werkgever wil Fiche 281.10 & 281.18 niet corrigeren

Hubert2725
Topic Starter
Berichten: 45

werkgever wil Fiche 281.10 & 281.18 niet corrigeren

#1 , 18 mei 2011 13:50

Laatst kreeg ik mijn fiches 281.10 en 281.18 van mijn werkgever voor de aangifte personenbelasting.

Ik heb vorig jaar gelijk gekregen in een geschil met een verzekering die mij (met als tussenpersoon mijn werkgever) een vergoeding toekent in geval van ziekte/invaliditeit, er is mij een achterstal betaald (2009), alsook een vergoeding voor het jaar 2010.

Op de fiche 281.18 stond alles in vakje 271, maar het deel van 2009 zou eigenlijk in vak 272 moeten staan (= afzonderlijk belastbare achterstallen).

Na veel aandringen hebben ze een 'correctie' gedaan, maar in plaats van in 272 (fiche 281.18) in te vullen staat het bedrag nu op fiche 281.10 in vakje 252 (= ook achterstallen, maar dan van salarissen ipv vervangingsinkomsten).

Mijn werkgever geeft (mondeling) toe dat deze aangifte verkeerd is, maar weigert het nodige te doen, het zou het sociaal secretariaat zijn die dit wegens technische redenen (software laat deze correctie niet toe ofzo) niet kan doen.

Eigenlijk wil ik mijn energie niet verliezen met nodeloze discussies met mijn werkgever/sociaal secretariaat, maar ik wil wel geen foutieve belastingaangifte indienen.

- Kan ik gewoon alles correct aangeven in mijn personenbelasting (dus anders dan op de fiches van de werkgever staat), en aan de fiscus het bewijs leveren dat het wel degelijk om vervangingsinkomsten gaat en niet om salaris?
- Is de werkgever niet verplicht deze fiches te corrigeren als hij op een fout gewezen wordt? Zo ja, bestaat hierover een concreet wetsartikel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Judifo
Berichten: 11

#2 , 16 mei 2016 11:09

Ik zit met hetzelfde probleem. De uitbetaling in 2016 staat ineens op de fiche 281.10 van 2015.

Mijn verbrekingsvergoeding werd eind januari 2016 uitbetaald ipv begin december 2015. Alsook de berekening van de verbrekingsvergoeding en de aflevering van de documenten en loonfiches gebeurde einde januari 2016.

KB nr 279 dd 30/03/1984 zegt dat het moment van betaling doorslaggevend is.
Indien men maandag 4 januari 2016 de lonen van december 2015 had uitbetaald dan had alles op de fiche 281.10 van 2016 moeten komen en niet die van 2015.

Toch negeert mijn ex-werkgever dit KB en zet de Top Employer of The Year dit op de fiche 281.10 van 2015.

Eigenlijk geven ze toe dat mijn verbrekingsvergoeding begin december 2015 had moeten uitbetaald zijn, maar ze doen nu alsof hun neus bloed. Naar mijn mening zijn ze zelfs van rechtswege achterstallige intresten verschuldigd wegens laattijdige betaling. Ook dit willen ze niet doen.


De werkgever uit w@ver weigert enige commentaar of een aanpassing te doen.

Iemand een idee welke inspectie ik moet raadplegen? Welke instanties ik moet inschakelen?

Mogen werkgevers dan eender wat op de fiches 281.10 zetten? Wordt er dan niet ingegrepen?
Binnenkort moet ik mijn belastingen invullen.


Zeg nu niet dat de VAKBOND moet ingrijpen, want mijn dossier ligt daar al bijna 6 maanden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2016 11:43

De belastingen hebben het dubbel van u fiche, je zal denk ik dit moeten aankaarten bij de belastingen zeker als je werk gever dit niet doet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”