Hypothecaire lening en BTW

Charlowietje
Topic Starter
Berichten: 6

Hypothecaire lening en BTW

#1 , 14 jun 2012 11:16

Ik ben mijn cursus aan het studeren en daar staat het volgende in:

"Beide partijen verklaren geen BTW-nummer te hebben. Hier is het van belang dat ook de koper geen BTW-nummer heeft aangezien het gaat om een aankoop met hypothecaire lening."

:shock: Kan er iemand mij dit uitleggen aub?

Bedankt! :mrgreen:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako
Berichten: 335

#2 , 14 jun 2012 16:55

Wat meer info zou wel handig zijn: Welke cursus, welke context,...

Vermoed dat het gaat over de BTW op nieuwe gebouwen(hypothecaire lening) maar meer verklaren gaat moeilijk zijn zonder context

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 14 jun 2012 17:40

Banken financieren geen btw voor een handelaar omdat de btw voor hen aftekbaar is ?

Reclame

basejumper
Berichten: 4674
Locatie: Diest

#4 , 14 jun 2012 19:45

Ik vermoed dat dit gaat om het vestigen van een hypotheek in het kader van een hypotheeklening. Indien de koper BTW plichtige is zal de notaris de BTW administratie moeten aanschrijven en nagaan of er nog BTW schulden zijn in hoofde van de koper. Het is immers zo dat deze schulden voorrang krijgen op de hypotheek van de bank gezien ze al opeisbaar waren voor de schuld aan de bank ontstond. In voorkomend geval zal de koper dan onmiddellijk zijn BTW moeten betalen, vooraleer de hypotheek wordt gevestigd. Dat is trouwens ook zo bij elke burger in relatie tot personenbelasting. Stel je krijgt per 1 maart je aanslagbiljet personenbelasting. je hebt klassiek 2 maand - dus tot 1 mei - om deze over te schrijven. Als je echter bvb 4 april een hypotheeklening bij de notaris gaat tekenen, zal deze op de proppen komen met die belastingschuld, en die zal je dan onmiddellijk moeten betalen. Het risico voor de bank is immers dat bij niet betaling van de belasting, de administratie met terugwerkende kracht tot datum van inkohiering (dus 1 maart) van rechtswege hypotheek kan vestigen wegens onbetaalde schuld. En gezien 1 maart voor 6 april ligt, zal de hypotheek van de belasting voorrang hebben op de hypotheek van de bank.
Om die reden verklaar je dus geen BTW plichtige te zijn. dat ontslaat de notaris van de plichten om een opzoeking bij de BTW te verrichten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Charlowietje
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 26 nov 2012 16:56

Sorry voor mijn late antwoord, maar basejumper, dit was wat ik zocht! Bedankt!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”