5 jaar lang persoon ten laste NIET meegerekend?

Help_wanted
Topic Starter
Berichten: 55

5 jaar lang persoon ten laste NIET meegerekend?

#1 , 09 okt 2006 15:11

Beste

Graag had ik uw advies gewenst omtrent volgende kwestie.
(zie ook http://www.juridischforum.be/forum/view ... =8778#8778 ).

Het rechtsbijstandkantoor Legibel behandelt momenteel mijn fiscaal geschil met de Fiscus.

Het geschil houdt in dat er geen rekening is gehouden met mijn inwonende schoonmoeder, die ten laste is van mij (inwonend en ten laste sinds 2001), bij de berekening van de aanslagbiljetten (ondanks het feit dat ik haar elk jaar opnieuw heb aangegeven).
Dit is echter pas bij het laatste aanslagbiljet ter mijner attentie gekomen.

Legibel heeft dan sinds eind juni alle correspondentie (bezwaarschrift + ambtshalve ontheffing) overgenomen met de fiscus. Eerst zei Legibel dat de verjaringstermijn omtrent deze kwestie 5 jaar is, en heeft dit ook zo overgebracht aan de fiscus.
Vandaag krijg ik een brief van Legibel waarin ze vermelden dat ze nogmaals contact hebben gehad met de fiscus die zegt dat krachtens art. 376. ?3.2? van het Wetboek der Inkomstenbelasting men enkel 3 jaar terug mag voor een ontheffing van de vermindering voortvloeiend uit de toepassing van artikel 132.



Concreet:



Jaar: 2001 ==> Schoonmoeder komt inwonen en wordt ten laste (schoonmoeder heeft nooit gewerkt) + begin aangeven als ten laste in belastingsaangifte

2002-2005 ==> Ondanks elke jaar opnieuw vermeld in de aangifte, werd er geen rekening mee gehouden

2006 ==> Nadere controle aanslagbiljet, fout vastgesteld (fiscus heeft nog NOOIT rekening gehouden met mijn schoonmoeder, Legibel gecontacteerd, dekking aanvaard (Legibel zegt: 5 jaar als verjaringstermijn), bezwaarschrift + ambtshalve ontheffing

Vandaag ==> Brief ontvangen van Legibel over contact met fiscus, Legibel en fiscus zeggen verjaring geen 3 jaar, maar 5 jaar.



Heeft Legibel en/of de fiscus gelijk?

Wat kan ik dan doen voor de andere jaren die verjaard zouden zijn?
Ik heb nochtans elk jaar mijn schoonmoeder aangegeven bij de belastingsaangifte. Om een of andere merkwaardige reden werd daar geen rekening mee gehouden.

Alleszins bedankt voor het spoedig antwoorden.
Laatst gewijzigd door Help_wanted op 09 okt 2006 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 okt 2006 18:43

Wetboek Inkomstenbelastingen

Art. 376, ? 1

De directeur der belastingen of de door hem gedelegeerde ambtenaar verleent ambtshalve ontheffing van de overbelastingen die voortvloeien uit materi?le vergissingen, uit dubbele belasting, alsmede van die welke zouden blijken uit afdoende bevonden nieuwe bescheiden of feiten waarvan het laattijdig overleggen of inroepen door de belastingschuldige wordt verantwoord door gewettigde redenen en op voorwaarde dat

1? die overbelastingen door de administratie werden vastgesteld of door de belastingschuldige of door zijn echtgenoot op wiens goederen de aanslag wordt ingevorderd, aan de administratie werden bekendgemaakt binnen drie jaar vanaf 1 januari van het jaar waarin de belasting is gevestigd ;

Het is dus wel degelijk drie jaar. Voor die andere jaren kan u niets meer doen.

scorpioen

Help_wanted
Topic Starter
Berichten: 55

#3 , 09 okt 2006 22:04

Wetboek Inkomstenbelastingen

Art. 376, ? 1

De directeur der belastingen of de door hem gedelegeerde ambtenaar verleent ambtshalve ontheffing van de overbelastingen die voortvloeien uit materi?le vergissingen, uit dubbele belasting, alsmede van die welke zouden blijken uit afdoende bevonden nieuwe bescheiden of feiten waarvan het laattijdig overleggen of inroepen door de belastingschuldige wordt verantwoord door gewettigde redenen en op voorwaarde dat

1? die overbelastingen door de administratie werden vastgesteld of door de belastingschuldige of door zijn echtgenoot op wiens goederen de aanslag wordt ingevorderd, aan de administratie werden bekendgemaakt binnen drie jaar vanaf 1 januari van het jaar waarin de belasting is gevestigd ;

Het is dus wel degelijk drie jaar. Voor die andere jaren kan u niets meer doen.

scorpioen
Bedankt voor je antwoord.

Ik wil graag verwijzen naar http://www.juridischforum.be/forum/view ... =8778#8778

waar ik ook vermeld dat de fiscaal advocaat zei dat er schadevergoeding kan ge?ist worden voor de andere jaren, DOCH dit zal niet evident zijn.

Graag uw advies op beide posts.

Reclame

Help_wanted
Topic Starter
Berichten: 55

#4 , 25 okt 2006 23:35

Niemand?

Help_wanted
Topic Starter
Berichten: 55

#5 , 14 nov 2006 02:25

De fiscus laat nog steeds op zich wachten met haar antwoord en mijn rechtsbijstandverzekering wacht het antwoord af eer het een standpunt aanneemt.

Nu is mijn vraag of ik, wanneer ik deze zaak evt. voor de rechtbank breng, niet het risico loop dat de vordering (evt. voor schadevergoeding) zou verjaard zijn?

Of wordt deze door mijn aanvraag tot herzien gestuit?

Hoe kan ik mijn rechtsbijstand hierop wijzen (met de nodige wetteksten) en hoe kan ik er voor zorgen dat deze zaak niet onnodig lang aansleept?

Graag een gepast advies.

Bedankt!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”