KI van onroerend goed in onverdeeldheid

elisabeth
Topic Starter
Berichten: 18

KI van onroerend goed in onverdeeldheid

#1 , 22 feb 2011 14:35

Ik ben feitelijk gescheiden in 2004, maar het huis waar mijn ex en ik eigenaar van waren, was toen nog niet verdeeld. Dit gebeurde pas in 2008. Al die tijd bleef mijn ex in het huis wonen, en betaalde de lening verder af. Hij betaalde ook de onroerende voorheffing. Nu blijk ik dit schooljaar geen recht op studietoelage voor mijn kinderen te kunnen krijgen omdat mijn 'geindexeerd kadastraal inkomen vreemd gebruik' voor 2008 te hoog is. (Voor studietoelagen voor schooljaar 2010-2011 wordt er gekeken naar het inkomen van het jaar 2008.) Ik vind dit nogal bizar om volgende redenen:

-nooit heb ik een aanslagbiljet gekregen voor het onroerend goed waar ik blijkbaar mede-eigenaar van was, van zodra ik verhuisde. ik heb dit ook niet aangegeven voor die jaren van onverdeeldheid.
-als het huis verdeeld is in feb 2008 (mijn man kocht het in van mij), was ik in 2008 slechts 2 maand 'mede-eigenaar', telt mijn kadastraal inkomen vreemd gebruik dan niet slechts voor 2/12?

Dat verschil zou het al dan niet recht hebben op een studietoelage maken, en met twee studenten en twee middelbareschool gastjes is dat niet niks...

Wie weet raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 22 feb 2011 15:31

Elisabeth ,
stuur een bericht aan de dienst Studietoelagen met deze zelfde uitleg. Doe er eventueel een kopij van de scheidingsakte en verkoopakte bij. Men houdt daar best rekening met een ondertussen gewijzigde toestand.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

VivianeNuyts
Berichten: 9

#3 , 06 mar 2011 12:36

De dienst OV kijkt altijd naar de situatie op 1 januari van ht aanslagjaar. Toen was je nog mede-eigenaar. Voor wat studietoelagen betreft krijg je de mogelijkheid om de toelage te laten berekenen op je 'vermoedelijk inkomen' van 2010. Je zult dan misschien een herziening moeten aanvragen en vooral al je inkomsten van 2010, d.i. kopies van loonfiches, vakantiegeld, of attesten van andere uitbetalingsinstellingen moeten bezorgen, alsook een volledige verklaring van de al dan niet ontvangen alimentatie. Dan moet je wat langer wachten, maar het verschil kan aanzienlijk zijn.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”