Beste fiscalisten,
Zelf ben ik juriste sociaal recht, waardoor ik van fiscaliteit enkel de basis ken.
Ik heb momenteel een vraag omtrent het invullen van de belastingaangifte, meer bepaald het luikje bedrijfswagen en werkelijke kosten.
Vroeger koos ik steeds voor het wettelijk forfait, maar dit jaar wil ik eens uitrekenen welk verschil het oplevert indien ik ga voor de werkelijke kosten.
Ik heb reeds het vorige onderwerp omtrent de beroepskosten gelezen, maar hier gaat het specifieker over de bedrijfswagen.
Feiten :
147 dagen bezoldiging waarvan 6 thuiswerk en 141 effectief op kantoor of bij klant of dergelijke gewerkt.
60 dagen (na verhuis) was het woon werk verkeer enkel : 49 km
81 dagen was het woon werk verkeer enkel : 85,4 km
Dus : (170 x 0,15 X 81) + (60 x 0,15 x 98) = 2.947,50 EUR
Het gaat over een bedrijfswagen :
Theoretisch V.A.A. = 154,05 EUR/maand
Op loonbrief :
Maandelijks V.A.A. = 51,35 EUR (jaarbasis : 616,20)
Netto inhouding = 102,70 EUR (jaarbasis : 1.232,40)
Mijn vraag is :
1/
Welk bedrag kan ik invullen bij code 1258 op mijn aangifte :
code 1254 = 616,20 EUR
code 1258 = 616,20 EUR => Dit is het maximum dat ik kan inbrengen ( = V.A.A. na mindering netto inhouding) en niet de volledige 1.848,60 EUR (= V.A.A. zonder aftrek eigen bijdrage)?
2/
Qua bewijslast dien ik enkel mijn individuele rekening bij te houden en kunnen bewijzen, bv. via kalender, dat ik effectief die verplaatsingen woonwerkverkeer heb gedaan?
In principe laten ze toe dat de bedrijfswagens ook onderhevig zijn aan deze maatregel. Maar ik vraag me af : iemand met een bedrijfswagen en tankkaart, hoe kan deze de kosten bewijzen? Overzicht van de kilometers opvragen bij de leasingmaatschappij? (Wordt geregistreerd bij tankkaart)
Zijn er nog andere zaken waar ik mee rekening moet houden? Heeft dit nog invloed op andere bepalingen in een aangifte?
M.a.w. is dit aan te raden of af te raden?
Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie deskundige kijk op deze vraag.