Belasting: Opcentiemen voor niet-inwoners van België

Se7en
Topic Starter
Berichten: 17

Belasting: Opcentiemen voor niet-inwoners van België

#1 , 03 mei 2012 09:04

Betalen niet-inwoners van België die wel in België tewerkgesteld zijn nog altijd 7% opcentiemen bij hun belastingaanslag?

Ik heb daar een oud artikel( zie link onderaan) over gevonden van Jan Van Dyck waarin hij stelt dat het onwettig zou zijn maar heb nergens iets gevonden of dit intussen aangepast/veranderd is.

http://trends.knack.be/economie/opinie/ ... 963841.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#2 , 03 mei 2012 11:15

Betalen niet-inwoners van België die wel in België tewerkgesteld zijn nog altijd 7% opcentiemen bij hun belastingaanslag?

Ik heb daar een oud artikel( zie link onderaan) over gevonden van Jan Van Dyck waarin hij stelt dat het onwettig zou zijn maar heb nergens iets gevonden of dit intussen aangepast/veranderd is.

http://trends.knack.be/economie/opinie/ ... 963841.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik begrijp je probleemstelling niet?
Artikel 464, WIB 92 (aj. 2012)

De provincies, de agglomeraties en gemeenten zijn niet gemachtigd tot het heffen van :

1° opcentiemen op de personenbelasting, op de vennootschapsbelasting, op de rechtspersonenbelasting en op de belasting van niet-inwoners of van gelijkaardige belastingen op de grondslag of op het bedrag van die belastingen, uitgezonderd evenwel wat de onroerende voorheffing betreft;
Reeds in 2008 werd dit principe gevolgd door het Grondwettelijk Hof:

http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Se7en
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 03 mei 2012 11:34

"Volgens de Europese Commissie is deze regeling strijdig met de Europese spelregels. Niet-inwoners betalen al lokale belasting in de lidstaat waar zij wonen. Zij betalen bovendien 7 % opcentiemen in België. Daardoor betalen zij twee keer lokale belasting. Volgens de Europese Commissie kan dit niet."

Dit is het 'probleem'.

Ik ben Belg, woon in Nederland maar werk in België maar zou het raar vinden dat ik zowel in België als in Nederland gemeentebelasting moet betalen en dat blijkt toch het geval (geweest) te zijn. Het gaat niet over een 2de woning ofzo, mijn domicilie staat wel degelijk in Nederland.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mei 2012 12:00

Artikel 245, WIB 92 (aj. 2013)
De belasting gevestigd ingevolge de artikelen 243 en 244 wordt verhoogd met 6,7 opcentiemen ten bate van de Staat, berekend op de wijze als bepaald in artikel 466.

Artikel 466, WIB 92 (aj. 2013)
De aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting en de aanvullende agglomeratiebelasting op de personenbelasting worden berekend op de rijksbelasting, dit wil zeggen op de personenbelasting vastgesteld [....]

Het antwoord op uw vraag is dus ja.

Se7en
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 03 mei 2012 12:14

Ok bedankt voor de hulp, niet wat ik wou horen! :)

Maar volgens je artikel is het dus nog 'maar' 6,7% i.p.v. 7%?


Zelf heb ik ondertussen ook iets gevonden:

Parlementaire vragen

22 juli 2009 E-3437/2009

Antwoord van de heer Kovács namens de Commissie



De tweede vraag heeft betrekking op inwoners van Nederland die als grensarbeider in België werken. Hun Belgische inkomen is belastbaar in België op basis van het Belgisch-Nederlandse belastingverdrag. Zij betalen onroerendzaakbelasting in Nederland als inwoner van de gemeente waar zij wonen. Zij betalen ook gemeentebelasting in België, ofschoon zij niet in een gemeente in België wonen. Wat gemeentebelastingen betreft, is de situatie van inwoners en niet-inwoners volgens de Commissie in het algemeen niet vergelijkbaar. Een gelijke behandeling, waarbij ook niet-inwoners aan de gemeentebelasting worden onderworpen, zou normaal dus worden beschouwd als discriminerend in de zin van artikel 39 van het EG-Verdrag. Voor de specifieke situatie van grensarbeiders die inwoner zijn van Nederland en in België werken, is er in artikel 27 van het Belgisch-Nederlandse belastingverdrag evenwel voorzien in een compensatieregeling voor Nederlandse grensarbeiders. Op grond van deze regeling verleent Nederland aan grensarbeiders een vermindering van belasting ter compensatie van eventuele hogere belasting doordat zij in België in plaats van in Nederland werken. Daarmee wordt de discriminatie die het gevolg is van de heffing van gemeentebelasting door België, kennelijk geneutraliseerd door Nederland, waardoor er geen sprake is van een inbreuk op artikel 39 van het EG-Verdrag.


gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#6 , 07 mei 2012 19:51

Er zijn nog andere belastingsprincipes waar Europa niet akkoord kan met gaan en waarvoor België de start van een inbreukprocedure riskeert:

http://ec.europa.eu/taxation_customs/co ... tm#belgium" onclick="window.open(this.href);return false;
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

leovane
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mei 2017 14:31

Ik zou graag terugkomen op dit artikel n.a.v. mijn situatie en ontvangst van mijn aanslagbiljet inkomsten 2015/AJ2016.
De tweede vraag heeft betrekking op inwoners van Nederland die als grensarbeider in België werken. Hun Belgische inkomen is belastbaar in België op basis van het Belgisch-Nederlandse belastingverdrag. Zij betalen onroerendzaakbelasting in Nederland als inwoner van de gemeente waar zij wonen. Zij betalen ook gemeentebelasting in België, ofschoon zij niet in een gemeente in België wonen. Wat gemeentebelastingen betreft, is de situatie van inwoners en niet-inwoners volgens de Commissie in het algemeen niet vergelijkbaar. Een gelijke behandeling, waarbij ook niet-inwoners aan de gemeentebelasting worden onderworpen, zou normaal dus worden beschouwd als discriminerend in de zin van artikel 39 van het EG-Verdrag. Voor de specifieke situatie van grensarbeiders die inwoner zijn van Nederland en in België werken, is er in artikel 27 van het Belgisch-Nederlandse belastingverdrag evenwel voorzien in een compensatieregeling voor Nederlandse grensarbeiders. Op grond van deze regeling verleent Nederland aan grensarbeiders een vermindering van belasting ter compensatie van eventuele hogere belasting doordat zij in België in plaats van in Nederland werken. Daarmee wordt de discriminatie die het gevolg is van de heffing van gemeentebelasting door België, kennelijk geneutraliseerd door Nederland, waardoor er geen sprake is van een inbreuk op artikel 39 van het EG-Verdrag.
Ik woon officieel in Frankrijk. Maar als gepensioneerd ambtenaar ontvang ik pensioen uit België en betaal daardoor belastingen in België. In mijn aanslagbiljet staat niet meer "gemeentebelastingen" (is ook moeilijk omdat ik niet meer aan een gemeente verbonden ben!), maar men heeft dit vervangen door 7 % "opcentiemen".
Voor grensarbeiders uit bovenstaande quote, die in Nederland wonen en in België belasting én gemeentebelasting (opcentiemen) betalen alhoewel ze daar niet wonen, is er een compensatieregeling voorzien, waardoor de discriminatie "geneutraliseerd" wordt en geen sprake is van inbreuk op artikel 39.
Ik meen niet dat er een compensatieregeling voorzien is voor mijn geval. Ik vind dat in elk geval niet terug in mijn belastingsaanslagbiljet hier in Frankrijk. Is er in mijn situatie dan geen sprake van discriminatie?
Ik vermoed dat de wetgever tracht dit probleem op te lossen door te spreken van "opcentiemen", maar als niet-inwoner betaal ik opcentiemen en een inwoner betaalt geen opcentiemen.
Wordt het gelijkheidsbeginsel daarmee niet geschonden?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 13 mei 2017 14:51

Om op deze vragen te antwoorden moet men kijken naar de bilaterale fiscale verdragen.
De gemeentebelasting op de inkomsten heet "opcentiemen".
Daarom heet de 7 percent ook "opcentiemen".

Betaalt u in Frankrijk ook gemeentelijke opcentiemen op uw Belgisch pensioen? Vermoedelijk niet.....
en daarom is er geen dubbele anslag.

