Collega's uitnodigen op feest = teambuilding = fiscaal aftrekbaar?

Jan Modaal2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Collega's uitnodigen op feest = teambuilding = fiscaal aftrekbaar?

#1 , 22 mei 2025 23:36

Ik geef een groot feest in 2026, in het kader van een huwelijk.
Familieleden worden uitgenodigd in de persoonlijke sfeer en zullen in de ochtend aanwezig zijn op de ceremonie.
Zakelijke contacten (collega's) nodig ik graag later op de dag uit.

Kan dit gezien worden als teambuilding? Ik maak graag een aparte factuur voor mensen die rechtstreeks verbonden zijn bij de groepspraktijk waarin ik als zelfstandige werk. Ze zijn allemaal uitgenodigd. Ik zeg er wel bij dat ik niet de eigenaar van die praktijk ben. We zijn collega's. In de loop van 2025 ga ik wel switchen van een eenmanszaak naar een vennootschap. Ik weet niet of het eenvoudiger is om iets dergelijks te organiseren als zijnde een vennootschap.

Het zijn 13 collega's en de kosten per persoon zullen minimaal 100 euro bedragen voor die dag.
Is het voor de fiscus cruciaal dat de persoon die teambuilding organiseert, al die collega's op de payroll heeft staan?
In principe is niemand werknemer bij de eigenaar van dat gebouw. We zijn allemaal zelfstandigen en betalen huur aan de eigenaar van het gebouw.
Mijns inziens is er dan geen sprake van een "baas". We zijn allemaal elkaars collega's.

Thomas_AA
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mei 2025 06:17

Bij controle zal de fiscus bepalen of ze dit als beroepskosten aanvaarden of niet. Zelfstandige of vennootschap maakt niet uit.

In de praktijk zal men de aftrek steeds eerst verwerpen als blijkt dat het over een huwelijk gaat. Er zijn echter rechterlijke uitspraken waarbij er toch geoordeeld is dat er een beroepsmatig karakter is.

In het beste geval zijn restaurantkosten (zelfs indien volledig professioneel) trouwens maar voor 50% aftrekbaar.

Het hoeft niet per se om werknemers te gaan, aangezien ook bij andere zakelijke relaties zoals klanten en leveranciers kosten kunnen afgetrokken worden.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”