geld personenbelasting terugvorderen van ex-echtgenote

Wezel
Topic Starter
Berichten: 2

geld personenbelasting terugvorderen van ex-echtgenote

#1 , 17 nov 2006 17:29

Goede avond,

Is mijn eerste keer op het forum, met een vraagje: hoe kan je (als het kan zonder advocaat...) geld terugvorderen van een ex-echtgenote die een vervangingsuitkering ontvangt? In de eot (dat is tenminste al achter de rug) staat gestipuleerd dat zij de helft van het bedrag dient te betalen. Doch aangezien zij niet betaalde hebben de belastingen hem 'gevonden' en heeft hij om problemen te vermijden ook haar helft betaald. Omdat we haar kennen hadden we de som over (gespreid over x aantal maanden) in mindering gebracht van het onderhoudsgeld. Wisten wij veel dat dit niet mocht met als gevolg dat hij een halve maandwedde is kwijtgespeeld (daar maakt ze dan uiteraard wel werk van). Heel tof hoor: geld dat van hem is toch moeten afgeven en er nu moeten bedelen om geld dat eigenlijk zowiezo van hem is of zou moeten zijn.

Om een lang verhaal kort te maken moet hij nu zien om dat geld op ??n of andere manier terug te vorderen van haar, betreft ongeveer 600 EUR samen met de helft van een ziekenhuisfactuur voor ??n van zijn kinderen, die is nu ook na twee jaar in zijn bus gevallen.

Het zou nogal idioot zijn mocht je hiervoor nog een advocaat ook moeten inschakelen, het kost je misschien meer dan het geld je tegoed hebt. En na al die jaren van miserie en haar putten vullen is elke cent dat we daaraan moeten hangen eerlijk gezegd teveel.

Ik denk niet dat we er moeten op rekenen dat zij uit eigen beweging dat geld zal terugbetalen (spijtig genoeg).

Ik ken het forum niet goed maar misschien is er iemand die kan helpen of ons op weg kan zetten hoe we dat kunnen aanpakken. Alvast bedankt....
Wezel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 19 nov 2006 15:57

?Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :...3? Ten voordele van hem die, met andere of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).
U bent indeplaatsgesteld van de belastingen als schuldeiser.

?Art.590.De vrederechter neemt kennis van alle vorderingen waarvan het bedrag 1860 EUR niet te boven gaat...Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

De procedure ?minnelijke schikking? is kosteloos.Komt geen minnelijke schikking tot stand dan dient u te dagvaarden(via gerechtsdeurwaarder).Indien de rechter uw ex-echtgenote veroordeelt tot betaling aan u dan rijst de vraag of ze beslagbare goederen of een beslagbaar inkomen bezit.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Wezel
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 20 nov 2006 13:50

bedankt, ik snap het ongeveer denk ik... voor de vrederechter dus.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”