belastingen betalen na indexaanpassing vergeten door verzeke

croos
Topic Starter

belastingen betalen na indexaanpassing vergeten door verzeke

#1 , 06 jun 2012 07:18

jarenlang betalen we nauwelijks belastingen.
ik sta op invaliditeit van 2005. Aanvullend heb ik een gewaarbordgd inkomen verzekering.
in 2010 ontdekken we dat ik jarenlang geen indexaanpassing heb ontvangen van de verzekering.
Ze zetten dit recht en storten een achterstallig bedrag van 8975,49 euro.
Daardoor moet ik 2839,89 euro belastingen betalen.
Indien ik dit bedrag niet zou gekregen hebben zou ik 498,90 euro terug getrokken hebben.

ik heb een bezwaarschrift ingediend en kreeg als antwoord:Er is geen afwijkend fiscaal stelsel voorzien voor uitkeringen die worden gestort ter dekking van achterstallige index.
Ze worden gevoegd bij de andere inkomsten en de ingehouden bedrijfsvoorheffing wordt verrekend.

klopt dit wel?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 06 jun 2012 17:41

Jazeker. Deze indexaanpassing is een belastbaar inkomen.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

croos
Topic Starter

#3 , 06 jun 2012 18:18

dat begrijp ik wel dat dit een belasbaar inkomen is, maar als ze deze index aanpassing in 1 keer storten moeten we zoveel belastingen betalen, indien de verzekering zijn werk had gedaan en me de juiste uitkering had betaald betaalden we al die jaren ook geen belastingen.

Reclame

KristofKDB

#4 , 07 jun 2012 01:45

maakt dit verschil? Als deze index aanpassing was gebeurd in voorgaande jaren had je toen de meerbelasting die je nu eenmalig hoeft te dragen gespreid over deze verschillende jaren.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

croos
Topic Starter

#5 , 07 jun 2012 08:57

Dat is juist mijn vraag?
als ik een paar euro per maand meer had, zou ik ook niets moeten betalen hebben in het verleden. Het is door de vele jaren ...dat er nu een groot bedrag is bijgekomen.

dako

#6 , 07 jun 2012 12:23

Volgens mij correct.

Een aantal achterstallen zijn afzonderlijk belastbaar (= tegen het tarief dat normaal van toepassing zou zijn als ze in het juiste jaar aangegeven zouden zijn, in uw geval wss 0/beperkt %) vb opzegvergoedingen,...

Een aantal andere achterstallen zijn gewoon belastbaar in het jaar dat ze ontvangen werden. vb betwiste lonen,...

zie ook:
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;

Achterstallen van verzekering zijn volgens mij niet afzonderlijk belastbaar, maar wel in het jaar dat ze uitgekeerd zijn. Met als resultaat dat je idd dit jaar belastingen moet betalen.

Volgens mij weinig aan te doen. Mss kan je eens bij je verzekering luisteren of ze een commerciele tegemoetkoming kunnen doen, voor hun vergissing die u nu behoorlijk wat geld kost. Maar waarschijnlijk zullen ze dit niet doen.

Je kan het ook zo bekijken: je krijgt een mooie extra som (waar je waarschijnlijk niet op had gerekend, anders had je in 2006 al gereageerd) waar je nu wel x€ belastingen op betaald, maar toch nog een mooie extra van overblijft.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”