Woning verhuren

Jackrussell
Topic Starter

Woning verhuren

#1 , 28 mei 2012 11:26

Ik woon in België, maar betaal loonbelasting in Nederland. In België doe ik aangifte, maar conform het belastingverdrag tussen NL en B betaal ik uiteraard niet dubbel.

Ik heb een koopwoning in België en deze wil ik graag verhuren. Daarna vertrek ik uit België. Ik heb een aantal vragen:

Moet ik belasting betalen over de huurinkomsten?
Hoe zit het met de onroerende zaak belasting?
Zijn er nog andere dingen (fiscaal) waar ik aan moet denken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 28 mei 2012 14:59

Door het dubbelbelastingverdrag tussen België & Nederland (Art.6). Worden inkomsten uit onroerende goederen belast in het land waar het onroerend goed gelegen is. (België dus)
Bij een bij particuliere verhuur (zonder geheel of gedeeltelijk voor de uitoefening van de beroepswerkzaamheid) geeft u het niet-geïndexeerde kadastrale inkomen (KI) van het gebouw in uw aangifte op(vak 1106). U wordt belast op het geïndexeerde KI verhoogd met 40 procent en tegen de progressieve belastingtarieven. Bij een verhuur waarbij deze geheel of gedeeltelijk voor de uitoefening van beroepswerkzaamheid bedoeld is, wordt u belast op werkelijke huur ontvangen (40 % forfaitaire kosten aftrekken)
Deze onroerende inkomsten worden aan het marginale tarief belast, aangezien deze inkomsten worden bijgeteld bij uw beroepsinkomen vanuit Nederland. Hierna wordt de om te slane belasting verminderd voor het gedeelde dat slaat op uw vrijgestelde buitenlands inkomen.

Gemeentebelastingen worden wel geheven op de totale som "om te slane belasting".

Als je hierna vertrekt uit België en in een ander land gedomicilieerd wordt blijft u verplicht deze (Belgische) inkomsten aan te geven, weliswaar niet meer met de reguliere PB-aangifte maar aan de hand van een BNI-aangifte (Belastingaangifte Niet-Inwoners)
Bij een BNI aangifte zal België enkel heven over deze onroerende inkomen, hier vervalt de plicht om uw wereldinkomen te vermelden waardoor deze inkomsten meer dan waarschijnlijk aan de laagste schijf (25%) zullen belast worden. Hierbij kan je ook rekening houden met de belastingvrije som, naar rata van de Belgische inkomsten in verhouding tot de totale beroepsinkomsten.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”