BTW nummer op website

Zavijah
Topic Starter
Berichten: 50
Locatie: Brussel

BTW nummer op website

#1 , 06 mar 2007 00:59

Ik vernam dat dit verplicht is, maar kan het nergens terugvinden. "Indien een organisatie over een BTW nummer beschikt, is het verplicht dit te vermelden op website". Klopt dit, of is dit onzin?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 06 mar 2007 01:46

Beste,

Met de oprichting van de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) en van de ondernemingsloketten op 1 juli 2003, werd ook het uniek ondernemingsnummer ingevoerd. Dit nummer vervangt sindsdien het BTW-nummer, het handelsregisternummer en het nummer van het rechtspersonenregister. Het is de bedoeling dat dit nummer op termijn het enige identificatienummer wordt, maar zo ver is het nog niet. De RSZ zal in een overgangsfase bijvoorbeeld het werkgeversnummer blijven gebruiken, samen met het ondernemingsnummer
Sedert 1 januari 2005 is echter het gebruik van het ondernemingsnummer verplicht voor alle ondernemingen in hun betrekkingen met de administratieve en gerechtelijke overheden en tussen de overheden onderling.

Voor de handels- en ambachtsondernemingen (waaronder de bouwondernemingen) voorziet de wetgeving in een bijkomende verplichting: al hun akten, facturen, aankondigingen, bekendmakingen, brieven, orders en andere stukken moeten steeds het ondernemingsnummer vermelden. Bovendien moeten de voor de uitoefening van een handels- of ambachtswerkzaamheid gebruikte gebouwen op zichtbare wijze deze aanduiding dragen.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 07 mar 2007 15:22

?Art53quater.?1.Zij die overeenkomstig artikel 50 voor BTW-doeleinden zijn ge?dentificeerd,MOETEN hun identificatienummer aan hun klanten en aan hun leveranciers mededelen...?(Wetboek B.T.W. 3 juli 1969).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Reclame

bosser
Berichten: 44
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

#4 , 14 mar 2007 12:57

Voor het gebruik van het ondernemingsnummer : zie folder fod economie :

http://www.mineco.fgov.be/enterprises/c ... kbo_nl.pdf

Het ondernemingsnummer kan geactiveerd worden als BTW-nummer, niet elk ondernemingsnummer is de facto een BTW-nummer !

Het gebruik van ondernemingsnummer wordt in de folder uitgelegd.


De BTW-wetgeving verplicht de ondernemer om het BTW-nummer te vermelden op facturen... (heeft niets te zien met gebruik ondernemingsnummer... : is absoluut niet hetzelfde --> economie <>BTW)

Waar moeten ondernemingen het
ondernemingsnummer vermelden?

* Handels- en ambachtsondernemingen dienen het
ondernemingsnummer te vermelden op alle akten,
facturen, aankondigingen, bekendmakingen, brieven,
orders en andere stukken uitgaande van hun onderneming.
Deze verplichting geldt ook voor e-mail, fax, kastickets,?
maar niet op folders, affi ches en advertenties.

* Op gebouwen en marktkramen, gebruikt voor het
uitbaten van een handels- of ambachtelijke activiteit,
moet het ondernemingsnummer op een zichtbare
wijze aangebracht zijn. Dit geldt ook voor de vervoermiddelen
die hoofdzakelijk voor deze werkzaamheden
worden gebruikt.

* Het vestigingseenheidsnummer moet niet vermeld
worden. Het is alleen het ondernemingsnummer dat
moet vermeld staan op elke vestigingseenheid.

* Het is toegelaten het ondernemingsnummer via een
sticker aan te brengen op documenten, gebouwen en
voertuigen. De wetgeving bevat immers geen enkele
aanduiding over de manier waarop het ondernemingsnummer
moet vermeld worden.

Website staat niet vermeld in deze lijst, maar lijkt me logisch, aangezien e-mail al moet !

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”