terugvorderen buitenlandse btw

Loe
Topic Starter
Berichten: 65

terugvorderen buitenlandse btw

#1 , 21 feb 2007 09:01

Sinds 1/1/2006 ben ik officieel zelfstandig en btw plichtig.
Maar vanaf 1/8/2005 heb ik blijkbaar een paar foutjes gemaakt door reeds handel te drijven. Kweet het dikke miserie.
Nu komt het erop neer dat ik 21% btw moet betalen op de omzet van eind 2005, maar de goederen waren aangekocht als particulier in het buitenland.
Deze zou ik dus moeten kunnen recupereren aangezien ik nu blijkbaar dus reeds als btw plichtige aanschouwd wordt.

Maar kan dit nog na 1,5 jaar , en welke formulieren diensten dien ik daarvoor voor te raadplegen.

Kan ik dan best ook mijn gegevens in het KBO laten aanpassen dat ik btw plichtig was op 1/8/2005 ipv 1/1/2006? Kwestie van de btw te kunnen recuperen. Heb nu toch reeds een boete aan mijn been.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosser
Berichten: 44
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

#2 , 21 feb 2007 12:51

Loe :
Kan ik dan best ook mijn gegevens in het KBO laten aanpassen dat ik btw plichtig was op 1/8/2005 ipv 1/1/2006? Kwestie van de btw te kunnen recuperen. Heb nu toch reeds een boete aan mijn been.
Uw aanvraag tot activering als BTW-belastingplichtige werd via uw fomulier 604 A gevraagd om aanvang te nemen op 1/1/2006 : u kan dit niet meer wijzigingen.

De sanctie die u werd opgelegd voor het betalen van BTW over de periode waar u niet BTW-plichtig was betekent niet dat u effectief BTW-plichtig bent vanaf 1/8/2005, uw BTW-plichtige activiteit wordt pas geactiveerd vanaf 1/1/2006.

Ik zou ook zeggen : ik moet BTW afdragen over die periode van 1/8/2005 tot 31/12/2005 dan moet ik ook BTW-aftrek krijgen over dezelfde periode ... spijtig genoeg werkt dit volgens mij niet zo :

Aangezien u in de periode 1/8/2005 geen BTW-nummer had of BTW-plichtig was en je niet beschikt over de vereiste aankoopfactuur met vermelding van uw BTW-nummer kan je geen BTW-recuperatie meer gaan eisen over die aankopen die priv? hebt uitgevoerd. De aankoopfactuur met vermelding van uw BTW-nummer is noodzakelijk om BTW-aftrek te kunnen toestaan.

Had u destijds een aankoopfactuur gevraagd met vermelding "BTW-nummer in aanvraag" en dan aangevuld van zodra u BTW-nummer had ontvangen in hetzelfde kalenderjaar (anders geeft dit problemen bij de klanten BTW-listing) en ook de verkopen aangegeven had u in orde geweest ... ik zie niet in hoe je dit nu nog kunt rechtzetten...

Loe
Topic Starter
Berichten: 65

#3 , 21 feb 2007 13:54

Loe :
Kan ik dan best ook mijn gegevens in het KBO laten aanpassen dat ik btw plichtig was op 1/8/2005 ipv 1/1/2006? Kwestie van de btw te kunnen recuperen. Heb nu toch reeds een boete aan mijn been.
Uw aanvraag tot activering als BTW-belastingplichtige werd via uw fomulier 604 A gevraagd om aanvang te nemen op 1/1/2006 : u kan dit niet meer wijzigingen.

De sanctie die u werd opgelegd voor het betalen van BTW over de periode waar u niet BTW-plichtig was betekent niet dat u effectief BTW-plichtig bent vanaf 1/8/2005, uw BTW-plichtige activiteit wordt pas geactiveerd vanaf 1/1/2006.

Ik zou ook zeggen : ik moet BTW afdragen over die periode van 1/8/2005 tot 31/12/2005 dan moet ik ook BTW-aftrek krijgen over dezelfde periode ... spijtig genoeg werkt dit volgens mij niet zo :

Aangezien u in de periode 1/8/2005 geen BTW-nummer had of BTW-plichtig was en je niet beschikt over de vereiste aankoopfactuur met vermelding van uw BTW-nummer kan je geen BTW-recuperatie meer gaan eisen over die aankopen die priv? hebt uitgevoerd. De aankoopfactuur met vermelding van uw BTW-nummer is noodzakelijk om BTW-aftrek te kunnen toestaan.