De bilaterale regelingen kunnen verschillend zijn alnaargelang de landen die ze afsluiten met elkaar.
Zo voorziet het bilateraal akkoord tussen België en Duitsland dat wat betreft gemeentelijke opcentiemen
door Duitsland een korting van 7 percent wordt gegeven op de Duitse belasting die wordt geheven op het loon van een
Belgische loontrekkende die in Duitsland werkt maar in België woont. Hij betaalt wel aan zijn Belgische
gemeente de Belgische gemeentebelasting betekend op het Duitse loon.
Er is bijgevolg geen dubbele aanrekening.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

leovane
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 mei 2017 10:38

"Een gelijke behandeling, waarbij ook niet-inwoners aan de gemeentebelasting worden onderworpen, zou normaal dus worden beschouwd als discriminerend in de zin van artikel 39 van het EG-Verdrag."
Het is maar omdat er een compensatieregeling is voor die grensarbeiders, dat die (gemeente)belasting voor hen niet discriminerend is.
Ik mag er dan toch van uitgaan dat er in mijn geval wel discriminatie is, omdat ik niet van een compensatieregeling kan genieten?
(En ik betaal wel degelijk onroerendzaakbelasting in Frankrijk als inwoner van de gemeente waar ik woon)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 15 mei 2017 10:48

Ik had het niet over belasting op onroerend goed, wel over de opcentiemen op de inkomstenbelasting, dat is iets anders.
Voor zover ik weet heft Frankrijk die opcentiemen niet op de Belgische belasting die je op je Belgisch pensioen betaalt.
Voor de opcentiemen over de Belgische belasting op uw Belgisch pensioen stelt het probleem zich omdat, in tegenstelling tot alle andere
pensioenen die worden belast in het land waar men woont, ambtenarenpensioenen wél in België worden belast.

Voor alle zekerheid het bilateraal belastingsverdrag tussen België en Frankrijk consulteren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

leovane
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 mei 2017 13:46

Voor de opcentiemen over de Belgische belasting op uw Belgisch pensioen stelt het probleem zich omdat, in tegenstelling tot alle andere
pensioenen die worden belast in het land waar men woont, ambtenarenpensioenen wél in België worden belast.
Dat klopt idd ook. Er is dus een dubbele discriminatie:
- een niet-inwoner die een Belgisch (privé-)pensioen trekken en in Frankrijk woont, betaalt geen opcentiemen, ik wel omdat ik idd een ambtenaren-pensioen trek
- inwoners die in België inkomstenbelasting betalen, betalen geen opcentiemen, ik wel.
Wat zou u me aanraden?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 17 mei 2017 22:10

, inwoners die in België inkomstenbelasting betalen, betalen geen opcentiemen wel.[/b

Toch wel, allemaal, behalve in sommige gemeenten bv. Knokke
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

leovane
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 jun 2017 10:35

klopt niet.
Inwoners betalen wel gemeentebelasting (het percentage hangt af van de gemeente in kwestie) maar geen opcentiemen
Zie aanslagbiljet inwoners, of doe een simulatie op TaxOnWeb.
Niet-inwoners zijn niet meer verbonden zijn aan een gemeente in België. Daarom kan men hen geen gemeentebelasting opleggen. Maar men wil hen toch laten betalen. Daarom is men dat "opcentiemen" gaan noemen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 02 jun 2017 12:03

klopt niet.
Inwoners betalen wel gemeentebelasting (het percentage hangt af van de gemeente in kwestie) maar geen opcentiemen
Zie aanslagbiljet inwoners, of doe een simulatie op TaxOnWeb.
Niet-inwoners zijn niet meer verbonden zijn aan een gemeente in België. Daarom kan men hen geen gemeentebelasting opleggen. Maar men wil hen toch laten betalen. Daarom is men dat "opcentiemen" gaan noemen.
Klopt toch wel hoor.
Deze belasting heette altijd "opcentiemen" en het werd trouwens ook altijd als opcentiemen berekend.
Daarnaast bestan er ook nog andere vormen van "gemeentebesting" bv de "algemene gemeentebelsting", "gemeentebelasting op huisvuil", enz...,
maar die worden niet berekend als opcentiemen op het inkomen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

leovane
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#15 , 03 jun 2017 11:31

Op een aanslagbiljet van een inwoner staat nochtans duidelijk "gemeentebelasting" en op mijn aanslagbiljet (niet-inwoner) staat "opcentiemen". Daar moet toch een reden voor zijn?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”