Teveel belastingen aangegeven

Liena
Topic Starter
Berichten: 1

Teveel belastingen aangegeven

#1 , 15 aug 2010 15:44

Ik heb bij het invullen van mijn belastingsbrief 2010 ontdekt dat ik in de brief van 2009 teveel had aangegeven. De simulator toont aan dat ik 300 euro teveel betaalde. Kan ik dit op een of andere manier terugvorderen? Graag jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
neira
Berichten: 89

#2 , 18 aug 2010 10:20

Hangt er vanaf:
- als de bezwaartermijn nog loopt (verzendingsdatum aanslagbiljet + 3 dagen en dan zes maand bijdoen): geen probleem, gewoon bezwaar indienen (procedure op achterkant aanslagbiljet)
- als de bezwaartermijn niet meer loopt kan het enkel nog indien het een materiële vergissing betreft, dan kan je vragen om een rechtzetting van ambtswege. Of je daarvoor in aanmerking komt weet ik niet wegens te weinig info.

Zozan
Berichten: 3

#3 , 03 nov 2010 14:48

Kan ik ergens een model/voorbeeldbrief vinden om een "rechtzetting van ambtswege" aan te vragen? Ik vermoed dat er in zo'n brief één of ander KB moet aangehaald worden? Of kan ik gewoon een brief schrijven met mijn gegevens en vragen om de materiële vergissing (personenbelasting) recht te zetten?

Alvast dank voor de hulp!

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 nov 2010 15:21

Gewoon brief schrijven aan de gewestelijke directeur. Vermelden over welke aanslag het gaat (personenbelasting, kohierartikel, aanslagjaar, gemeente) en welke materiële vergissing u gemaakt hebben en vermelden dat u ambtshalve ontheffing vraagt.

Ambtshalve ontheffing geldt enkel voor materiële vergissingen. Dus niet iedere fout die u bij de aangifte beging komt hiervoor in aanmerking.

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#5 , 03 nov 2010 16:41

Ambtshalve ontheffing geldt enkel voor materiële vergissingen. Dus niet iedere fout die u bij de aangifte beging komt hiervoor in aanmerking.
Ik heb bij het invullen van mijn belastingsbrief 2010 ontdekt dat ik in de brief van 2009 teveel had aangegeven. De simulator toont aan dat ik 300 euro teveel betaalde. Kan ik dit op een of andere manier terugvorderen? Graag jullie advies.
'teveel had aangegeven' hetgeen betekent dat je een materiële vergissing beging.

Je dient een brief te richten aan de gewestelijke directeur die vermeld staat op je aanslagbiljet en waarin je het kohierartikel + aanslagjaar vermeldt (wat je kan terugvinden op je afrekening, = aanslagbiljet, voor dat jaar). Daarna zet je de omstandigheden die aangeven dat er een materiële vergissing gebeurde: Vb onder rubrieknummer 1250 vulde ik 15.000 € in terwijl dit 14.000€ diende te zijn. Ik vraag de rechtzetting van deze materiële vergissing.

Hoogachtend,

ondertekenen!!
+ naam en adres vermelden

Daarna deze brief best aangetekend verzenden naar deze gewestelijke directeur.

Dit is alles dat je moet doen.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 nov 2010 17:07

'teveel had aangegeven' hetgeen betekent dat je een materiële vergissing beging.
Zo simpel is het nu ook weer niet. Ik durf niet zeggen of onze vraagsteller al dan niet een materiële vergissing beging. Daarvoor zouden we eerst moeten weten welke fout hij precies begaan heeft.

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#7 , 04 nov 2010 13:44

ok, ik ben akkoord met wat je zegt dat we weinig gegevens gekregen hebben doch als ik vertrek van het volgende deel "dat ik in de brief van 2009 teveel had aangegeven" dan zou dit (normaal) dienen te betekenen dat het hier een materiële fout zou betreffen door het verkeerd aangeven (een teveel schijnbaar in dit geval) van een inkomen. Het is enkel een teveel aangegeven inkomen dat naar mijn weten kan zorgen voor een te grote belasting (het niet of foutief aangeven van personen ten laste zorgt eveneens voor een te veel aan verschuldigde belasting). Een te weinig vermelden in een aftrekpost (of totaal vergeten iets in te vullen in dit verband) kan tot hetzelfde leiden maar er wordt vermeld 'teveel aangegeven'.

Hoe dan ook zal na het ontvangen van dit bezwaarschrift door de gewestelijke directie er een controle van deze elementen gebeuren (normaal door de plaatselijke controle, waar aanvrager een brief van zal krijgen met datum en uur ten einde zich aan te bieden). Tijdens dat onderhoud kan aanvrager alle elementen voorleggen om de rechtzetting (trachten) te bekomen. Hiermee is alle info gegeven tot en met de afhandeling.

Het leek mij dan ook dat er geen risico bestaat voor deze persoon om dit, zoals vermeld, af te handelen. Als de feiten totaal anders blijken te zijn dan kan er mogelijk sprake van zijn dat het geen materiële vergissing zou betreffen dan speelt de bezwaartermijn, en als het wel degelijk over inkomsten 2009 gaat dan lijkt het mij niet mogelijk dat de bezwaartermijn van 6 maand reeds zou verlopen zijn. Dus hoe dan ook dient een schrijven (het bezwaarschrift) naar de gewestelijke directie voor een oplossing van die overtaxatie te zorgen.

Maar nu ik de eerste tekst herlees bestaat de mogelijkheid dat er vastgesteld werd dat er wel een fout gebeurde in de aangifte maar dat de afrekening (de aanslag) nog niet gebeurde. Dan kan er naar de betrokken controle gegaan worden en gevraagd worden om de aangifte te wijzigen, volledig identiek zoals ik in mijn voorbeeld vermeldde als je dit schriftelijk aan deze controle zou doen (voor de volledigheid: in deze situatie dient je brief naar de plaatselijke controle verstuurd te worden).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”