terugvordering door ex-echtgenoot

dannipan
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: dilsen-stokkem

terugvordering door ex-echtgenoot

#1 , 08 mar 2007 22:03

Hallo,

Toen ik in 2003 de echtelijke woonst verliet, samen met 3 kinderen, waren er nog openstaande personenbelastingen, welke als gevolg van slechte zaakvoering (2 winkels de dieperik in) van mijn ex niet tijdig konden worden voldaan en waarvoor hij ook later geen regeling wou treffen. Hij is zelfstandige, en kent zichzelf een minimumloontje toe, men kon hem niks maken. Toen ik een half jaar alleen woonde, zijn ze bij mij loonbeslag komen doen, waardoor ik me genoodzaakt zag over te gaan tot collectieve schuldbemiddeling.
Begin dit jaar kreeg ik van mijn bemiddelaar bericht dat mijn ex-echtgenoot de volledige belastingschulden had voldaan (blijkbaar al in juli vorig jaar), en dat zodoende mijn bemiddeling kon stopgezet worden.
Nu, een goeie maand later, op het moment dat de laatste afhandelingen lopende zijn, krijg ik bericht dat hij de helft van de door hem voldane som van mij terugeist.

Ik heb 2 vraagjes:
- kan men mij ertoe verplichten dit bedrag terug te betalen (ik begrijp trouwens niet waarom hij de volledige som betaalde i.p.v. de helft, als hij het toch terug wil vorderen)
- ondertussen was er bij mijn bemiddelaar een spaarpotje ontstaan, mijn zuur verdiende centjes. Kan de tegenpartij deze laten blokkeren, simpelweg door dit in een brief te eisen?

Alvast vriendelijk bedankt voor uw reacties.

Een ondertussen hopeloze Dannipan..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mar 2007 08:46

Bent u ondertussen uit de echt gescheiden?
Welke procedure (onderlinge toestemming of feiten)?
Als feiten? Werd de vereffening verdeling gedaan?

scorpioen

dannipan
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: dilsen-stokkem

#3 , 09 mar 2007 13:26

Ik ben wettelijk gescheiden sinds september 2005, een scheiding op basis van 2 jaar feitelijke scheiding.

Uit mijn huwelijk heb ik niks meegekregen, aangezien alles (inboedel, papieren, auto..) op naam van een bvba stond waar ik niet in zat.
Het huis stond op papier op naam van zijn vader, daar heb ik dus ook niks van gehad (wel heb ik een aantal jaren de lening mee afbetaald met mijn loon, doch daar zijn geen bewijzen meer van).

De scheiding is uitgesproken, en dat was dat.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 mar 2007 17:11

Ik zou denken dat u aan uw ex moet terugbetalen wat u volgens de schuldenregeling aan de belastingen had moeten betalen, en op dezelfde manier (termijn) als u aan de belastingen zou betaald hebben.

scorpioen

dannipan
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: dilsen-stokkem

#5 , 10 mar 2007 11:24

Bedankt voor de info,Schorpioen.

Ik heb ondertussen contact opgenomen met mijn advocaat, hij gaat info inwinnen. Het is dus afwachten.

Alleen die kwestie van mijn 'spaarpotje', dat zit me nog hoog. Bij de bemiddelaar wordt het dossier afgesloten, en zij kunnen in deze situatie blijkbaar het geld niet aan mij overmaken.

Wat gaat daarmee dan gebeuren? Is het mogelijk dat dit bij mijn advocaat op een rekening komt te staan tot alles afgehandeld is?

Vriendelijke groeten,
Dannipan

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”