wonen in België - loon uit het buitenland (Denemarken)

davidovitch
Topic Starter
Berichten: 3

wonen in België - loon uit het buitenland (Denemarken)

#1 , 01 feb 2011 12:34

Na mijn studies in Nederland, een stage/afstudeer plek in België, ben ik nu reeds iets langer dan een jaar werkzaam bij een Deense universiteit als PhD student. Vanaf april dit jaar word ik verondersteld 18 maanden in België te werken in het kader van het PhD project. Echter, ik blijf wel op de payroll van de Deense universiteit. Ik heb begrepen dat, dankzij de "geen-dubbele-taxatie-verdragen", er niet 2x belastingen op het loon zal worden geheven. Maar wat nog een beetje onduidelijk is, is hoe ik vanuit mijn Deens loon belastingen in België dien te betalen. Valt dat "eenvoudigweg" te regelen met mijn lokaal belastingkantoor in België? Kan ik verwachten van mijn werkgever dat hij dit dient te regelen? Hoe zit dat met werkgevers bijdragen etc?

PS: erg boeiend forum. Juridische en fiscale zaken zijn een ver van mijn bed show, maar kan alleen maar bewondering opbrengen voor de mensen die waardevolle bijdrages (althans, vanuit de perceptie van een leek) posten!

EDIT: voor de duidelijkheid, ik ben Belg, geen Nederlander

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 01 feb 2011 15:40

En waar bent u gedurende die tijd gedomicilieerd, want dat zal bepalend zijn voor het fiscale plaatje.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

davidovitch
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 02 feb 2011 22:39

Ik had begrepen dat ik per definitie mijn domicilie in België moet nemen, aangezien dat mijn werkelijke verblijfplaats is. Kan het dan anders? Bv blijvend domicilie in DK houden (met Deense belastingen, sociale zekerheid etc) en enkel verblijven in België?

Reclame

Fredje1811
Berichten: 32

#4 , 03 feb 2011 08:27

info vind je in het Dubbel belasting verdrag belgië-denemarken:
link: http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;

artikel vermeldt:

Artikel 20. Leraren en studenten, leerlingen of stagiairs.


§ 1. Hoogleraren en andere leden van het onderwijzend personeel die verblijfhouder van een overeenkomstsluitende Staat zijn en tijdelijk in de andere overeenkomstsluitende staat verblijven om aldaar gedurende een tijdvak van ten hoogste twee jaar onderwijs te geven of wetenschappelijk onderzoek te verrichten aan een universiteit of een andere onderwijsinrichting of wetenschappelijke instelling zonder winstoogmerken zijn, ter zake van de beloningen die zij daarvoor verkrijgen, slechts in de eerstbedoelde Staat belastbaar.

--> indien je domicilie laat in denemarken, zul je daar belasting moeten betalen

davidovitch
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 03 feb 2011 22:28

Bedankt voor de reactie!

In artikel 4 geeft men aan dat:
hij wordt geacht verblijfhouder te zijn van de overeenkomstsluitende Staat waarin hij een duurzaam tehuis tot zijn beschikking heeft.
Indien hij in beide overeenkomstsluitende Staten een duurzaam tehuis tot zijn beschikking heeft, wordt hij geacht verblijfhouder te zijn van de overeenkomstsluitende Staat waarmede zijn persoonlijke en economische betrekkingen het nauwste zijn (middelpunt van de levensbelangen);

Wat toch een opluchting is gezien het feit dat ik, naast mijn Deense domicilie, ook nog geregistreerd sta op mijn ouderlijk adres te België.

Wat betreft artikel 20: men heeft het uitdrukkelijk over leden van het onderwijzend personeel. Ik vraag me af in hoeverre de administratie een doctoraal student die geen onderwijs geeft onder dit artikel zal plaatsen. In België blijf ik onderzoek verrichten, echter binnen een commercieel bedrijf. Het onderzoek (voornamelijk mijn loon) wordt wel betaald door de Europese Unie en de resultaten zullen vrij beschikbaar zijn voor de gemeenschap. Maar van onderwijs is geen sprake en het onderzoek als dusdanig wordt binnen het kader van een bedrijf uitgevoerd.

Dan blijft verder nog de hamvraag: wie belast het zwaarst, België of Denemarken? Tips betreffende een boekhouder/fiscalist die de Europese fiscaliteit meester zijn, zijn welgekomen :-)

EDIT: ter verduidelijking, ik word niet rechtstreeks betaald door Europa, maar via hun subsidies die zijn overgemaakt aan mijn werkgever.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 03 feb 2011 22:37

Fiscale druk in DK is nog hoger dan in België. Maar inhoud bilateraal verdrag inzake dubbelbelasting kan ook nog een rol spelen (ken dat verdrag niet).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”