Wat mag de douane langs de weg?

dietrich
Topic Starter
Berichten: 19

Wat mag de douane langs de weg?

#1 , 15 dec 2009 19:52

Hallo,

ik ben student 21, en heb sinds april een eigen wagentje (oud camionetje renault express diesel).
En vandaag ben ik voor de eerste keer tegengehouden door de douane langs de weg.
Ik dacht dus dat ze mijn diesel eens zouden controleren, maar nee. Ze vroegen om mijn inschrijvingspapieren, wat ik ook dacht dat ze zeker zouden vragen.

Maar wat kan en mag de douane nog?

Ze vroegen het volgende:

- Wat is uw beroep? (student)
- Ahzo, u hebt geen les vandaag?
- hoelang studeerd u al?
- Waar gaat u nu naartoe?
- Rookt u?

Het was precies een onderzoek. Zijn dit allemaal dingen waar zij antwoord op moeten hebben?

En terwijl de ene mij ondervroeg, begon de andere zonder te vragen, in mijn koffer rond te neuzen.

Vriendelijke groeten
Dietrich

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 15 dec 2009 20:03

De douane = de (gewapende) politie van het wegvervoer.
Als U met een wagen voor goederenvervoer rijdt, mogen zij vragen in welke hoedanigheid U dat doet (ook door indirecte vragen).

Er bestaat geen "bescherming" van een voertuig op de openbare weg zoals die (grondwettelijk bestaat voor een woning.

Geen vuiltje aan de lucht dus.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 15 dec 2009 20:04

Hallo,

ik ben student 21, en heb sinds april een eigen wagentje (oud camionetje renault express diesel).
En vandaag ben ik voor de eerste keer tegengehouden door de douane langs de weg.
Ik dacht dus dat ze mijn diesel eens zouden controleren, maar nee. Ze vroegen om mijn inschrijvingspapieren, wat ik ook dacht dat ze zeker zouden vragen.

Maar wat kan en mag de douane nog?

Ze vroegen het volgende:

- Wat is uw beroep? (student)
- Ahzo, u hebt geen les vandaag?
- hoelang studeerd u al?
- Waar gaat u nu naartoe?
- Rookt u?

Het was precies een onderzoek. Zijn dit allemaal dingen waar zij antwoord op moeten hebben?

En terwijl de ene mij ondervroeg, begon de andere zonder te vragen, in mijn koffer rond te neuzen.

Vriendelijke groeten
Dietrich
Vermoedelijk wilden ze controleren of je geen goederen vervoerde, en zo ja, of je daarvoor de nodige dokumenten bij je had.
Die vragen lijken me wel een beetje raar en in strijd met de privacy.
Heb je dan niet gevraagd wat de bedoeling van die controle was en waarom ze die persoonlijke vragen stelden? "ad rem "zijn is geen overtreding van de wet!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

dietrich
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 15 dec 2009 21:25

De douane = de (gewapende) politie van het wegvervoer.
Als U met een wagen voor goederenvervoer rijdt, mogen zij vragen in welke hoedanigheid U dat doet (ook door indirecte vragen).

Er bestaat geen "bescherming" van een voertuig op de openbare weg zoals die (grondwettelijk bestaat voor een woning.

Geen vuiltje aan de lucht dus.
Met "bescherming", betekend dit dan dat ze zomaar mijn koffer kunnen openmaken en rondneuzen?

Vermoedelijk wilden ze controleren of je geen goederen vervoerde, en zo ja, of je daarvoor de nodige dokumenten bij je had.
Die vragen lijken me wel een beetje raar en in strijd met de privacy.
Heb je dan niet gevraagd wat de bedoeling van die controle was en waarom ze die persoonlijke vragen stelden? "ad rem "zijn is geen overtreding van de wet!
Ik vond die vragen ook raar. Maarja, wat moet je gaan zeggen hé tegen die mannen in een blauw vestje.
Ze moeten toch niet weten hoelang ik al studeer, en naar waar ik ga?



Bedankt voor de antwoord tot hier toe.

