financiele nadelen bij samenwonen

danco69
Topic Starter
Berichten: 1

financiele nadelen bij samenwonen

#1 , 26 okt 2009 15:19

Als je in het zelfde appartement woont met iemand die niet je partner is word je dan automatisch aanzien als samenwonend?Ik heb door omstandigheden geen vast adres en nu kan ik een kamer betrekken bij een vriendin dus niet mijn verloofde!Ik ben werkloos en zij is invalide,kunnen wij elkaar hierdoor in financiele problemen brengen?Bij mijn ouders kan het eventueel ook maar alleen als zij er ook geen nadelen bij hebben
wie heeft hier enige ervaring mee?

groetjes danco

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 27 okt 2009 11:33

Art.121.§ 3. Onder 'huishouden' moet worden verstaan elke samenwoning van personen die een economische entiteit vormen gewoon door het feit dat deze personen de dagelijkse kosten voor hun levensonderhoud hoofdzakelijk gemeenschappelijk dragen.Het bestaan van een huishouden wordt vermoed wanneer meerdere personen hun hoofdverblijfplaats op hetzelfde adres hebben. Het tegenbewijs kan met alle mogelijke middelen worden geleverd.(Programmawet I 24 december 2002,vernietigd door Arbitragehof 7 juli 2004,nr.123/2004).

Persoon die met één of meerdere personen samenwoont betekent een persoon die metéé?n of meerdere personen onder hetzelfde dak samenleeft en met hen een gemeenschappelijke huishouding heeft.Het arrest stelt vast dat eiseres kosteloos mocht wonen in het huis van mevrouw T.,die zelf ook dat huis bewoont,en dat hij er de maaltijden gebruikte,zodat hij,in vergelijking met een alleenstaande,meer materiële voordelen genoot en minder financiële lasten droeg(Cass. 8 oktober 1984,R.W. 1985-86,388).

Als u gaat samenwonen zal uw werkloosheidsvergoeding dalen, mogelijks ook de uitkering van uw ‘mindervalide’ vriendin…of haar uitkering zal dalen is afhankelijk van uw inkomsten.
Informeer bij uw vakbond EN ziekenfonds.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”