Hey,
ik geraak er niet eenduidig uit door opzoekingen, dus ik ga hier mijn situatie en vragen zetten, hopend dat jullie me verder kunnen helpen:
Men vriendin en ik hebben een huis gekocht waarvan de akte overlijdt op 30 november 2009. We lenen 157.500,-.
Hoe kunnen we dit nu fiscaal optimaal benutten?
Wat we van plan zijn:
-SSV 50/50 bij Fortis (die heel duur is) via eenmalige premies die we dan zouden inbrengen bij 'aftrek enige woning' 2009.
-Dan in 2010 bij Defa (véél goedkoper) een 2e 50/50 SSV afsluiten aan een fiscaal geoptimaliseerd bedrag/periode om het onder 'pensioensparen' te kunnen inbrengen, bv. 2 jaar x 865€. Men korf 'aftrek enige woning' wordt volledig gevuld door de afbetaling van de lening.
*Is dit de beste oplossing?
*Nu baart die belasting bij uitkering mij enige zorgen en ben ik niet helemaal mee met dat bruteren.
Zou iemand kunnen toelichten aan welk bedrag en bij welke premie we dan best bruteren?
*Ik heb gelezen dat bij wettelijk samenwonenden en gehuwden onder het stelsel van gemeenschap van goederen geen belasting moeten betalen. Klopt dit? En wat als je trouwt onder dit stelsel nadat je de SSV'en hebt afgesloten, valt de mogelijke belasting bij uitkering dan weg?
Alvast bedankt!