Erik , het enige forumlid dat in 'België' woont, heeft U nog nooit gehoord van de 'bijzonder bijdrage voor sociale zekerheid ' die geïnd en verrekend wordt met de belastingaanslag?
Toch wel, maar dat bedrag lijkt mij enorm veel om zomaar een "correctie" te zijn op enkel de bijzondere bijdrage voor sociale zekerheid.
De uitleg van Scorpioen is correct. Het gaat hier om een verbetering van een oorspronkelijke aanslag , waar geen bericht van wijziging nodig was. Waarschijnlijk werd het initiële bedrag niet geïnd of is een foute berekening gebeurd. Omdat niet iedereen ze moet betalen , vb.
Akkoord dat de administratie zoiets "durft" te doen, een verbeterende aanslag zonder "bericht van wijziging" kan echter enkel maar indien de gegevens van de aanslag niet gewijzigd worden, m.a.w. omdat er een fout tijdens de berekening gebeurd is.
Ten gronde vergist de administratie zich, er zijn bezwaar- en beroepstermijnen en die moeten gerespecteerd worden. Een administratie kan niet zomaar verbeterende aanslagen vestigen,er zijn daar wettelijke termijnen voor en die lijken mij (mogelijks, ik ken het dossier niet) in deze niet gerespecteerd te zijn.
De situatie is niet vergelijkbaar met de "ontheffing van ambtswege n.a.v. een nieuw feit", waarbij het nieuwe feit bvb een uitspraak is van het Grondwettelijk Hof, in zo'n geval stuurt (meestal) de administratie automatisch een ambtshalve ontheffing (=een verbeterende aanslag) omdat anders iederen de ontheffing van ambtswege gaat vragen.