Pagina 1 van 1
belastingen forum
Geplaatst: 12 jul 2011 15:15
door Joeri_J
Beste,
is er naar JuridischForum ook een belastingenforum?
(buiten deze topic hier)
Re: belastingen forum
Geplaatst: 12 jul 2011 16:03
door Vandebos
Buiten eventueel dat deel van het forum van een commercieel maandblad dat oa de nieuwste wasmachines, laptops of microgolfovens vergelijkt is er me geen bekend.
Re: belastingen forum
Geplaatst: 18 aug 2011 09:10
door Joeri_J
Iemand eenvoudige excell/rekenblad om je beroepsonkosten zelf te berekenen?
(indien het helpt, is voor leerkracht)
De punten waar ik aan dacht:
- woning (eigendom met lening)
--- % van leningskost/eigendom
--- % van electriciteit
--- % van verwarming
--- % van internet (wat met pack prijs tv-tel-internet?)
--- % van verzekering (brand/familiale?)
--- % van water ???
- auto (woon-werk verkeer) (54,4 km : heen+terug/dag soms dubbel gezien 2x heen & terug)
--- vast bedrag?
--- % berekenen privé/woon-werk
--- % van onderhoud
--- % van verbruikskost
--- % van verzekering
- informatica/bureautica
--- computer (pas gekocht, afschrijven over 3j)
--- printer (al te oud (5j))
----- % van inkt
--- papier
--- mappen
--- pennen
(zijvraag dient elke kost op factuur op naam te staan, of mag kassa ticket eveneens?
is soms goedkoper in aldi... geen idee of ze daar factuur geven...
)
- klasmateriaal
Niet elk/all 't materiaal wordt door school voorzien,
en is dan wel eigen materiaal dat je door je 'cariere' mee kan nemen
(bvb: oventje, speciale knutsel zaken , ... )
kleine zaken met kassaticket/factuur ? en grote kosten afschrijven over meerdere jaren ?
Aangezien 'k graag voor inkomsten 2011 de berekening zou willen maken,
en kijken of ik hier geen profijt uit haal.
Enige extra informatie of dingen die ik vergeten ben
(of correcties van wat ik zeg)
zijn meer dan welkom.
Alvast bedankt.
Re: belastingen forum
Geplaatst: 18 aug 2011 10:58
door westhoek
Kan je al die zaken nu ook al ingeven voor een particulier ??
En pensioensparen staat er niet op, als er iets is dat werkelijk opbrengt, is het dat wel (voorlopig), energiebesparende maatregelen ?
Re: belastingen forum
Geplaatst: 18 aug 2011 11:39
door Joeri_J
Pensioensparen doe ik al, maar dat is ander punt op je belastingsbrief
Het gaat hier vooral over de beroepsonkosten dat je kan ingeven.
Door zelf een berekening in te geven ipv voor het forfait te gaan...
Re: belastingen forum
Geplaatst: 18 aug 2011 11:53
door westhoek
Ach, ik dacht dat je een algemeen blad wou maken.
Re: belastingen forum
Geplaatst: 18 aug 2011 12:09
door Joeri_J
Ja, een blad/excel waar je alles kan ingeven van berekening van percenten enz
bvb:
oppervlakte woning = xx m²
oppervlakte bureau = yy m²
% woning in rekening te brengen = z %
dan kollom met woning gerelateerde zaken, basis prijs, percentage, en bedrag dat je dan in rekening kan brengen,
en dan uiteindelijk totalen...
zodat je dit ook als bijlage kan meegeven bij je belastingen (samen met rekeningen/facturen...)
maar men hoeft het warm water niet uit te vinden als iemand dat al gedaan heeft

dus eerst even checken of er niets bestaat wat alles van 'beroepsonkosten' al niet groepeerd of documenteerd...
vandaar men vraag.
Re: belastingen forum
Geplaatst: 22 aug 2011 12:46
door Joeri_J
als iemand meer informatie heeft over wat wel/niet mag (cfr je eigen onkosten bewijzen) mag deze altijd die informatie doorgeven...
Re: belastingen forum
Geplaatst: 23 aug 2011 09:52
door dako
Er zijn zo wel voorbeelden beschikbaar, maar weet niet exact waar. Maar dit kan je perfect zelf in excel maken, en is vaak sneller/beter dan diegene die je online kan terugvinden.
Woning:
-NOOIT (een deel van) de woning zelf in beroepskosten opnemen (lees kapitaal van lening/aankoopbedrag afschrijven/...) Doe je dit 1 maal en vb slecht 10% dan zal de fiscus de woning zien als "beroepsmatig" en je hier bij verkoop ook zwaar op belasten. In 99% van de gevallen heb je op het einde van de rit geen voordeel om de woning zelf in te geven als beroepskost.
