tweede woning - fiscale nadelen?

marta
Topic Starter
Berichten: 5

tweede woning - fiscale nadelen?

#1 , 17 nov 2010 16:55

Hallo


even de situatie schetsen:

mijn man en ik hebben een eigen woning (woonkrediet van voor 1/1/2005).
Mijn schoonmoeder huurt momenteel een woning, maar omdat het moeilijk is om een deftige en betaalbare huurwoning te vinden, overwegen wij om een tweede woning te kopen. We zien dit als een investering op lange termijn.

We vragen ons wel af hoe groot de fiscale nadelen (vb geen aftrek meer van enige woning, inbreng KI, etc...)zijn?

Zouden er eventueel voordelen zijn om de woning samen (wij + schoonmoeder) te kopen?
Zou het nuttig zijn om een opsplitsing te maken tussen de naakte eigendom (voor ons) en vruchtgebruik (voor mijn schoonmoeder)?

alvast heel erg bedankt voor jullie mening.


groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fredje1811
Berichten: 32

#2 , 18 nov 2010 17:02

eventueel kun je als kind de blote eigendom kopen, en je ouder het vruchtgebruik

bij overgang vruchtgebruik van je ouder naar jezelf, registratie of successie op waarde vruchtgebruik -----> voordeel
Ik dacht indien je een 2e woning in blote eigendom had, dat dan je woonbonus van je 1e woning niet aangeraakt werd

nadeel: goed overeen blijven komen met ouder, want vruchtgebruik kun je niet afnemen

groeten

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”