aangeven huurinkomsten?

jeevers
Topic Starter
Berichten: 1

aangeven huurinkomsten?

#1 , 08 feb 2007 21:00

Hallo,

ik zou graag een 2de huis aankopen en er huurders in plaatsen, de bedoeling is dat ik dmv de huurinkomsten de lening afbetaal.
Ik woon nog steeds bij mijn ouders, heb een vaste job en heb op die manier reeds 1 huis gekocht waar het systeen (huurinkomsten - afbetaling) prima werkt.
Nu vroeg ik me af: de huurinkomsten die ik ontvang, moet ik die aangeven?
Door na te denken over een 2de huis en hoe makkelijk dit eigenlijk is begin ik enkele addertjes onder het gras te vermoeden...anders doet iedereen dit toch??
Kan dit door de beugel of riskeer ik al enkele jaren een boete van de fiscus? Kan ik dit in het laatste geval nog rechtzetten of is de kans 'gepakt' te worden gewoon h??l klein?

Mvg, Reeve

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 09 feb 2007 20:33

Indien U een woning verhuurt aan particulieren , die het niet gebruiken voor hun beroep , moet U het Kadastraal inkomen invullen onder nr 1106 op uw belastingaangifte. In de verrekening wordt dit ge?ndexeerd en dan nog eens verhoogd met 40 %. Dit is een belastbaar inkomen , dat U evenwel kunt wegwerken door de intresten van de hypothecaire lening, die U heeft betaald te vermelden onder nummer 1146. Waarschijnlijk is dit reeds zo gebeurd. Eigenlijk betaalt u hierop dus geen belastingen.

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 10 feb 2007 10:08

Het is inderdaad de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen dit zouden doen. Stel u in de plaats van de regering: wat hebben de mensen nodig? Werk en een dak boven een hoofd zijn de 2 belangrijkste zaken, dus worden verhuurders ?n werkgevers het leven niet al te zuur gemaakt.

Let wel op met uw contract: zorg er voor dat het verboden is voor uw huurders het goed te gebruiken voor zijn beroep (zelfs gedeeltelijk, als beroepskosten voor thuiswerken bvb.). Dan gaat hij de huur aftrekken als last en wordt het bij u belast als inkomen (op dat moment dan de huur, niet het K.I.). In uw contract moet dus staan dat het verboden is ?n dat hij van rechtswege opdraait voor alle gevolgen bij overtreding; voorzie ook een niet-overdreven forfaitair strafbeding.

Reclame

bosser
Berichten: 44
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

#4 , 10 feb 2007 16:00

Ter verduidelijking :
code 1106 is het niet ge?ndexeerd kadastraal inkomen, dit wordt ge?ndexeerd (Inkomsten 2006 = K.I. (basis) x 1,4276)
en dan verhoogd met 40%, het inkomen dat dan bekomen wordt kan weggewerkt worden met de intresten,

code 1109 niet ge?ndexeerd kadastraal inkomen en 1110 bruto huurinkomsten te gebruiken in geval beroepsmatige verhuring :
Belastbaar inkomen = nettohuur
In de praktijk is het belastbaar inkomen gelijk aan het bedrag van de brutohuur verminderd met de lasten (zonder dat het bedrag van het belastbaar inkomen lager mag zijn dan het ge?ndexeerd KI, verhoogd met 40 % vanaf aj. 1998). De lasten worden STEEDS forfaitair berekend. Het is het laagste van de twee volgende bedragen :
ofwel 40 % van de brutohuur
ofwel 2/3 van het gerevaloriseerd KI (niet ge?ndexeerd KI x revalorisatieco?ffici?nt)
De revalorisatieco?ffici?nt vertegenwoordigt de stijging van de handelshuurprijzen op 1 januari van het belastbaar tijdperk sinds 01.01.1975
revalorisatieco?ffici?nt (in de PB):
2006: 3,50
2007: 3,59

jorisc
Berichten: 5

#5 , 14 jun 2007 16:51

Ik heb een bijkomende vraag.
Stel: je hebt ??n woning waarvoor je de hypotheek lening aftrekt bij je belastingsaangifte. Je beslist im een deel van die woning in te richten en te verhuren.
Wat is dan de fiscaal juiste manier om daarvan huurinkomsten aan te geven. Wat is het risico als je dit niet aangeeft?
Groeten, joris

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”