Belastingsvoordeel bij huren

SvenC
Topic Starter
Berichten: 1

Belastingsvoordeel bij huren

#1 , 28 dec 2006 14:29

Hallo,

Ik ben gedomicilieerd aan de kust, maar omdat ik sinds mei in Wallon?e werk was ik genoodzaakt om een appartement te huren, aangezien het bijna onmogelijk is elke dat die grote afstand te doen (3u op de trein)... Momenteel huur ik dus een appartement in Leuven.
Ik heb nu gehoord van iemand dat het mogelijk is om die huurkosten in te brengen in de belastingen, maar ik vind hier niet direct iets van terug op het internet. Weet iemand hier iets meer van?

Alvast bedankt,
Sven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 28 dec 2006 21:57

ga naar Fisconet.be
kies Directe Belastingen
Vakcursussen
Personenbelasting
zie bij beroepskosten

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 dec 2006 00:12

Als u nog steeds aan de kust bljft wonen (u hebt daar nog aan appartement, gaat er elk weekend en vakantie naar toe) en dus enkel in Leuven woont om dicht bij u werk te zijn kan u de huurkosten van het appartement in Leuven als beroepskosten aftrekken + ook uw wekelijkse verplaatsing naar de kust.

De fiscus doet soms moeilijk. De fiscale rechters geven de belastingplichtige regelmatig gelijk.

scorpioen

Reclame

charley
Berichten: 22

#4 , 28 jan 2007 21:05

Volgens een circulaire van 8 februari 1990 (ci Rh 243/411.001) kan eenieder die in de buurt van zijn werkplaats een woning huurt om lange trajecten te vermijden de huur aftrekken als beroepskost. Uit de feitelijke omstandigheden moet blijken of deze kosten noodzakelijk zijn voor de werkzaamheden.

Er zijn wel een aantal voorwarden aan verbonden : uw functie verplicht u bij wijze van spreke dicht bij het werk te wonen, u moet uw hoofverblijfplaats behouden en u moet kunnen aantonen dat over en weer rijden echt wel een hele klus is.

Beste is dat de werkgever dus op papier zet dat je dicht bij het werk moet wonen en dat je die zware pendel eens timed . De administratie doet effectief moeilijk over dit punt zoals scorpioen al aangaf.

Tevens zou je eens in je huurcontract moeten kijken of je de huur wel mag aangeven. De meeste huurcontracten hebben namelijk een clausule die ieder beroepsgebruik uitsluit (deze inkomsten worden namelijk anders behandeld voor de eigenaar dan gewone priv? verhuur) en voorts staat er meestal een verplichting in het appartement als hoofdverblijfplaats te gebruiken.

charley

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”