facturatie

Alinake
Topic Starter
Berichten: 2

facturatie

#1 , 15 jan 2011 20:48

Ik heb een vraagje. Wij zijn nog niet zo lang zelfstandig en misschien zal ik wel domme vragen stellen, maar ik zal me toch maar wagen.

Als wij nu vb met onze makro kaart, of colruyt factuurkaart, of enig andere aankopen doen en prive betalen, kunnen wij die factureren en bij de boekhouding doen.


Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 16 jan 2011 12:20

Ik hoop dat je een boekhouder hebt. In principe mag je alleen goederen aankopen die met de activiteit te maken hebben of gebruikt kunnen worden (maar dat kan vrij ruim geïnterpreteerd worden). Koffie, schoonmaakmiddelen, ... kopen kan bijvoorbeeld ook. Voor sommige aankopen kan een forfait afgesproken worden. Bij een eventuele controle kunnen de diensten een aantal kosten verwerpen. Probleem is echter dat via de privérekening betalen ook betekent dat belastingdiensten toegang kunnen krijgen tot deze rekeningen. En dus vragen kunnen stellen bij sommige inkomsten. In principe hou je privé en zaak gescheiden; als beginnend zelfstandige is dat niet altijd mogelijk, maar is dat ook geen goed teken (te weinig startkapitaal). Het maakt eigenlijk niet zoveel uit wie de facturen betaalt, zolang de factuur maar de naam van het bedrijf en het btw-nummer vermeldt.

Franciscus
Berichten: 38643

#3 , 16 jan 2011 12:32

Rekening Courant??
Nooit met privé bankkaart betalen...

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 16 jan 2011 13:17

Op zich is het ontstaan van een rekening/courant niet verboden of slecht, zolang het bedrijf de kosten maar snel genoeg terugbetaalt, en de rekening niet laat aandikken. Het is inderdaad af te raden omdat het te maken heeft met 'slecht beheer' of een mogelijk cashflow probleem en ook de bank en belastingdiensten er zich vragen kunnen bij stellen. Maar "nooit met privé bankkaart betalen" is voor een kleine zelfstandige een beetje utopisch.

Alinake
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 17 jan 2011 17:42

@bartvdv,

Het probleem is niet zozeer dat we geen kapitaal hebben, of de rekeningen niet kunnen betalen. We zijn een goed jaar bezig en onze inkomsten van 2010 zijn enorm hoog waardoor we enorm veel inkomst belastingen moeten gaan betalen.
Ik heb aan mijn boekhouder gevraagd of ik, als ik vb naar de colruyt ga, de inkopen die ik doe, mag op naam van de bvba zetten, aangezien we een voedingswinkel hebben. En dit kwestie van wat meer uitgaven te kunnen aantonen kwestie van die kost te drukken, maar hij zei dat dit niet mag.

Een vb, morgen ga ik een nieuw salon kopen, ik betaal die met mijn privé bankkaart en laat die factureren via mijn bvba, kan dit of niet?

Lightning

#6 , 17 jan 2011 17:51

Als uw boekhouder zegt dat het niet mag....
....dan wil dat gewoonlijk zeggen dat het niet mag (of is dat toch al een betrouwbare indicatie).

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 17 jan 2011 20:28

Dat salon, dan ben je eigenlijk al aan het frauderen he... Als de inkomsten echt nu al zó hoog liggen, dan wordt het tijd om aan een bvba te denken; of (nuttige) investeringen te overwegen. Of gewoon de belastingen te betalen. Misschien zijn er andere uitwegen, zoals een extra legaal pensioen, ...

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”