Pagina 1 van 1

De nieuwe belastingregeling voor bedrijfswagens

Geplaatst: 10 apr 2012 16:15
door gebruiker
Zijn de voorwaarden voor de taxatie van het persoonlijk voordeel voor gebruik van een personenwagen nog wettelijk te noemen?

Voor een wagen die in het buitenland aangekocht wordt daar wordt de belgische catalagusprijs genomen als basis voor de berekening.

Bij wie ligt de bewijslast om te bepalen of een gegeven voertuig dat in het buitenland aangekocht werd zelfs overeenstemt met een voertuig dat in België verkocht wordt? Wat bij verschillende opties als die standaard bijgeleverd worden? Wie dient te bewijzen of een in het buitenland aangekocht voertuig overeenstemt met het belgische aanbod van dat merk?

En dan dient de belgische BTW bijgevoegd te worden zelfs al zou het over een in het buitenland aangekocht tweedehands voertuig gaan?

Wat met een in het buitenland aangekocht voertuig dat aangekocht werd door een belgisch niet-BTW plichtige?

Waar is hier nog enige wettelijkheid in de regels van taxatie?

Binnen de Europese Unie gelden gelijke rechten, als de belgische staat weigert de feitelijkheden van een binnen deze Unie aangekocht voertuig te aanvaarden dan worden toch deze gegarandeerde rechten geschonden?

Re: De nieuwe belastingregeling voor bedrijfswagens

Geplaatst: 16 mei 2012 23:58
door KristofKDB
Belgie was lang een paradijs voor bedrijfswagens, is nu in lijn met andere europeese landen. NL 25% op aankoopwaarde, Lux 18% op aankoopwaarde...

Re: De nieuwe belastingregeling voor bedrijfswagens

Geplaatst: 21 mei 2012 14:16
door gebruiker
Belgie was lang een paradijs voor bedrijfswagens, is nu in lijn met andere europeese landen. NL 25% op aankoopwaarde, Lux 18% op aankoopwaarde...
Je vergeet het verschillend belastingtarief in België tav de andere landen?

Hoeveel is de reële financiële kost in euro voor een Luxemburgse bedrijfwagen (tegen het Luxemburgse belastingstarief)?

Re: De nieuwe belastingregeling voor bedrijfswagens

Geplaatst: 21 mei 2012 23:16
door KristofKDB
Tja dat de Belgische belastingsdruk een stuk hoger is kan ik enkel beamen. :wink:
Nergens kan je hoger belast worden dan in België, daarom vind ik die hypotax zo een komische maatregel...

Men opmerking sloeg enkel over de VAA op bedrijfswagen. In welk land kon je met een dikke Porsche rondbollen voor +-4000€ zoals in België het geval was voor 2012?

Concreet voorbeeld kan wel stellen dat (enkel) op gebied van bedrijfswagens België nu in lijn is met de buurlanden. trouwens de negatieve impact onder Di Rupo heeft ook enkel significante gevolgen voor de zeer dure en vervuilende sportwagens of SUV's.

Stel een middenklasse auto (BMW 5-serie) met een cataloguswaarde van 50.000€ en een Co2-uitstoot van 150.

België:
Berekening VAA
(6/7*50000*70-100%*11%) = 4714.30 (1ste jaar)
Belastingsdruk (55%): 2592.86€

Nederland:
Berekening VAA
50.000€*25% = 12500€
Belastingsdruk (40%) = 5000€

Luxemburg:
Berekening VAA
50.000€ * 18% = 9000€
Belastingsdruk (30%) = 2700€

Dus in dergelijk geval kom ik in België het voordeligst uit, maar er zijn andere voorbeelden ook :lol:

Maar zoals gezegd is dit enkel van toepassing tot de dure sportwagens of vervuilende SUV's, als je uzelf in zulke situatie bevindt is het beter om de wagen over te hevelen naar u privé. Je kan uzelf een km-vergoeding toekennen die reeël is met de werkelijk kostprijs (forfait 0.3352€ is geen verplichting).
Een verhuur via uw privépersoon aan uw vennootschap lijkt me ook nog een intressante piste (aftrekbaar in VennB en belast à 15% RV in PB)

Ondertussen is de administratie reeds deze berekening VAA PW aan het herbekijken voor de 3de keer dit jaar :mrgreen: (verlies btw, na berekening febiac).
Ook de praktische zaken zoals de database voor 2dehands voertuigen lijkt niet zo evident als verwacht.