Negatieve brutowinst

JMDeSmet
Topic Starter
Berichten: 4

Negatieve brutowinst

#1 , 07 jul 2011 22:53

Ik ben pas gestart als zelfstandige in bijberoep (december 2010) en wil mijn brutowinst invullen in deel 2, vak 1600. Echter dit is negatief en wordt niet aanvaard.

Stel:
In december 2010 factureer ik 1500 EUR aan klanten (totaal verkoop) en ik moet zelf 1800 EUR betalen aan mijn leveranciers (= totaal aankoop). Een aantal klanten worden namelijk pas gefactureerd in 2011, zodat ik op langere termijn wel winst zal maken. Bovendien heb ik 200 EUR beroepskosten (bureaumateriaal e.d.)

Ik zou dit als volgt willen invullen (Deel 2) :
vak 1600: brutowinst: 1500 EUR - 1800 EUR = -300 EUR.
vak 1606: beroepskosten: 200 EUR
Maar negatieve bedragen worden niet aanvaard in vak 1600. Hoe kan ik dit oplossen ?

Moet ik deze 300 EUR naar volgend jaar overdragen (vak 1349) ? Kan ik dit inbengen als beroepskost (vak 1606) ?

alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hanse
Berichten: 103
Locatie: lint

#2 , 07 jul 2011 23:12

een negatieve brutowinst kan eigenlijk niet, want dan heb je meer aankopen als verkopen, dus met verlies verkocht. ik weet niet wat je juist doet maar ofwel heb je nog aankopen in voorraad. de waarde van de voorraad moet je dan verminderen van je aankopen dus bijtellen bij de brutowinst. Als het over effectief kosten gaat ( geen kosten die doorgerekend worden) moet je deze dan bij de beroepskosten tellen.

concreet voor jou voorbeeld geeft dit dan:

brutowinst 1500
beroepskosten 2000

wat wel aanvaard wordt. ik hoop je hiermee verder te hebben geholpen

JMDeSmet
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 07 jul 2011 23:32

bedankt voor je snelle reactie

Ik probeer het iets meer uit te leggen, zodat duidelijk wordt dat op termijn er wel winst is:
10/12: aankoop toestel A van 600 EUR
12/12: toestel A wordt verkocht aan 1000 EUR

15/12: aankoop toestel B van 1200 EUR
18/12: toestel B wordt verhuurd aan 500 EUR

18/01: toestel B wordt opnieuw verhuurd aan 500 EUR
18/02: toestel B wordt verhuurd en afgekocht aan 500 EUR

op 31/12 heb ik een totale verkoop van (1000 + 500) EUR en totale aankoop van (600 + 1200) EUR = 1500 - 1800 = -300 EUR
op 18/02 heb ik een brutowinst van 700 EUR

Ik mag als handelaar de doorverkochte toestellen toch niet opnemen in mijn beroepskosten ?

Reclame

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#4 , 07 jul 2011 23:39

Dit zijn geen juridische vragen meer maar een totale toepassing van boekhoudregels.

Als je geen kaas gegeten hebt van boekhouding dan zal je genoodzaakt zijn hiervoor iemand in te schakelen teneinde fouten te vermijden.

Goederen die je aankocht voor verkoop (aankoop 10/12) en de verkoop ervan dat geeft wel degelijk een winst van 400 euro. Dat andere aangekochte toestel kan je niet opnemen in je aankopen omdat het niet voor verkoop bestemd is doch voor verhuur.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 07 jul 2011 23:45

Best dringend beroep doen op een boekhouder om je aangifte te doen.
Dan hebt u ook nog enkele maanden respijt om de aangifte in te dienen.
Laatst gewijzigd door roharro op 08 jul 2011 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JMDeSmet
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 07 jul 2011 23:58

bedankt voor de reacties

En ja, ik heb een boekhouder, verwijten hoeft niet. Hij beveelt me echter het verschil mee te nemen naar volgend jaar. Ik heb intussen een accountant en nog een andere boekhouder aangesproken. De eerste zou het meenemen in de beroepskosten, de laatste raad me aan mijn lokaal belastingskantoor raad te plegen. 3 pro's, 3 verschillende meningen.

De piste van "gebruiker" lijkt me de duidelijkste, thx !

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 08 jul 2011 00:34

Hier worden geen verwijten gegeven, enkel elementaire rechtzettingen en indien nodig wordt er aan de alarmbel getrokken....

Alles wordt hier namelijk nogal dooreen gegooid. Wat zijn de grote principes?

1. Aangifte betreft 2010, transacties van dat jaar moeten in ogenschouw worden genomen.
2. Het bepalen van winst en verlies voor een bepaald jaar is niet synoniem met het verschil tussen ontvangsten en uitgaven in dat jaar!!!!

Ik illustreer aan de hand van het gegegeven voorbeeld:

10/12: aankoop toestel A van 600 EUR
12/12: toestel A wordt verkocht aan 1000 EUR >>>>>>>winst hierop is 400 EUR

15/12: aankoop toestel B van 1200 EUR
18/12: toestel B wordt verhuurd aan 500 EUR >>>>>>>>winst is 500 EUR minus de waardevermindering (=afschrijving) van toestel B

In de veronderstelling dat de afschrijving van toestel B in het eerste jaar 25 percent is dan bedraagt de winst op de verhuur 500 - 300 =200 en bedraagt de bruto winst voor 2010 dus 400 + 200 = 600 EUR

Er is dus geen negatieve bruto-winst in 2010!!!!!!