-Wat wel kan is deel van leningkost(intrest) voor het beroepsgedeelte (maar fiscaal soms/regelmatig discussiepunt)
-Verder zoals zelf aangegeven, brandverzek, verwarming,... volgens de verhouding beroepsmatige/Totale oppervlakte. VB 10%. Is de beroepsmatig gebruikte opp vb bureau en word deze ook 50% van de tijd prive gebruikt door uzelf/partner/kinderen moet de deze 10% beperken tot het beroepsmatig gebruik van 50%: 10%*50%=5%
-Familiale is geen beroepskost(zegt naam zelf al, familie) Eventuele speciale "lerarenverzekering" of weet ik veel wat kan wel.
Auto:
-speciale regeling, forfait van 0,15€/KM omvat al uw opgesomde kosten. Dus gewoon km*2(heen en terug)*dagen gewerkt *0,15€/km is beroepskosten auto.
-indien 2 keer per dag heen en terug mag deze 2de keer ook aan 0,15€/KM, maar moet je kunnen bewijzen dat je dat effectief 2 keer bent gereden, dus hier goed mee opletten.
Bureau:
-alles wat je opgegeven hebt, en pc inderdaad afschrijven op 3 jaar. Wel zien dat je bij alles de juiste verdeling maakt ivm beroepsmatig gebruik. VB pc zal vermoedelijk ook gedeeltelijk prive gebruikt worden (vb 1/3 van de tijd?). Bij een pc van 900€ heb je dan 300€ afschrijvingen per jaar, te beperkten tot het beroepsmatige deel (2/3) dus 200€ beroepskosten/jaar. En ja, fiscus durft dit ter plaatse te controleren en ze vb zien dat er spelletjes op pc staan, aan internetgeschiedenis dat er ook veel prive gesurfd is, ... kan men er moeilijk over doen. Dus wees hier eerlijk in.
-Idem voor andere kosten, steeds het beroepsmatige.
-In principe zijn bonnetjes genoeg, maar vraag toch best facturen, zeker van grotere aankopen. en ja, ook aldi is verplicht u een factuur te geven als je dat vraagt.
-andere: inrichting bureau: bureau zelf/kast/... (wel afschrijven+ enkel beroepsmatig deel)
klasmateriaal:
-durf ik niet zeggen hoe de fiscus hier tegenover staat. In principe moeten de beroepskosten zijn om inkomsten te verwerven of behouden,... Logisch dat je om leraar te zijn, en je werk te doen voorbereidingen moet doen, watadministratie(bureau) doet,...
-maar dan is de vraag of je geen les kan geven met enkel het materiaal dat de school je ter beschikking stelt. Ik vermoed van wel( maar ben geen leerkracht), maar de les zal mss niet zo goed zijn. Is het overtje en knutselzaken "echt" nodig, of zijn dat gewoon extra's die je zelf wil doen/geven.
-Ander extreem voorbeeld, als je een dag les wil geven over auto's en je koopt hier speciaal een auto en zegt dat dit beroepskosten zijn zal de fiscus dit ook niet aanvaarden.
-Dus sterk afhankelijk van motivering/overtuigingskracht bij controle/goodwil controleur
Re: belastingen forum
Geplaatst: 23 aug 2011 11:07
door Joeri_J
@dako dankuwel voor de informatie!
ivm woning, bedankt voor tip ivm kapitaal!
ivm auto: ik noteer dit nu al even in m'n agenda.
(is +/- 3a4 keer in de maand dat dit voorvalt, dus ik tel gewoon de dagen, en zet dit in excel, dus niet systematisch x2 )
ivm klasmateriaal:
echt nodig is het nooit...
Maar de klasbudgeten zijn steeds minder, en de kosten om alles te doen steeds hoger.
Er wordt ook vaak eerst materiaal gekocht om dit thuis te maken/proberen/voorbeelden te hebben.
Dit gebeurd ook steeds meer al met eigen materiaal (om het materiaal op school niet uit te putten)
Dus genoeg motivering al voorzien bij deze items, omdat dit 'mogelijkheid' tot discussie kan opleveren.
Misschien zelf foto van materiaal, of van de voorbeelden dat gemaakt zijn ermee?
Of zijn die details overbodig?
- wat gebeurd er als er iets niet aanvaard wordt?
-- schrapen ze dan item per item? een hele reeks kosten als er 1 ding niet zou mogen? ... ?
-- sanctie/boete/kosten?
Beter sommige dingen teveel inzetten, of beter kieskeurig en elementen uitlaten?
ivm burea:
- bvb kranten / boeken / ...
moet hier ook een % gebruikt worden? (aangezien de krant dan thuis licht, leest de partner er ook af en toe in natuurlijk...)
thx!
