Stuke weide verhuren, hoe?

eva saegerman
Topic Starter
Berichten: 1

Stuke weide verhuren, hoe?

#1 , 19 feb 2011 19:34

Mijn partner heeft een BTW nummer en zou mijn weide eventueel willen "huren" van mij, aan 100 euro per maand en dit voor 10 maanden. Hij zou die huurkost dan in zijn zelfstandige activiteit kunnen steken als kost. Is dit fiskaal nadelig voor mij: moet ik hierop kosten betalen (dit zijn onroerende inkomsten?)?
Aangezien ik geen btw nummer heb kan ik dus geen factuur uitschrijven maar ik kan wel een contract opstellen.

Bedankt voor uw antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fredje1811
Berichten: 32

#2 , 20 feb 2011 13:36

onroerend inkomen voor jou:

1200 - forfaitair 40% kosten * hoogste schijf waarin jij zit (marginaal tarief)
voor hem integraal aftrekbaar

(samen doe je dus die 40% kosten profijt)

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 21 feb 2011 10:27

“Art.7.§1.Inkomsten van onroerende goederen zijn:1° voor niet-verhuurde onroerende goederen:a)...het kadastraal inkomen wanneer het gaat om ongebouwde onroerende goederen...2° voor verhuurde onroerende goederen:...b) het kadastraal inkomen,wanneer die goederen...overeenkomstig de pachtwetgeving zijn verhuurd en door de huurder voor land- of tuinbouw worden gebruikt...c)het totale bedrag van de huurprijs en de huurvoordelen,wat niet lager mag zijn dan het kadastraal inkomen...wanneer het andere...ongebouwde onroerende goederen...betreft...”(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

calendomatic
Berichten: 90

#4 , 14 mei 2011 11:14

Is het niet interessanter voor de eigenaar verhuurder(particulier) om een weide voor paardenverhuur aan een particulier te verhuren ipv aan een ondernemer?

Wordt de verhuur aan een ondernemer niet zwaarder belast dan aan een privépersoon?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 14 mei 2011 17:56

Is het niet interessanter voor de eigenaar verhuurder(particulier) om een weide voor paardenverhuur aan een particulier te verhuren ipv aan een ondernemer?

Wordt de verhuur aan een ondernemer niet zwaarder belast dan aan een privépersoon?
Ja dat klopt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”