Vereenvoudigde boekhouding aangeraden?

BJ81
Topic Starter

Vereenvoudigde boekhouding aangeraden?

#1 , 29 mei 2012 20:40

Hallo

Ik zit met plannen om een webshop in bijberoep te starten. De omzet hiervan zal beperkt zijn, zeker de eerste jaren. De BTW-vrijstelling is een mogelijkheid, maar ik denk dat ik er net boven ga zitten. De fiscale voordelen wegen niet op tegen de kosten van een boekhouder dus ben ik aan het kijken om mijn eigen, vereenvoudigde boekhouding te doen. Is dit aangeraden? Op pagina 9 van dit document wordt het namelijk afgeraden. Iemand hier ervaring mee?

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 29 mei 2012 23:18

Dit kan je perfect zelf.

Staar je niet blind op de btw vrijstelling, hierbij hoef je geen btw aan te rekenen maar kan je ook de btw over uw aankoopfacturen niet in aftrek nemen. Negeer dit gewoon en ga aan de slag als een reguliere "zelfstandige"

hou gewoon een aankoop-en verkoopdagboek bij.

per kwartaal dien je de volgende vakken ik de btw-aangifte in te vullen:

Verkopen:

- Totale verkopen exclusief btw in vak 01 indien onderworpen een 6% of vak 03 indien onderworpen aan 21%

- Totale bedrag btw (die je dient af te dragen) in vak 54

aankopen:

- alle aankopen exclusief btw invullen in vak 81 voor aankopen handelsgoederen, vak 82 voor diverse aankopen of vak 83 voor investeringen (geactiveerde goederen die je over meer dan 1 belastbaar tijdperk moet afschrijven)

- de btw hierover vermeld je in vak 59 (aftrekbare btw)

Opmaak kredietnota:

- bedrag exclusief btw invullen in vak 49
- de btw hierover overbrengen naar vak 64 (aftrekbare BTW wegens verstrekte creditnota's)

ontvangen kredietnota:

- bedrag exclusief btw invullen in vak 85
- de btw hierover overbrengen naar vak 63 (verschuldigde BTW op ontvangen creditnota's)

succes...
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

BJ81
Topic Starter

#3 , 30 mei 2012 12:28

Als ik het mij goed voorheb is die BTW-aftrek vooral handig als je investeringen moet doen in je zaak en niet zozeer de verkoop? Want bij de verkoop kom ik bijvoorbeeld duurder uit dan bij de BTW-vrijstelling (wel een vlugge berekening, fouten mogelijk).

Hoe zit dat met gemengde BTW's op 1 factuur?

De producten die ik verkoop zijn onderworpen aan 6% BTW, maar de verzending 21% BTW. Ik moet dus die verzending telkens apart inboeken?

En hoe zit dat met import vanuit China? Dan heb ik volgende kosten:

- Producten
- BTW op producten (betaald aan koerier)
- Invoerrechten (betaald aan koerier)
- Eventuele inklaringskosten (betaald aan koerier)

Dus hier de producten inboeken op de Chinese producent en de rest op de koerier?

Groeten

Reclame

KristofKDB

#4 , 30 mei 2012 13:33

B2B transacties gaan niet duurder uitkomen, bij B2C verkopen wel want de klant kan dan deze btw niet terugvorderen.
Grote voordeel is natuurlijk de btw-aftrek waarover je recht hebt. (gsm, laptop, enz... allemaal met 21% korting)
Btw-tarief van verzendkosten volgt steeds het btw tarief van het goed. (accessorium sequitur principale) Bij verschillende goederen wel steeds het hoogste tarief hanteren. Gemengde facturen moet je gesplitst inboeken over de vakken 1 & 3, btw in totaliteit in vak 54

Als je goederen importeert uit landen buiten de EU, is de invoer belast in het EU-land waar de goederen de EU binnenkomen. Je betaalt btw aan de belastingdienst van dat land en daar doe je ook aangifte. De hoogte van de btw die je moet betalen hangt af van de douanewaarde van de goederen.

voor de invoer van goederen van buiten de E.U. moeten volgende vakken van de BTW-aangifte ingevuld worden :

Factuur leverancier China

MvH: vak81

Factuur koerier:

(*) Indien u over geen BTW-vergunning beschikt waarbij u mag invoeren onder het systeem van verlegging van de heffing:

vak 59 : het aftrekbare BTW-bedrag (zoals vermeld op factuur van de koerier)
vak 81 of 82: de maatstaf van heffing (transportkosten & invoerrechten)

Tip: lees vooraf een goed boek (btw-gids 2012)
Werk met een goedkoop boekhoudpakket (exact) of met een excel waarbij je rekening houdt met de mogelijke btw-flows.
http://www.sercu.be/pdf/cubic/BTW_codes ... vakken.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

BJ81
Topic Starter

#5 , 30 mei 2012 20:56

Helaas zal ik weinig aan de btw-aftrek hebben in het begin, GSM heb ik niet nodig en laptop heb ik momenteel. Voor een webshop lijkt mij dat behoorlijk beperkt ook?

