Neen we worden apart belast, was ook nu het geval. Twee aangifteformulieren, twee aparte berekeningen, twee aparte aanslagbiljetten. Reeds jaren zo.Om als echtgenoten apart te worden belast, moet je normaal gezien al een tijdje (feitelijk) gescheiden zijn.
Indien u bij uw echtgenote woont dan is het volkomen normaal dat jullie samen worden belast. Behalve in het jaar van huwelijk. Iemand die niet wettelijk samenwoont wordt uiteraard ook apart belast.
Gehuwd (bijna 40 jaar). Gedomicilieerd op zelfde adres in België.Vreemde situatie! Indien jullie nog gehuwd zijn en beiden nog gedomicilieerd zijn op hetzelfde adres in België moeten jullie gezamelijk belast worden (tenzij jullie in 2007 pas huwden, want dan word je voor AJ 2008 nog afzonderlijk belast.
Ga dan maar even uitleg vragen bij je controleur (vind je op de achterzijde van je aanslagbiljet). Want waarschijnlijk heb je nadeel ondervonden (huwelijksquotient) en kan hij dit nog rechtzetten.Gehuwd (bijna 40 jaar). Gedomicilieerd op zelfde adres in België.Vreemde situatie! Indien jullie nog gehuwd zijn en beiden nog gedomicilieerd zijn op hetzelfde adres in België moeten jullie gezamelijk belast worden (tenzij jullie in 2007 pas huwden, want dan word je voor AJ 2008 nog afzonderlijk belast.
Belgische Staat belast ons toch afzonderlijk (codes 10001 resp. 1002 op belastingformulier....)
De toepassing van de huwelijksquotient wordt mij geweigerd (op grond van een Arrest van het Europese Gerechtshof) omdat de beroepsinkomsten van één van de echtgenoten niet in België worden belast. In de instructies bij het aangifteformulier staat vermeld dat ik en mijn echtgenote aparte aangiftes als alleenstaanden moeten indienen.Ga dan maar even uitleg vragen bij je controleur (vind je op de achterzijde van je aanslagbiljet). Want waarschijnlijk heb je nadeel ondervonden (huwelijksquotient) en kan hij dit nog rechtzetten.Gehuwd (bijna 40 jaar). Gedomicilieerd op zelfde adres in België.Vreemde situatie! Indien jullie nog gehuwd zijn en beiden nog gedomicilieerd zijn op hetzelfde adres in België moeten jullie gezamelijk belast worden (tenzij jullie in 2007 pas huwden, want dan word je voor AJ 2008 nog afzonderlijk belast.
Belgische Staat belast ons toch afzonderlijk (codes 10001 resp. 1002 op belastingformulier....)
Art. 126. <W> (§ 1. In geval van huwelijk of wettelijke samenwoning wordt een gemeenschappelijke aanslag op naam van de beide echtgenoten gevestigd. Deze gemeenschappelijke aanslag belet niet dat het belastbare inkomen van elke echtgenoot afzonderlijk wordt vastgesteld.) <W>“Art.126.§1.In geval van huwelijk of wettelijke samenwoning wordt een gemeenschappelijke aanslag op naam van BEIDE echtgenoten gevestigd. Deze gemeenschappelijke aanslag belet niet dat het belastbare inkomen van elke echtgenoot afzonderlijk wordt vastgesteld...“(WIB= Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).
“Art.88. Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd en de beroepsinkomsten van één echtgenoot minder bedragen dan 30 pct van het totale bedrag...wordt hem van de beroepsinkomsten van de ander echtgenoot een zodanig deel toegerekend dat de som van zijn eigen beroepsinkomsten en het toegerekend deel 30 pct van dat totale bedrag bereikt...“(WIB).
Echtgenoten vullen dan ook een gezamenlijke aangifte in.
Beide berekeningen geven identiek resultaat niettegenstaande echtgenote geen beroepsinkomsten heeft. Aangezien mijn beroepsinkomsten elders worden belast en vrijgesteld zijn van aangifte in België is er sowieso geen beroepsinkomen waarop de huwelijksquotient kan worden toegepast.Ik vond het vanaf het begin al een vreemde situatie, en begon al aan iets te denken in de trand van als een van beide partners bv. een europese instelling werkt, dan zijn die inkomsten soms ook niet belastbaar ( in Belgie). Deze situatie is mogelijk een beetje vergelijkbaar.
Een heel praktische oplossing zou erin bestaan, door 3 simulaties te maken op de website van bv. de fiscus.
1. van uw eigen inkomsten
2. van uw echtgenote
3. van beide samen
Uiteindelijk vergelijken of 1+2 eventueel voor- of nadeliger is dan simulatie 3.
Aanslagbiljetten 2009 gekregen...en nu is alles terug in orde zoals in de jaren voor 2008.Soit, als u er geen nadeel van ondervonden hebt, dan zou ik er verder niet van wakker liggen...
Vorig jaar zijn er tal van fouten gemaakt bij echtscheidingen en feitelijke scheidingen (aanslagen op 2 namen, terwijl het op 1 naam moest zijn) en omgekeerd.
Zou eraan te wijten zijn dat er met de koppeling van gegevens iets misgelopen is. Vroeger gebeurde de koppeling met (kopie van) het rijksregister, nu zou dat niet meer zo zijn (enig dossier). Allemaal maar van horen zeggen hoor, want zelf ben ik niet betrokken.