Jan S
Berichten: 397

#5 , 15 dec 2009 21:27

- hoelang studeerd u al?
lijkt me in dit geval een eerlijke vraag 8)

dietrich
Topic Starter
Berichten: 19

#6 , 15 dec 2009 22:18

- hoelang studeerd u al?
lijkt me in dit geval een eerlijke vraag 8)
:oops: oops

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 21 dec 2009 18:29

Douane heeft de bevoegdheid om in de grensstreken en in bepaalde gebieden vb de havens controle te doen op vervoer van goederen.
Vb het havengebied in Deurne - voor de omwonenden --brug van de Azijn - daar kan de douane perfect een controle doen.
Daar mag vb ook gereden worden met een 'lange jammer' transport zonder problemen want havengebied.
En X km van zulke gebieden mag men controleren.
In principe moet je daar je bon van ALLE produkten in uw voertuig kunnen voorleggen.
Zo staan ze ook regelmatig op de Bredabaan te Merksem of op de Boterlaarbaan/Herentalsebaan te Deurne

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 sep 2015 07:41

doen ook controle op namaak goederen, ook op de taksen(tabak, alcohol, parfums enz.. , want het is nog steeds ambtenaren van het min. van financiën, en alle wat met het weg vervoer te maken heeft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 05 okt 2015 22:27

Klopt zijn inderdaad de tolkringen ...maar ik ben er enkel jaartjes uit. Ik had het hier specifiek over het havengebied van stad Antwerpen waarvan de oppervlakte niet gekend is door de meeste bewoners.

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 07 okt 2015 21:45

Inzake verkeerszaken is een douanier slechts bevoegd bij de uitoefening van zijn dienst, anders niet.

Uit de wegcode:

Wegcode

Artikel 3. Bevoegde personen

De personen bevoegd om toezicht uit te oefenen op de naleving van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer en de ter uitvoering daarvan genomen reglementen, zijn :
7° het douanepersoneel
bij de uitoefening van zijn dienst;


en verder, om een bestuurder een stopteken te geven, moet hij herkenbaar zijn als bevoegd persoon:


Artikel 4. Bindende kracht van de bevelen van de bevoegde personen

4.1. De weggebruikers moeten onmiddellijk gevolg geven aan de bevelen van de bevoegde personen.

4.3. De bevelen gericht tot de in beweging zijnde weggebruikers kunnen slechts gegeven worden door personen die de kentekens van hun functie dragen.

Die kentekens moeten zowel 's nachts als bij dag te herkennen zijn.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Beta108
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 apr 2016 17:50

Beste,
Ik las de tolkring / havengebied.... Kan u mij hier meer info over geven? Ik las dat bv in deurne ook havengebied is... Wie kan daar dan controle uitoefenen binnen de douane?

Mvg

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 02 apr 2016 20:13

Een luchthaven is toch ook een haven.
De douane mag in gans het land controles uitvoeren.
En waarom een topic van 5 maand oud van iemand anders inpikken. Is niet zo vriendelijk.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 apr 2016 20:28

het is ook de douane die controle naar alcoholstokers doet en dit is niet in een haven gebied of langs de grens, ik ken persoonlijk iemand die dit jaren gedaan heeft in West-Vlaanderen, douane mag over het gans het grond gebied controleren van de vervoerbewijzen en het opsporen van namaakgoederen!
De grens controles zijn al lang voorbij, in 1970 zijn er zeer veel aangeworven voor de controle van de BTW documenten langs de weg, dan vooral de vleesvervoer, ik ben veel gecontroleerd geweest ver van een haven of van een grens, en ook al eens een boete gekregen voor geen bij te hebben, van de brigade van Roeselare zeg me eens of daar een lucht of zeehaven haven is, enkel het kanaal.
Doen ook controles in de brouwerijen en de garages van hun inschrijvingsboek van herstellingen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 03 apr 2016 09:45

Heb zo ooit controle gehad op de terugweg van een uitstap naar GH Luxemburg. Men vroeg me of we niets hadden aan te geven. We hadden niets gekocht in Luxemburg, uitgezonderd een gesneden brood om de volgende ochtend te kunnen ontbijten. Ik antwoorde dus aan de douanier naar waarheid: "een gesneden brood". Die dacht dat ik met zijn voeten speelde, en heeft daarna , samen met zijn collega, heel mijn wagen binnenste buiten gekeerd. Duurde wel een half uur. Letterlijk alles moest open en werd gecontroleerd. We moesten zelfs al onze zakken leegmaken, en dat allemaal gewoon langs de kant van de weg. Nu pas ik er wel voor op een grappig antwoord te geven aan douane of zelfs aan politie. Geen 2de maal
. :oops:

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”