KI te hoog - procedure

Help_wanted
Topic Starter
Berichten: 55

KI te hoog - procedure

#1 , 05 dec 2006 14:17

Mijn laatste aanslagbiljetten voor de onroerende voorheffing zijn aanzienlijk gestegen.

Nu heb ik een bezwaarschrift ingediend, aangezien mensen die ik ken met een gelijkwaardige woning en gelijkaardige gezinssamenstelling minder onroerende voorheffing betalen dan ik. Repons van fiscus is negatief. Welke stappen kan ik nog ondernemen?

Er zou enkel een korting toegstaan worden vanaf 2 kinderen of evt. andere persoon ten laste met zware handicap.

Nu ben ik de enige die een inkomen heeft. Mijn vrouw, zoon en schoonmoeder zijn alle 3 ten laste van mij.

Fiscus zegt dat schoonmoeder niet als ten laste kan worden beschouwd, tenzij ze een zware handicap heeft. Waarom wordt ze wel door voor de personenbelasting aanvaard?

Geschil overgedragen aan rechtsbijstand, maar zij zeggen dat er geen stappen meer ondernomen kunnen worden.

Graag uw advies met de nodige wetteksten, opdat ik de rechtsbijstand geargumenteerd kan aanmanen om verdere stappen te ondernemen.

Thanks!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fresh
Berichten: 167

#2 , 05 dec 2006 17:37

U kan na een negatieve directoriale beslissing de zaak aanhangig maken bij de bevoegde rechtbank van eerste aanleg middels een verzoekschrift art. 1385decies Ger. W.

Help_wanted
Topic Starter
Berichten: 55

#3 , 05 dec 2006 18:03

U kan na een negatieve directoriale beslissing de zaak aanhangig maken bij de bevoegde rechtbank van eerste aanleg middels een verzoekschrift art. 1385decies Ger. W.
Bedankt voor je antwoord. Dit wist ik echter. Hetgeen ik eigenlijk zoek, is argumenten in mijn voordeel.

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 05 dec 2006 19:59

Ik heb pas nog gebeld met de stedelijke ambtenaar over een gelijkaardig "probleem". Ons KI is ook pas verhoogd. Op basis van je KI wordt de huurwaarde van je woning geschat. Ik ken dat rekenregeltje daarvoor niet meer, maar dat was het argument van die ambtenaar. Als ik dat uitrekende voor ons huis, kwam ik toch uit op een meer dan redelijke huurprijs per maand (lees: eigenlijk nog goedkoop), en dus volgens die ambtenaar totaal geen schijn van kans op slagen als ik klacht zou indienen omdat ik het KI te hoog vind.

Ik vrees dus ook dat je weinig steekhoudende argumenten zal kunnen aandragen indien ook bij jou die huurprijs via dat rekenregeltje (wie helpt ons daaraan???) redelijk blijkt. Het zal eerder zo zijn dat die mensen met gelijkaardige woningen te weinig KI betalen dan dat jij teveel betaalt.

Met je gezinssituatie valt ook al niet te argumenteren. Het KI wordt berekend op de grootte en comfort van je huis. Of je nu 8 kinderen hebt of geen enkel, het KI blijft hetzelfde. Het is alleen zo dat je wat korting krijgt op het jaarlijks te betalen bedrag zolang je minstens 2 kinderen ten laste hebt. Maar het KI zelf, blijft even hoog. Naar analogie daarmee zal "hun" stelling dus zijn dat als je je KI niet kan betalen omdat je maar 1 inkomen hebt enzoverder, dat je dan maar een kleinere woning moet kopen/huren.

Tout court: er is ook volgens mij niets aan te doen, naast braaf betalen dan.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 05 dec 2006 20:01

De on(t)roerende voorheffing bestaat uit drie delen : een stuk voor het Vlaams gewest , een deel voor de provincie en het grootste deel is voor uw gemeente. En dat kan heel wat verschillen voor gelijkaardige woningen in andere gemeentes. Vergelijk in eerste instantie de opcentiemen in uw gemeente van dit jaar to. vorig jaar en to. naburige gemeentes.Er is bovendien de jaarlijkse indexatie van het KI., die de algemene perekwatie (herschatting) vervangt. Op de achterkant van het aanslagbiljet vindt U de verschillende mogelijkheden van vermindering.
Indien die uitgeput zijn of voor U niet van toepassing , kan U de basis betwisten , nl. de waarde van het K.I. zelf. Die is dan weer afhankelijk van de volume en luxe van de woning. Twee badkamers of een garage voor twee auto's zijn vb. elementen die het KI opdrijven.
Voor algemene info , berekeningen en simulaties :
www.onroerendevoorheffing.be

Groeten.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”