margegoederen

Collectibels
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

margegoederen

#1 , 06 dec 2024 11:48

Beste,

als beginnend zelfstandige ben ik op zoek naar meer info over de margeregeling; ik verkoop tweedehandsgoederen die ik aankoop via particulieren op brocantes, 2dehandssites, enz. Deze goederen zijn antieke voorwerpen die reeds gebruikt werden. Mijn boekhouder behandelt deze zaken als margegoederen.
Graag wil ik precies weten waaraan deze goederen moeten voldoen, zodat de aangifte correct gebeurt en ik niet voor verrassingen kom te staan.
Met zeer veel dank voor de info.
Mvg
Els Boddaert

LeenW

#2 , 06 dec 2024 12:49

Welke goederen komen in aanmerking voor de regeling van de belastingheffing over de winstmarge?

Gebruikte goederen: lichamelijke roerende goederen die in aanmerking komen om al dan niet na herstelling opnieuw gebruikt te worden
Tweedehands voertuigen in aanmerking komend om al dan niet na herstelling opnieuw gebruikt te worden:
personenauto’s, motorfietsen en andere van een motor voorziene landvoertuigen, en hun aanhangwagens (bv. een caravan)
jachten en plezierboten
vliegtuigen, watervliegtuigen, hefschroefvliegtuigen (helikopters) en andere dergelijke luchtvaartuigen, zweefvliegtuigen
Kunstvoorwerpen, voorwerpen voor verzamelingen en antiquiteiten

Welke goederen zijn uitgesloten van de regeling van de belastingheffing over de winstmarge?

Nieuwe goederen.
Edele metalen, edelstenen en parels.
Gerenoveerde goederen.
Goederen die, voor hun wederverkoop, een zodanige be- of verwerking hebben ondergaan dat er geen identificatie meer mogelijk is tussen het voorwerp in de staat van aankoop en in de staat van verkoop.
Goederen die verbruikt worden bij een eerste gebruik.
Goederen die niet in aanmerking komen om opnieuw in dezelfde staat gebruikt te worden (doeken, touwen, koorden en touwwerk in de vorm van afval en goederen buiten gebruik …).

Collectibels
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2024 20:20

Dag LeenW, dankje voor je antwoord.
Weet u ook wat de vereisten zijn wb boekhouding bij deze goederen? Gezien deze goederen vaak op rommelmarkten worden aangekocht, is het zeer moeilijk een aankoopbewijs of verkopersgegevens te bemachtigen.

mvg
Els Boddaert

Reclame

LeenW

#4 , 10 dec 2024 20:32

U kan zelf iets van “omgekeerde factuur” maken waarbij dan enkel de gegevens van de verkoper en de goederen moeten worden ingevuld. Een reeks goederen zonder aankoopbewijs kan u in de problemen brengen, de Fiscus kan dan zeggen dat er niet werd aangetoond dat het om tweedehands goederen gaat, waardoor u btw op de volledige verkoop moet betalen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”