eenmalige extra aftrekpost alimentatie

zonnetje
Topic Starter
Berichten: 15

eenmalige extra aftrekpost alimentatie

#1 , 09 jun 2012 16:57

klopt het ,dat je vanaf nu ,een eenmalige aftrekpost moogt inbrengen bij je alimentatie ?
dus twaalf keer je maandelijkse alimentatie ,en dan bijvoorbeeld ,nog 500 euro ,die je betaald hebt eenmalig voor orthodont ? OF 800 euro inbrengen voor meebetalen van het rijbewijs van het kind ten laste ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kristin
Berichten: 204

#2 , 09 jun 2012 17:13

Dat zijn toch bijzondere kosten, en dar wordt hier al jaren mee aangegeven bij de belastingen

KristofKDB
Berichten: 157
Locatie: Aalst

#3 , 09 jun 2012 21:14

Niets nieuws.

Alle betaalde alimentatie gedurende het inkomstenjaar mag je opnemen in vak 390/392 van uw aangifte.

Je moet de alimentatie regelmatig storten. Er is sprake van regelmaat als het om wekelijkse, maandelijkse of driemaandelijkse stortingen gaat. (ook jaarlijks wordt aanvaard)

Je moet de uitkering daadwerkelijk betalen. Als je ze wilt aftrekken van je belastingen, moet je ze kunnen bewijzen. Dat kan bijvoorbeeld met rekeninguittreksels waarop de naam van de begunstigde vermeld staat.

Naast het betalen van een maandelijkse onderhoudsbijdrage voor de kinderen komen de gescheiden ouders vaak overeen dat zij daarnaast elk (volgens een bepaalde verdeelsleutel) zullen bijdragen in de buitengewone kosten van de kinderen.

Buitengewone medische kosten (voor zover zij niet gedekt zijn door de mutualiteit of verzekering) en rijbewijskosten kan je bijkomend opnemen in van 390/392.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

Reclame

zonnetje
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 11 jun 2012 14:37

ai ai ai ,dat heb ik dus nooit gedaan ,mag ik dan eventueel ,de extra kosten van de voorbije jaren dit jaar nog inbrengen ? de belastingen kunnen toch ook vijf jaar terug gaan ?

krisss
Berichten: 60

#5 , 11 jun 2012 15:23

ai ai ai ,dat heb ik dus nooit gedaan ,mag ik dan eventueel ,de extra kosten van de voorbije jaren dit jaar nog inbrengen ? de belastingen kunnen toch ook vijf jaar terug gaan ?
De bezwaartermijn is helaas slechts 6 maanden (vanaf datum verzending op het aanslagbiljet). Enkel in geval van materiële misslagen kun je 5 jaar terug gaan (optelfouten, inversie van cijfers, ...). Onwetendheid en vergetelheid zijn geen materiële vergissingen.

zonnetje
Topic Starter
Berichten: 15

#6 , 11 jun 2012 19:39

ja sé ,ne mens leert van zijn fouten ,beter laat dan nooit
alvast bedankt om te reageren en mij in te lichten ,
ik kan er dan vanaf nu toch rekening mee houden ,met de goede raad van jullie ,en bij de volgende aangifte ,mijn bijkomende alimentatie kosten inbrengen
hartelijk dank

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”