Vraag over die gemengde facturen: ik verkoop meststoffen voor planten, hier is een btw-tarief van 6% op. Deze meststoffen verkoop ik deels los deels in handige doseerflessen, die ook apart te koop zijn (BTW-tarief 21%). Geldt er nu een BTW-tarief van 21% of 6% op de meststoffen die in doseerfles verkocht worden?

Vraag twee: "De hoogte van de btw die je moet betalen hangt af van de douanewaarde van de goederen" --> Is dit niet gewoon dezelfde reglementering? 0-6-12-21%?

KristofKDB

#6 , 30 mei 2012 23:27

Zelf af te wegen beslissing.

1/ Het tarief op de verpakking is hetzelfde als voor de verpakte waar. 6% dus.

2/ klopt, De douanewaarde bestaat uit:

•De vergoeding of transactiewaarde van de goederen;
•De bijkomende kosten tot op de plaats van bestemming binnen de EU (commissie, verpakking, vervoer en verzekering)
•De bij invoer verschuldigde belastingen (zonder btw) en heffingen.

De btw wordt dus altijd als laatste geheven over het totaalbedrag van de zending.

BJ81
Topic Starter

#7 , 31 mei 2012 13:08

Btw-tarief van verzendkosten volgt steeds het btw tarief van het goed. (accessorium sequitur principale) Bij verschillende goederen wel steeds het hoogste tarief hanteren. Gemengde facturen moet je gesplitst inboeken over de vakken 1 & 3, btw in totaliteit in vak 54
Is dit niet tegenstrijdig met hetgeen Unizo zegt?

"Opmerking:

BTW-tarief op transportkosten:

transport uitgevoerd door de verkoper: het laagste BTW-percentage van de gefactureerde goederen
transport uitgevoerd door een transporteur: 21%"

Vervoer gebeurt door bPost, is het dan niet 21%?

KristofKDB

#8 , 31 mei 2012 21:30

bijzaak volgt hoofdzaak, dus een verzending van een goed volgt het btw tarief van dit goed.

Ook al betaal jij hierover 21% btw bij de transportfirma kan je het btw tarief hanteren die van toepassing is op het verzonden goed.

BJ81
Topic Starter

#9 , 01 jun 2012 19:08

Een vraag van een andere materie: de webshop wordt gerund vanuit mijn studio. Is hte dan toegelaten om een deel van mijn stock elders te houden? Of gaat dat problemen geven bij een eventuele controle?

KristofKDB

#10 , 02 jun 2012 01:34

Jaarlijks dient u een stocklijst bij te houden, de locatie van de stock is van ondergeschikt belang.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 jun 2012 18:51

Ik dacht vier verplichte 'boeken'
kasboek
aan- en verkoop (facturen) boek
inventarisboek

te verkrijgen bij de betere papierhandel vb van het merk Exacompta.
respectievelijk ontvangsten nr 23504X of financieel dagboek 14590X facturenboek INkoop 14600X en VERkoop 14610x
Eigen facturen met ref.23285X, Ontvangstenboek 23504 :wink:

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=v ... jw&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;

BJ81
Topic Starter

#12 , 02 jun 2012 20:00

Inventarisboek is enkel op het einde van het jaar, de rest regelmatig. Maar je moet ze inderdaad hebben.

Nog een vraagje: is het toegelaten om bijvoorbeeld al aan de website te werken voordat de zaak van start gaat (aanvraag BTW-nummer etc). Of kan ik die kosten dan niet meer terug trekken?

KristofKDB

#13 , 03 jun 2012 21:06

De btw die u op professionele goederen betaalde vóór de officiële start van uw activiteiten, kan u recupereren. Ook voor de inkomstenbelastingen is er geen probleem om deze kosten alsnog als beroepskosten af te trekken.

BJ81
Topic Starter

#14 , 06 jun 2012 18:28

Welke invloed zal mijn bijberoep (omzet rond 6000€) trouwens hebben op mijn hoofdberoep (2300€ bruto) qua belastingen?

KristofKDB

#15 , 06 jun 2012 18:34

Opbrengst (omzet-beroepskosten) zal worden belast aan de marginale schijf in uw aangifte. (% afhankelijk van uw netto belastbaar beroepsinkomen)
Deze opbrengst wordt m.a.w. bijgeteld bij uw beroepsinkomsten van uw hoofdberoep.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”