Re: belastingen forum
Geplaatst: 23 aug 2011 16:56
door dako
ivm auto:
Ik weet niet hoe je dit best bewijst("je kan natuurlijk in excel zetten wat je wil", is niet echt bewijs) maar hou vb je uurroosters bij waaruit blijkt dat je vb voormiddag 1 u hebt, en namiddag 1 u kan al belangrijke aanwijzing/bewijs zijn.
ivm met klasmateriaal:
Ik ken de problematiek, en mij moet je niet overtuigen, de eventuele controleur wel. Ik vermoed dat als je wat knutselmateriaal koopt om dit thuis te proberen dat men er geen probleem van gaat maken. Koop je knutselmateriaal voor je hele klas, of materiaal om een een hele crea-week mee te organiseren vermoed ik dat men wel moeilijk kan doen. zoals gezegd, afhankelijk van uitleg/bewijzen/controleur, en inderdaad foto's van je "meesterwerken" kunnen helpen om controleur te overtuigen.
-Normaal schrappen ze "item per item". Als natuurlijk blijkt dat je nooit thuis werkt, maar alle voorbereidingen/administratie op school kan doen en doet kan men wel de volledige post "bureau" verwerpen.
-Bij wet zijn er boetes/sancties voorzien, vanaf de eerste keer, maar meestal is 1 ste keer zonder gevolg van boetes/verhogingen/... (eventueel te onderhandelen)en verwerpen ze gewoon de niet beroepsmatige kosten. Zijn het echt grove fouten/fraude/2de-3de-4de keer dan zal men deze boetes/sancties wel natuurlijk opleggen.
1 Tip: niet teveel, niet te weinig. Wees gewoon eerlijk en geef enkel je echte beroepskosten in die je kan verantwoorden.Natuurlijk zal dit niet tot op 1€ juist zijn, maar een controleur zal waarschijnlijk nooit aanvaarden dat bureau/pc/internet 100% beroepsmatig zou zijn. Als bij controle blijkt dat je kosten gemotiveerd en correct zijn zal controleur hier niet moeilijk over doen. Zijn ze echter onwaarschijnlijk hoog, "alles 100%" beroepsmatig dan heb je kans dat controleur hier "met de grove borste" doorgaat en je de eventuele boetes ook effectief moet betalen.
Kranten/boeken:
Ook hier, voorzichtig zijn. Kan je aantonen dat je boeken echt nodig hebt zijn om les te geven(schoolboeken) is dit 100% beroepsmatig. Kranten is al discussiepunt, vrije tijd tijdschriften is gewoon prive, geen beroepskost. Wees ook hier gewoon eerlijk in. Heb je voor 100€ boeken op een jaar zou ik hier niets van verwerpen. Als je abonnement hebt op 3 kranten(vb 1000€/jaar) en dit kan verantwoorden omdat je vb leerkracht "krantendrukker" bent neem dan vb maar 750€ in kosten, en bekijk die 250€ als een soort prive gebruik voor de kranten.
Kleine opmerking: krijg je je km woon-werk vergoed(sociaal abonnement) en stel je dit (gedeeltelijk) vrij (codes 1254+1255 op de PB) dan mag je de vrijstelling niet meer invullen als je je werkelijke kosten bewijst.
Re: belastingen forum
Geplaatst: 25 aug 2011 11:52
door Joeri_J
op
http://www.klasse.be/leraren/archief/5025" onclick="window.open(this.href);return false; lees ik:
Een leerkracht gebruikt bijvoorbeeld één kamer van zijn woning als werkkamer (10% van de totale oppervlakte). Hij heeft de woning gekocht voor 4.000.000fr., waarvan 500.000fr. voor de grond. Dan kan hij jaarlijks volgend bedrag afschrijven voor zijn studiekamer: (4.000.000 - 500.000) x 10% x 3% = 10.500fr., aangevuld met 10% van zijn totale uitgaven voor elektriciteit, verwarming, reiniging, brandverzekering en hypothecaire lening.
Het kapitaal afschrijven zou ik (zoals dako aanrade) niet doen,
maar hier staat bij de oplijsting van uitgave 'reiniging' bij.
Momenteel komt er een huishoudhulp alle 2 weken meehelpen met het kuisen.
Mag deze kost dan ook (voor zelfde verhouding) aangerekend worden?
Of enkel de producten van het kuisen?
bestaan hiervoor forfaits? (is moeilijk een bedrag op te plakken...)
ivm woning:
- hoe zit het met belastingen (kadaster? provincie belasting?) ook zelfde % in rekening brengen als bureau?