Vergelijking van de fiscale voordelen voor een lening voor 2

Ihsaann
Topic Starter

Vergelijking van de fiscale voordelen voor een lening voor 2

#1 , 28 feb 2010 02:15

k had eigelyk een vraag i.v.m. de voordelen van de belasting bij een lening:

ik zou graag een Vergelijking van de fiscale voordelen voor een lening die voor 2005 werd afgesloten met de voordelen voor leningen die na 1 januari 2005 werden afgesloten willen.

Liefst in zo weinig mogelijk zakelijke taal, dat ik er "iets" van begrijp
Ik weet dat het moeilijk is

(Sorry als ik mijn vraag in het verkeerde index heb gezet)

Alvast bedankt, ik zou er een heel stuk verder mee zijn,

MVG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 feb 2010 13:53

De fiscale voordelen van een lening van voor 2005 zijn tweeledig :
1. de intresten : men moet nog het KI aangeven. Na indexatie worden de intresten afgetrokken. Op dat bedrag krijgt men 12.5 % belastingvermindering. Bij een nieuwbouw is er nog een aftrek van inkomen voor de supplementaire intrest. Dit vermindert elk jaar : lager percentage van een kleiner deel , over max. 10 jaar , voor een max. van ong. 70.000 € lening.
Dit is een aftrek van het inkomen , wat neerkomt op een belstingvermindering van 50 % van dat bedrag.
2.. De aflossingen plus SSV : vorig jaar 1990 € geIndexeerd werd afgetrokken van het inkomen , berekend op lening van ong 70.000 €.

Lening vanaf 2005 : zgn. woonbonus
Basis : 1990 €, daarbij aanvullend eerste 10 jaar 660 € ,plus 70 € indien 3 kinderen ten laste. Dit bedrag wordt afgetrokken van beroepsinkomen , wat een vermindering betekent van ong. 50 %. In dat bedrag is begrepen : intresten , aflossingen , SSV , zonder verdere beperking. geen onderscheid meer tussen aankoop of nieuwbouw.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”