334 is blanco en in 1341 (vervanging stookketel) heb ik 8376,14€ ingevuld. Bij mijn vrouw hebben we exact hetzelfde ingevuld.

Ik heb mij gebaseerd op de toelichting voor het invullen van de belastingen, te vinden op http://www.minfin.fgov.be/portail2/down ... chting.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Op pagina 86 onderaan en 87 staat de volgende uitleg:
“ Punt 1: Indien uw uitgaven 1 enkele woning betreffen
Vermeld in 1, a uw aandeel in de woning. Daaronder moet worden verstaan: het aandeel in, naargelang het geval, de eigendom, het bezit, de erfpacht of het vruchtgebruik van de woning waarin u de energiebesparende uitgaven hebt gedaan.
Huurders die dergelijke uitgaven hebben gedaan in de door hen gehuurde woning verkrijgen hun aandeel in de woning door het getal 100 door het aantal huurders van de woning te delen.

Vermeld het in 2009 werkelijk betaalde bedrag van de voor de belastingvermindering in aanmerking komende uitgaven in 1, b als de woning waarin de werken zijn uitgevoerd bij de aanvang van die werken nog geen 5 jaar in gebruik genomen was, en in 1, c als de woning bij de aanvang van de werken reeds 5 jaar of langer in gebruik genomen was. “

De administratie zal zelf de belastingvermindering waar u voor aanslagjaar 2010 recht op hebt berekenen en, in voorkomend geval, het naar (maximaal 3) volgende aanslagjaren over te dragen overschot op uw aanslagbiljet vermelden. “
Hier staat dus duidelijk vermeld dat “de administratie” zelf de belastingvermindering berekent, aan de hand van de ingevulde percentages veronderstel ik dan. Er wordt onder dit punt niets vermeld over mensen die samen een woning bezitten maar een afzonderlijke belastingsaangifte indienen.

Deze week heb ik nu een brief ontvangen van de belastingen waarin het bedrag van 8376,14€ betwist wordt.
De uitleg is de volgende:
Bedrag van de energiebesparende uitgaven:
Als de eigendom van de woning in onverdeeldheid toebehoort aan verscheidene personen die alleen worden belast moet elke deelhebber de energiebesparende uitgaven beperken in verhouding tot zijn aandeel in de woning.
In uw geval kan U dus maximaal € 4188,07 invullen.

Samengevat zal uw aangifte worden gewijzigd als volgt:
Code 1341: vervanging oude stookketel in woning meer dan 5 jaar in gebruik: 4188,07 euro (=8376,13 x 50%)
(beperkt bedrag aftrek = 50% van het totale bedrag en niet het factuurbedrag)
Deze uitleg, “woning in onverdeeldheid toebehoort aan verscheidene personen die alleen worden belast” staat NIET vermeld in de toelichting. Deze staat echter wel bij punt 2 van de toelichting bij energiebesparende uitgaven (pagina 87 onderaan), maar dit punt gaat over uitgaven die meer dan 1 woning betreffen, een artikel dat dus niet van toepassing is op ons. Bij dit punt 2 staat een berekeningswijze met daarbij een “Let op”, met deze “woning in onverdeeldheid”-uitleg.

Ondertussen weet ik nu dus wel dat we de belastingen AJ2010 foutief hebben ingevuld en teveel terug gekregen hebben, maar de oorzaak hiervan is mijn inziens een fout/vergetelheid in de toelichting. In de toelichting van het AJ2011 is dit trouwens gecorrigeerd (zie pagina 88 linker kolom van het document http://www.minfin.fgov.be/portail2/down ... chting.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;), daar staat de opmerking over "woning in onverdeeldheid..." ook vermeld bij de uitgaven die slechts op 1 woning van toepassing zijn. Naar mijn idee is er dus ook wel lang gewacht om te reageren op mijn foutieve belastingsaangifte: de fout in de toelichting is dus zeker al van begin 2011 gekend, aangezien het in de toelichting AJ2011 gecorrigeerd is.
Door deze fout zullen we dus een heel bedrag moeten terugbetalen aan de belastingen, een bedrag dat we ondertussen al opnieuw geïnvesteerd hebben in onze woning en niet zomaar liggen hebben.
Welke stappen zouden we kunnen ondernemen om deze betwisting aan te vechten, of dit sowieso een verloren zaak? Welke waarde heeft het feit dat er een fout staat in de toelichting? Bestaat er een mogelijk om bij de administratie der belastingen tot een compromis te komen en bijvoorbeeld slechts een gedeelte terug te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 19 jun 2012 17:59

Ik heb bij de toelichting ook gelezen dat het maximum bedrag van belastingvermindering beperkt wordt, bij meerdere eigenaars in onverdeeldheid , die apart hun aangifte doen , in verhouding met het aantal eigenaars.
Er zijn twee eigenaars , dus ieder kon een vermindering bekomen van 1385 € ( 50 % van 2770 €). U had moeten vermelden dat ieder de helft had betaald.
Nochtans begrijp ik toch niet dat de administratie telkens 2770 € aanrekent. Indien code 1334 door beiden correct is ingevuld , had dit niet gemogen en mocht slechts 1385 € zijn toegekend per partner.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bartderycke
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 20 jun 2012 05:59

Dat is nu net het hele punt: we hebben beide 50% eigendom ingevuld in veld 1334. Alleen: de belastingsdienst houdt blijkbaar geen rekening met dit veld als man en vrouw een aparte belastingsaangifte indienen. In zo'n geval moet 1334 niet ingevuld worden maar moet je zelf de berekening maken en het gedeelde factuurbedrag ingeven. En net het feit dat dit moet staat NIET in de toelichting vermeld, waardoor ik het dus ook niet wist en dus niet gedaan heb.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”