Laatst kreeg ik mijn fiches 281.10 en 281.18 van mijn werkgever voor de aangifte personenbelasting.
Ik heb vorig jaar gelijk gekregen in een geschil met een verzekering die mij (met als tussenpersoon mijn werkgever) een vergoeding toekent in geval van ziekte/invaliditeit, er is mij een achterstal betaald (2009), alsook een vergoeding voor het jaar 2010.
Op de fiche 281.18 stond alles in vakje 271, maar het deel van 2009 zou eigenlijk in vak 272 moeten staan (= afzonderlijk belastbare achterstallen).
Na veel aandringen hebben ze een 'correctie' gedaan, maar in plaats van in 272 (fiche 281.18) in te vullen staat het bedrag nu op fiche 281.10 in vakje 252 (= ook achterstallen, maar dan van salarissen ipv vervangingsinkomsten).
Mijn werkgever geeft (mondeling) toe dat deze aangifte verkeerd is, maar weigert het nodige te doen, het zou het sociaal secretariaat zijn die dit wegens technische redenen (software laat deze correctie niet toe ofzo) niet kan doen.
Eigenlijk wil ik mijn energie niet verliezen met nodeloze discussies met mijn werkgever/sociaal secretariaat, maar ik wil wel geen foutieve belastingaangifte indienen.
- Kan ik gewoon alles correct aangeven in mijn personenbelasting (dus anders dan op de fiches van de werkgever staat), en aan de fiscus het bewijs leveren dat het wel degelijk om vervangingsinkomsten gaat en niet om salaris?
- Is de werkgever niet verplicht deze fiches te corrigeren als hij op een fout gewezen wordt? Zo ja, bestaat hierover een concreet wetsartikel?