kan iemand helpen

moederke27
Topic Starter

kan iemand helpen

#1 , 22 jan 2010 09:22

best

heb net brief ontvangen van belastingen van het hoe verdelen van de belastingen ik wil dat dit elk berekent word op zijn deel ex zal wel elk de helft nemen...

wat gebeurt er dan? het zit namelijk zo dat alle inkomsten van 2008 van mij zijn.
hij is 2 jaar spoorloos geweest en ik vind niet dat ik moet werken gaan voor meneer..

alvast dank voor de antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2010 14:53

Uw vraag is, althans voor mij, onbegrijpelijk.

Kan je wat duidelijker zijn?

Is er al een echtscheiding? Sinds wanneer?

scorpioen

Tope

#3 , 23 jan 2010 00:13

Is inderdaad een cryptisch bericht.
Ik gok erop dat het om een gescheiden vrouw gaat die schrik heeft om te moeten opdraaien voor de fiscale schuld van haar ex, van wie ze al 2 jaar niks gehoord heeft.

Reclame

moederke27
Topic Starter

#4 , 25 jan 2010 09:08

ik ben sinds december 2009 officieel gescheiden.
maar leven al sinds januari 2007 officieel uit elkaar.
ex man sindsdien spoorloos geweest.
nu is die weer boven water gekomen.
mijn vraag is dus als ik beslis om de belastingen te laten berekenen op eigen inkomsten... en ex man beslist ieder de helft...
wat gebeurt er dan?
hoop dat dit beetje duidelijker is.
moet ook weten dat ik ondertussen al 10 maand allimentatie van hem moet + alle andere onkosten kleine(ziekenhuis, meerdaagse schoolreis)
ik heb in het jaar 2009 voltijds gewerkt en meneer was spoorloos dus geen inkomsten nix!!!
nu vind ik niet dat ik moet betalen voor hem!!! moet al genoeg betalen zit door hem al in schuldbemiddeling (wat nu ook weer in proces gaat komen omdat hij terrecht is natuurlijk) doordat ze hem niet konden vinden.
hopelijk weten jullie raad
vriendelijke groeten.

Rebel-with-a-cause

#5 , 25 jan 2010 10:31

Vraag dit aan jouw belastingsontvanger en die zal dit in orde brengen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 jan 2010 11:13

Voor de inkomsten vanaf het jaar na de feitelijke scheiding zou er een afzonderlijke aanslag moeten zijn (art. 126, § 2, 2° WIB92)

Dus als u in 2007 feitelijk gescheiden bent, dan inkomsten 2008, aanslagjaar 2009: afzonderlijke aanslag.

De belasting verschuldigd op vanaf het tweede kalenderjaar na de feitelijke scheiding verworven inkomen kan niet bij de andere echtgenoot gevorderd worden. Dus scheiding 2007, inkomen 2009 de belastingen daarop, daar heeft uw echtgenoot niets mee te maken.

scorpioen

Lex

#7 , 25 jan 2010 11:22

Uw vraag is, althans voor mij, onbegrijpelijk.
De taal van de gemiddelde jurist! :wink: :mrgreen:

peter kvm

#8 , 29 jan 2010 12:07

Mevrouw is sedert 2007 feitelijk gescheiden.

Voor het aanslagjaar 2008 (inkomten 2007-jaar van feitelijke scheiding) ontvangen ze nog een gezamelijke aanslag. Ze kan deze laten splitsen bij de bevoegde controleur. Hou er echter rekening mee dat deze splitsing slechts tegenstelbaar is tov derden indien er een huwelijkscontract scheiding van goederen is. Dit betekent dat wanneer uw ex niet betaalt (lees: onvermogend is), de ontvanger voor de totale som bij u terecht komt.

Voor aanslagjaar 2009 ontvangen beide echtgenoten een afzonderlijke aanslag die evenwel ingekohierd is op 2 namen (393bis WIB1992). De aanslag is invorderbaar tov de andere echtgenoot als de belaste echtgenoot eerst aangetekend in gebreke werd gesteld. Vervolgens moet de niet belaste echtgenoot het tweede aanslagbiljet toegezonden worden. Ook hier, indien er een huwelijkscontract scheiding van goederen bestaat kan je niet aangesproken worden.

Aanslagjaar 2010 zal evenens ingekohierd worden op beide namen, maar overeenkomstig 394§2WIB1992. Dit betekent dat er niet meer op jouw inkomsten kan ingevorderd worden voor zijn schulden, enkel nog op goederen die je hebt uit de verdeling van de huwelijksgemeenschap.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”