bijverdienen en belastingen

yksi
Topic Starter

bijverdienen en belastingen

#1 , 02 dec 2009 18:16

Ik zou graag wat willen bijverdienen, maar ben bang dat ik uiteindelijk weinig zal overhouden na belastingen. Het is niet mijn bedoeling er een extra maandloon aan over te houden, gewoon een extraatje.

Ik werk voltijds als bediende en verdien netto zo'n 1300euro. Ik zou als bijverdienste kleine losse opdrachtjes uitvoeren (teksten typen, data input, artikels schrijven), telkens voor andere opdrachtgevers en slechts enkele malen per maand. Dit zou per maand zo'n 100-150euro opbrengen.

Hoe kan ik dit op een legale manier doen?

Ik hoorde ergens dat er een bepaald bedrag per jaar belastingvrij zou zijn, maar kan hier verder niets over vinden, dus vraag me af daar wel iets van klopt?

Hoe geef ik mijn extra inkomsten aan?
Voor 100-150 euro per maand vind ik het iets te veel rompslomp om zelfstandige in bijberoep te worden. Maar zijn er dan ook andere manieren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 dec 2009 19:00

Ik hoorde ergens dat er een bepaald bedrag per jaar belastingvrij zou zijn, maar kan hier verder niets over vinden, dus vraag me af daar wel iets van klopt?

Dat klopt maar het geldt wel voor al uw inkomsten samen. Met uw voltijdse baan zit u reeds boven de belastingsvrije som.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 02 dec 2009 19:01

Voor zulke bedragen vraag je deel 2 van de belastingaangifte.
Je vult het bruto bedrag in onder code 1650 en uw onkosten onder 1657.
Rubriek : Baten van winstgevende bezigheden.

Het saldo wordt belast , als hoogste van uw inkomsten. U hoeft geen sociale lasten te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”