Hypothecaire lening vraag.

TInneM
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hypothecaire lening vraag.

#1 , 15 mei 2025 18:10

Hallo,

Ik heb een lening aangegaan van 20 jaar voor het aankopen van een woning, de notariële akte moet nog worden ondertekend in Augustus. Nu is mijn situatie een beetje veranderd en gaat het huis verhuurd worden voor 4 jaar. Ik heb een berekening gemaakt, en ik zou op 4 jaar tijd de lening kunnen afkopen. Mijn vraag is nu eigenlijk, de SSV is dit dan beter dat ik deze in 1 keer betaal of zou ik deze beter per maand betalen aangezien de afbetaling termijn een groot stuk korter gaat worden?

Mvg
Tinne

Sirkii

#2 , 15 mei 2025 18:44

Als je denkt door te beleggen meer opbrengst te halen dan de leningkost dan hou je beter de lening. Anders idd afkopen : normaliter kost je dit 3 maand intrest: zie je leningovereenkomst.

TInneM
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mei 2025 18:49

Bedankt Sirkii, wat doe ik best met de SSV? In één keer betalen of per maand?

Reclame

Sirkii

#4 , 15 mei 2025 18:56

Een schuldsldoverzekering is degressief: elke maand is het uitstaand kapitaal verzekerd. Dit blijft mi zo zelfs als je versneld terugbetaalt.

bosprocureur

#5 , 15 mei 2025 19:26

Voor de verzekering, hou die gewoon jaarlijks of maandelijks. Op het einde van de lening ben je vrij om die al dan niet (volledig) te behouden , gewoon als (jaarlijks dalende) overlijdensverzekering, je weet maar nooit.

En als u wil terugbetalen, het hoeft dus niet, dan kan u ook evengoed jaarlijks een surplusbetaling doen (wel eens kijken in het contract hoeveel u minimum per keer kan betalen).

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”