Woon werk: Openbaar vervoer + Leasingvoertuig

SjarelDeschrandere
Topic Starter
Berichten: 9

Woon werk: Openbaar vervoer + Leasingvoertuig

#1 , 25 apr 2012 13:33

Beste,

Bij het verifieren van mijn (toekomstige) belastingsaangifte, kamp ik met volgend probleem.

Sta me toe te starten met een situatieschets:

Ik ben woonachtig aan de Belgische Kust, & beschik over een firmawagen, waarop ik uiteraard belast wordt (dit voor de laatste keer volgens het -destijds- 7500km regime).
Nu is het zo dat ik van maandag tot vrijdag niet verbleef aan de kust maar bij familie, op ~50km ipv 100km van mijn werkplaats.
Gedurende die periode (het gehele aanslagjaar) heb ik mijn woon-werk verplaatsingen met de trein uitgevoerd.
Dit omwille van duidelijke tijdswinst bij treingebruik.
Dit wordt gestaafd door een fiscaal attest van regelmatig gebruik, verstrekt door de NMBS & 12 maandelijkste attesten van treingebruik, uiteraard allen met hetzelfde traject.
Kanttekening die echter dient gemaakt te worden bij deze 'verblijfplaats' is dat er geen huur-overeenkomst was gezien het om een familielid ging.
Het traject woon-werk wordt echter bevestigd door de trein-attesten/verplaatsingen die vanuit deze verblijfplaats gemaakt zijn.

Volgende vragen komen bij mij op, als gevolg van bovenstaande situatie, dit alles in het forfetaire stelsel;
  • 1. Is het zo dat ik mijn leasingvoertuig, hetwelke belast werd op >7500km kan terugbrengen tot 5000Km gezien de afstand verblijfplaats <-> station minder dan 25Km bedraagt? (voordeel bij gebruik openbaar vervoer, indien afstand woonplaats <-> station < 25km)

    2. Is het zo dat ik nog steeds in aanmerking kom voor het forfait 'verre verplaatsing' gezien mijn woonplaats?
    (>75Km). Doch, eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik de werkelijke afstand woon-werk kleiner is dan 75Km, gezien het vertrek vanuit mijn verblijfplaats gedurende de week (en dus niet de woonplaats (Kust))

    3. Het bedrag van de trein-abonnementen is fiscaal 100% vrijgesteld, doch, staat niet vermeld op mijn loonfiche door mijn werkgever.
    a. Indien de werkgever de kosten terugbetaald, dien ik dan het volledige bedrag in te vullen bij 'openbaar gemeenschappelijk vervoer' en nadien nogmaals ditzelfde bedrag bij 'vrijstelling' (aangevuld met 350€ als vrijstelling voor mijn leasingwagen)
    b. Indien de werkgever de kosten niet terugbetaald, dien ik dan het volledige bedrag ENKEL in te vullen bij bij 'vrijstelling' (aangevuld met 350€ als vrijstelling voor mijn leasingwagen)?

    4. Bij een verplaatsing van de domicilie op 31/12/2011, wordt dan 01/01/2011 of 01/01/2012 aanzien als referentiedatum voor het heffen van gemeentebelastingen?
Graag feedback,

Waarvoor dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee
Berichten: 565

#2 , 25 apr 2012 14:26

Volgens mij houden ze toch geen rekening met al dan niet gebruik van de firmawagen?
Hij is toegewezen en als je er geen gebruik van maakt, is dat volgens mij je eigen keuze (ik snap je stelling wel, maar maakt voor de fiscus volgens mij niets uit)
Je wagen kan ook gebruikt zijn door derden in die periode (vriendin, vrouw, ...) hoe ga je het tegendeel bewijzen?

SjarelDeschrandere
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 26 apr 2012 11:37

Volgens mij houden ze toch geen rekening met al dan niet gebruik van de firmawagen?
Hij is toegewezen en als je er geen gebruik van maakt, is dat volgens mij je eigen keuze (ik snap je stelling wel, maar maakt voor de fiscus volgens mij niets uit)
Je wagen kan ook gebruikt zijn door derden in die periode (vriendin, vrouw, ...) hoe ga je het tegendeel bewijzen?
Ik betaal maandelijks een bijdrage voor die wagen.
Dit werd destijds berekend op een 5000(<25 woon werk) of 7500Km(>25 woon werk) regeling
Ik viel in deze laatste schijf.
Gezien ik echter met de trein ga, maak ik aanspraak op de 5000km regeling (gezien woon<->station <25km is).
Zo lees ik het althans op internet..

Vandaar mijn vraag hier.
Die 2500km maakt bijgevolg wel degelijk een verschil qua belasting volgens mij?

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”