Had u destijds een aankoopfactuur gevraagd met vermelding "BTW-nummer in aanvraag" en dan aangevuld van zodra u BTW-nummer had ontvangen in hetzelfde kalenderjaar (anders geeft dit problemen bij de klanten BTW-listing) en ook de verkopen aangegeven had u in orde geweest ... ik zie niet in hoe je dit nu nog kunt rechtzetten...
daar vreesde ik dus al voor
:-(

Reclame

Loe
Topic Starter
Berichten: 65

#4 , 05 mar 2007 11:06

Even terugkomen op deze materie

De spaanse btw kan ik zoals reeds vermeld niet terugvorderen aangezien:
a) geen btw nr op facturen
b) termijn van 6mnd reeds verlopen

Maar deze activiteiten hebben ook een invloed op mijn personenbelasting anno 2005. Men rekent dus mijn winst uit en voegt deze toe aan de aangifte om alzo een herziening te bekomen.

Maar er is geen rekening gehouden met de 21% btw die ik blijkbaar had moeten betalen maar niet betaald heb.

Dus eigenlijk heb ik met verlies verkocht in plaats van met winst.

Die 21% btw zal ik dit jaar moeten betalen. Kan ik deze in rekening brengen voor mijn huidige boekjaar of hoe werkt dit?

Ik srpeek louter over de 21% btw , niet de boeten en de intrest.

Mvg
Loe

bosser
Berichten: 44
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

#5 , 14 mar 2007 13:05

Als u iets verkoopt in Belgi? (aangekocht in Spanje - denk ik op te maken uit vorige) dan dient hier Belgische BTW aangerekend te worden aan de Belgische klant (volgens tarief in casu 21%) : die 21% moest de klant eigenlijk betalen, maar u heeft die niet aangerekend -> u heeft dit nog tegoed van uw klant in de veronderstelling dat u de goederen hier in Belgi? zonder BTW verkocht hebt. BTW kan nooit in rekening gebracht worden inzake personenbelasting : BTW is iets dat je ontvangt van je klant, eventueel verminderd met BTW betaald aan leveranciers, en doorstort aan de staat : u kan alleen uw kost (Maatstaf van heffing) inbrengen in personenbelasting.

opmerking : als u goederen aankoopt in Spanje en u bent BTW-plichtig dient u uw BTW mede te delen en kan u genieten van de intracommunautaire regeling (geen BTW in spanje, en verwerving in Belgi

charley
Berichten: 22

#6 , 27 apr 2007 00:50

Belangrijk is te weten wat u bedoeld met buiteland. Indien u de goederen aangekocht heeft in europa heeft u, gezien u geen Belgisch BTW nummer had de BTW in het land betaald waar u de goederen gekocht heeft.
U zal dus nooit Belgische BTW kunnen terugvorderen doch enkel kunnen proberen om bvb nederlandse of engelse BTW terug te vorderen bij die administraties. Het zal dus de belgische administratie wordt wezen of dit lukt of niet. Als je de goederen als handelaar aangekocht zou hebben zouden deze goederen trouwens ook niet onderhevig geweest zijn aan Belgische BTW noch aan de bvb Nederlandse BTW gezien deze onder een vrijstellingsregel vallen.

Indien de goederen die je aankocht van buiten de unie komen en je hebt 21 % BTW aan de Belgische grens betaald of dit via een factuur van de transporteur moeten betalen, zal de BTW administratie normaal gezien wel rekening houden met die aankopen.

Voor wat betreft BTW : dit is geen kost dus je kan deze niet verrekenen in je personenbelasting, enkel de eventuele intresten of boetes kan je aanzien als kosten. Tenzij... je de controleur kan overtuigen dat de prijs waaraan de goederen verkocht is incl 21 % btw is, dan daalt je omzet in 2005 en dus ook je belastingen en betaal je eigenlijk ook wat minder BTW. Hangt af van het contact met je controleur. Als ie er echt van overtuigd is dat je het niet met kwaad opzet gedaan heeft , zal die misschien wel rekening houden ermee.

Wist je dat de eerste afspraak bij een boekhouder of accountant meestal gratis is, je had je dus eigenlijk op voorhand wat kunnen informeren hoe alles in de haak zit. Tevens kan je dan achteraf bij hen terecht als je een probleem hebt of hulp bij je aangifte.

Enfin, hopenlijk heb je een vriednelijke controleur e kan je de kost een beetje drukken zoals ik hierboven beschreven heb.

succes !

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”