Onbeperkt uitstel directe belastingen

Martin
Topic Starter
Berichten: 3
Locatie: Eygelshoven

Onbeperkt uitstel directe belastingen

#1 , 30 nov 2005 14:57

Mijn vraag is deze:
Sinds 1 januari 2005 kan de fiscus besluiten om je een onbeperkt uitstel te verlenen voor de invordering van uw directe belastingen.
Aangezien ik in het verleden zo een schuld heb opgebouwd omdat ik in Nederland werkte en in Belgi? woonde, heb ik een aanvraag ingediend.
De offici?le bevestiging van mijn aanvraag was in maart 2005, na het opsturen van de gevraagde documenten. We zijn nu bijna december maar tot op heden heb ik nog geen beslissing mogen ontvangen. Er is een Koninklijk besluit, namelijk HOOFDSTUK II. - Onbeperkt uitstel van de invordering van directe belastingen
27 december 2004, art. 332 en 333 (BS 31 december 2004) hierin staat, Art. 413quinquies. - ? 1 . De directeur der belastingen doet uitspraak bij gemotiveerde beslissing binnen de zes maanden na de ontvangst van het verzoek. En in Art. 413sexies. - De indiening van het verzoek of van het voorstel tot onbeperkt uitstel van de invordering schorst alle middelen van tenuitvoerlegging tot op de dag dat de beslissing van de directeur definitief is geworden.
Op dit ogenblik heb ik loonbeslag en de beslagvrije voet is vastgesteld op ?520, daar ik een verzoek tot uitstel heb aangevraagd wil de belastingsontvanger mij geen betalingsvoorstel laten doen. Want zolang de procedure gaande is kun je enkel de aanvraag opschorten volgens de ontvanger.
Mijn vraag is eigenlijk: hoeft de belastingen zich niet aan het Koninklijk besluit te houden? En welke stappen kan ik nog ondernemen. Ik ga iedere dag werken maar met de vaste lasten en van ?520 kom ik er niet. Er moeten toch mogelijkheden zijn om een menswaardig inkomen te hebben en zeker als je werkt.
Martin
Recht is er voor iedereen, toch?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 dec 2005 13:57

Er is m.i. geen sanctie wat niet-naleving van die termijn van zes maanden betreft.

Wel kan men stellen dat dit een fout is waardoor de fiscus aansprakelijk is voor de schade.

Er bestaat bij mijn weten ook nog geen rechtspraak over wat nu verder de gevolgen zijn als de fiscus deze termijn niet naleeft.

Het beslag dat gelegd werd blijft bestaan als bewarende maatregel. U zou kunnen overwegen om de fiscus te dagvaarden en door de rechter te horen beslissen dat dit beslag verder geen gevolgen kan hebben totdat de fiscus uitspraak doet over uw verzoek. Gelet op het beslag en uw inkomsten kan u aanspraak maken op gratis rechtsbijstand.

scorpioen

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”