Op grond van de verrichtingen in 2011 zal de winst in dat jaar bedragen:

500 (huur) + 500 (verkoop) minus 900 (restwaarde toestel einde 2010) = 100 EUR

Dus inderdaad in totaal 700 EUR gecumuleerde bruto-winst, maar wel gespreid over twee fiscale jaren. En telkens een positief cijfer!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#8 , 08 jul 2011 12:55

10/12: aankoop toestel A van 600 EUR
12/12: toestel A wordt verkocht aan 1000 EUR >>>>>>>winst hierop is 400 EUR

15/12: aankoop toestel B van 1200 EUR
18/12: toestel B wordt verhuurd aan 500 EUR >>>>>>>>winst is 500 EUR minus de waardevermindering (=afschrijving) van toestel B
Om geen problemen te riskeren met een (latere) belastingcontrole zou ik eerder het volgende voorstellen:

2010 verkoop 12/12 verkoopsom 1.000 - aankoopsom 600 = winst 400
verhuur 18/12 huurbedrag 500, waarbij ik eerder een minwaarde zou voorzien van 1/3 of 400, wat je winst op deze verhuur op 100 brengt.

Nettowinst voor 2010 op deze transacties : 400 + 100 = 500 (belangrijk element: je maakt geen verlies; dus geen discussie met controle)

2011 verhuur 500 (waar ik een minwaarde zou voorzien van terug 1/3 of 400 ), 'winst' op deze verhuur bedraagt dus 100
verkoop 500 (het toestel heeft nog een waarde van 1.200 - 400 minwaarde 2010 - 400 minwaarde 2011 = 400), je 'winst' op deze verkoop bedraagt 500 - 400 (boekhoudkundige waarde nog van het toestel) : 100

Indien je een minwaarde of afschrijving zou voorzien van 25%, dan kom je in een betwistbare situatie bij controle:

- eind 2010 zou dit toestel nog een boekhoudkundige waarde hebben van 1.200 - 300 = 900,
- je zou dan een 'winst' op de verhuur en de verkoop ervan in 2011 overhouden van verhuur 500 + verkoop 500 - boekhoudkundige waarde eind 2010 van 900 of 100 euro 'winst'.

Een forum kan een toegevoegde waarde geven voor specifieke probleemstellingen. Ik begrijp echter niet, als je een boekhouder hebt, dat je daar geen resultatenrekening gekregen zou hebben die je de brutowinst en de nettowinst zou geven.

Je kan geen boekhouding voeren via vragen op een forum, dat is gewoon technisch niet mogelijk omdat je geen weet hebt van de problemen die zich specifiek kunnen stellen (indien onwetend over de principes van het voeren van een boekhouding, in het bijzonder vanaf de verkopen, over de aankopen, een nettowinst bepalen en daarna nog de algemene kosten bepalen die kunnen afgetrokken worden, technisch daarbij rekening houdend met principes van afschrijving en minwaarden).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

JMDeSmet
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 08 jul 2011 21:05

Duidelijk antwoord, hiermee kan ik verder. Mijn excuses "roharro" indien je dit te persoonlijk nam. Was niet mijn bedoeling.

Ik heb pas een boekhouder sinds januari 2011. December 2010 was mijn eerste maand als zelfstandige, vandaar de rare situatie. Voor die ene maand dacht ik dat het vrij eenvoudig zou zijn, niet dus. En je hebt gelijk: boekhouding kan je niet voeren met een forum. Maar ik vind het is zeer jammer dat er zo weinig correcte en gedetailleerde literatuur te vinden is wat betreft de belastingsbrief voor een zelfstandige.

Anyway: nogmaals bedankt !

hanse
Berichten: 103
Locatie: lint

#10 , 10 jul 2011 22:04

ik vind de oplossing van roharo de correcte:

wel 2 opmerkingen:

1) het eerste jaar mag je maar afschrijven volgens het aantal maanden dat je actief was. dus stel begonnen op 1 oktober, afschrijving te beperking tot 3/12de

2) als je geen lening hebt lopen kan je het eerste jaar nog van een extra belastingskrediet genieten, investeringsafterek niet omdat het verhuurd wordt

boekhouder hans

tom8787
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 jun 2017 22:47

Ik zit met een gelijkaardig probleem, en volgens mij kan een negatieve brutowinst wel. Ik huur diensten, die ik onderverhuur. Ik huur iets aan 2000 euro voor 2 jaar, en verhuur dat verder in kleine schijfjes van 90 euro. Als ik op het einde van het jaar alles optel, dan kom ik aan een verlies van 1200 euro, omdat ik gewoonweg niet alles heb kunnen verder verhuren. Let op: ik KOOP niets, ik heb dus niets in voorraad.

Kan een bruto verlies in zo een geval dan niet?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”