kdn ten laste - gehuwd - echtg zelfstandig bedrijfsleider

Sarah1982
Topic Starter
Berichten: 1

kdn ten laste - gehuwd - echtg zelfstandig bedrijfsleider

#1 , 11 feb 2011 11:51

Hallo,

ik heb een vraag.
mijn man en ik zijn gehuwd en hebben 2 kinderen.
ikzelf werk in loondienst. Mijn man is zelfstandig, in een BVBA van hem en zijn vader. Hij is zelfstandig bedrijfsleider en trekt dan ook een vaste maandelijkse wedde.
Nu is mijn vraag: blijft de regel van toepassing dat de kinderen best ten laste worden geplaatst bij degene met de hoogste bruto-wedde die in de hoogste belastingschijf valt?
of is het sowieso voordeliger om ze ten laste te plaatsen van mij als loontrekkende, en moet ik bv. rekening houden met de sociale lasten die mijn man betaalt en dat eigenlijk aftrekken van zijn bruto wedde om het meest fiscaal interessante te berekenen?

bedankt voor jullie repons.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fredje1811
Berichten: 32

#2 , 11 feb 2011 13:01

voor je man zal je een deel 2 moeten invullen, daar is er een apart kader voor aftrekbare sociale lasten
voor jezelf een deel 1

kinderen zijn aftrekbaar bij diegene bij het hoogste inkomen (wordt automatisch zo berekend)

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 11 feb 2011 13:18

Het uiteindelijke resultaat zou hetzelfde moeten zijn in de twee gevallen. Enkel wanneer uw man een belastbaar inkomen heeft van minder dan 10.000 €, kan het anders zijn. De vermindering voor kinderlast heeft geen betrekking op het hoogste belastingtarief. Het gaat om een verhoging van de belastingvrijstelling , die van het laagste belastingtarief vertrekt , na de individuele vrijstelling. De aftrek voor kinderen is voor iedereen hetzelfde : hoog- of laagverdieners.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”