vzw vrijgesteld van vennootschapsbelastingen?

Zavijah
Topic Starter
Berichten: 50
Locatie: Brussel

vzw vrijgesteld van vennootschapsbelastingen?

#1 , 04 mei 2010 06:50

Hallo,

We moeten jaarlijks de belastingsbrief invullen van onze vzw. Ik veronderstel dat men hiermee de vennootschapsbelasting bedoelt. De vzw is toch vrijgesteld van vennootschapsbelastingen? (we hebben geen "complexe" inkomsten of uitgaven zoals verhuur van onroerend goed, wat wel belast wordt, zoals ik lees). Dus als ik het goed begrijp, zal het "te betalen bedrag" geen verrassingen met zich meebrengen als ik deze belastingsbrief invul? (dus normaal gezien krijgen we een nul-factuur?)

Begrijp ik dit goed?

Thx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mei 2010 10:07

Er is een verschil tussen vennootschapsbelasting en rechtspersonenbelasting. Het aangifteformulier is verschillend.

Een "echte" vzw is onderworpen aan de rechtspersonenbelasting. Kijk dus goed na welk aangifteformulier u hebt.

scorpioen

Zavijah
Topic Starter
Berichten: 50
Locatie: Brussel

#3 , 06 mei 2010 16:06

heb het zelf al gevonden. een vzw is inderdaad "onderworpen" aan rechtspersonenbelasting, maar in de meeste gevallen kan deze gewoon blanco ingevuld worden (alle pagina's een schuine streep).

vzw's zijn dus vrijgesteld, op enkele uitzonderingen na: inkomsten uit roerende goederen, aandelen,... allemaal zaken waar een domme kleine vzw niets mee te maken heeft.

vennootschapsbelasting is al evenmin van toepassing voor onze kleine vzw

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”