Take out maaltijd (2)

wolf2
Topic Starter
Berichten: 2071

Take out maaltijd (2)

#1 , 18 okt 2009 10:48

Een vorig bericht had het over 21% BTW op maaltijden die men in de zaak zelf nuttigt maar 6% BTW op wat men meeneemt om bvb. thuis op te eten.

Bij Exki (en ik denk bij MacDonalds ook) vraagt men voor het intikken van prijzen "of het is om mee te nemen of om hier op te eten". Bij Exki staan zelfs de 2 verschillende totaalprijzen vermeld (take away <---> eat in).

Maar vroeger kwam ik regelmatig in een eethuis/koffiehuis in Overijse waar alles was ingericht op consumptie ter plaatse, met een prijslijst met telkens één prijs. Daar stond dan wel op "Al onze broodjes kunnen ook worden meegenomen".

Toch betaalde ik dezelfde prijs als wie aan een tafel zat en zich liet bedienen.

Vragen:
- kon ik eisen dat ik maar 106/121sten moest betalen?
- kan zo een handelaar zeggen "ik doe daar niet aan mee; dat is te ingewikkeld; mijn kassa is daar niet op ingesteld; ik ga hier geen 2 soorten BTW zitten bijhouden enz."?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
John Kode
Berichten: 3

#2 , 18 okt 2009 15:56

Lijkt me zot. Voedsel is voedsel of je het nu ter plaatse nuttigt of niet.
6 % dus. Enige verschil is dat het bij meenemen om een levering gaat en bij ter plaatse eten om een dienst. Maar dat zal de eter een zorg zijn.

Bij MacD. vragen ze dat alleen om te weten of ze het moeten verpakken.

Wel curieus is dat bij ter plaatse eten de BTW niet aftrekbaar is als zakenlunch en bij MacDriven wel.

groet,

John

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 okt 2009 16:08

Enige verschil is dat het bij meenemen om een levering gaat en bij ter plaatse eten om een dienst.
Dat verschil verklaart wel de verschillende btw-aanslagvoet.

scorpioen

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 20 okt 2009 10:39

“Art.1.Het normale tarief van de belasting over de toegevoegde waarde voor goederen en diensten bedoeld in het Wetboek bedraagt 21 pct. In afwijking van het eerste lid wordt de belasting geheven tegen het verlaagd tarief van : a) 6 pct. voor de goederen en diensten opgenomen in tabel A van de bijlage bij dit besluit. Dit verlaagd tarief mag evenwel niet toegepast worden als de diensten bedoeld in tabel A bijkomstig deel uitmaken van een complexe overeenkomst die hoofdzakelijk andere diensten tot voorwerp heeft...”(Koninklijk besluit nr. 20, van 20 juli 1970, tot vaststelling van de tarieven van de belasting over de toegevoegde waarde en tot indeling van de goederen en de diensten bij die tarieven.).

Ik zie in die tabel A geen ‘maaltijden die men meeneemt om bvb. thuis op te eten’.Wie ziet beter ?

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”