Hoe BTW marge regeling verwerken in Boekhouding?

jozef222
Topic Starter

Hoe BTW marge regeling verwerken in Boekhouding?

#1 , 21 jan 2025 21:56

Als beginnend zelfstandig verkoper in gebruikte goederen (alles hetgeen valt onder de noemer brocante, kunst, antiek en verzamelobjecten) probeer ik al maandenlang een boekhouder te vinden. Tevergeefs, want boekhouders zijn overbevraagd en als ze nog plek hebben voor een nieuwe klant dan zeker geen beginnend verkoper zoals ik (kleine eenmanszaak) waar ze niet genoeg aan kunnen verdienen...

Lang verhaal kort: Ik ben volledig op mezelf aangewezen voor het bijhouden van mijn boekhouding en dankzij een maandelijks abonnement op een online boekhoudprogramma kan ik mezelf redelijk goed behelpen. Ten minste, tot nu, want nu ik onderworpen ben aan de BTW mag ik gebruik maken van de Margeregeling... (dat wil zeggen ik hoef normaal gezien enkel BTW te betalen over de winstmarge, niet over de totale omzet van de verkoop aangezien ik mijn goederen aankoop zonder BTW, en die dus ook niet kan aftrekken...)

Voorbeeld: Ik koop een vaas voor 50 euro en kan ze verkopen voor 120 euro. Normaal zou ik dan 21% BTW moeten inhouden op 120 euro, maar in mijn geval zou ik dat moeten kunnen over enkel de gerealiseerde winst, dus 21% over 70 euro (120 euro verkoop prijs min 50 Euro inkoop zonder BTW).

Echter, mijn boekhoudprogramma is niet voorzien op de verwerking van marge transacties en enig Google opzoekwerk leerde mij dat GEEN ENKEL BESTAAND BOEKHOUDPGRAMMA daarin voorziet...!!!

Hoe zouden de experts onder jullie dit kunnen oplossen...? Is er een creatieve oplossing? Marge transacties moeten volgens de regels sowieso apart worden bijgehouden in een apart register (met vermelding van aankoop en uiteindelijke verkoop prijs).

Om terug te keren naar het voorbeeld van de vaas die ik inkocht voor 50 euro en verkocht voor 120 euro: kan ik de aankoop correct inboeken door de 50 euro inkoopprijs te registeren en vervolgens de verkoopprijs van 120 euro te vermelden als 70 euro (inclusief 21% BTW)...?

Waarschijnlijk is dit geen goede oplossing maar hoe zouden de deskundigen onder jullie dit aanpakken?

Dank bij voorbaat voor de hulp! Ik weet hier echt geen raad mee!

LeenW

#2 , 21 jan 2025 22:05

Margeregeling is zeer complex, vandaar dat de basic boekhoudpaketten dit niet kunnen verwerken. Als u zelf niet de nodige kennis hebt en geen boekhouder vindt, zou ik er eigenlijk gewoon niet aan beginnen.

jozef222
Topic Starter

#3 , 21 jan 2025 22:52

Ik begrijp niet dat hier geen antwoord op bestaat...? Er zijn ontelbare ondernemers die handelen in gebruikte goederen zoals brocante en antiek. Ik kan me niet voorstellen dat die allemaal geen gebruik maken of kunnen maken van de marge regeling...?

Reclame

LeenW

#4 , 21 jan 2025 23:10

Die werken ongetwijfeld bijna allemaal met een boekhouder..

Als u het zelf wil doen, lees dan om te beginnen Aanschrijving 1 van 02/01/1995. Dan kan u nog bekijken of u hiermee verder wil.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”